Na jaren werk is mijn DS 2.3 IE eindelijk klaar. Vanmorgen APK gedaan en geslaagd. Op de terugweg van het keuringsstation begon de motor ineens slecht te lopen. De auto hapert tijdens het rijden en komt niet op snelheid. Als ik het gas dieper in druk doet de motor niet veel. Met minder gas rijdt ze beter dan met veel gas.
Stationair loopt de motor ook niet geweldig, Om de drie seconden houdt de motor even in om daarna weer door te gaan. De motor schudt dan ook een beetje. Het blok is volledig gereviseerd en gebalanceerd. Normaal loopt ze zeer rustig.
De kabelboom van de IE is nieuw alsmede de slangen. Als ik de slangen lostrek van de sensoren krijg ik andere symptomen. Dus er gebeurd nog wel iets daar
Als de motor stationair loopt en ik zit in de auto hoor ik de brandstofpomp op dezelfde manier onregelmatig lopen als de motor. Nu kan het zijn dat de motor het toerental van de brandstofpomp bepaalt aan de hand van het aantal toeren van de motor. Ik verdenk echter het branfstoffilter, ik heb de tank van de auto diverse mailen leeg gemaakt tot de laatste druppel om het daarna met jerrycannetjes weer te vullen. Hierbij kan vuil zijn vrijgekomen wat nu in het filter zit. Als het filter dichtslipt krijgt de pomp geen aanvoer. De pomp zou ook stuk kunnen zijn, hij loopt echter nog wel netjes.
Wie heeft er een idee??
Citroentechniek is magnifiek!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Wellicht in overleg/samenwerking met garage motor laten draaien op andere (injectie)benzinepomp met aanzuiging vanuit jerrycan. (Brandgevaar!)
Die benzinepompen zijn niet goedkoop…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waar heb je de kabelboom voor de injectie vandaan?
Citroen!
Ik heb de kabelboom nieuw gekocht bij Herman Jansen in Bennekom. Herman verkoopt geen rommel is mijn ervaring.
Ik verdenk die ook niet echt, dat zou vreemd zijn als deze eerst goed werkt en na enkele maanden zonder serieus gelopen te hebben de geest geeft.
Ik verdenk het brandstof filter het meest aangezien deze belemmerd dat de brandstofpomp voldoende druk geeft aan de injectoren.
Citroentechniek is magnifiek!
extra luchtschuif die blijft openstaan ?? koude startinjecteur die blijft inspuiten tgv defecte thermotijdschakelaar ?? alle 4 injecteur fff doormeten vanaf de ECU stekker…. gasklepschakelaar correct afgesteld ???? etc,etc…..meten,meten en nog eens (door)meten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Herman Jansen is een betrouwbaar DS-specialist. Ik vraag het omdat er goede (Duitse) en minder goede (Verre Oosten) injectiebomen te koop zijn.
Citroen!
Als je de benzine toevoer verdenkt, begin dan eens met het meten van de benzinedruk. Ook tijdens het lopen van de motor.
citroen23 schreef:extra luchtschuif die blijft openstaan ?? koude startinjecteur die blijft inspuiten tgv defecte thermotijdschakelaar ?? alle 4 injecteur fff doormeten vanaf de ECU stekker…. gasklepschakelaar correct afgesteld ???? etc,etc…..meten,meten en nog eens (door)meten.
Citroen23, je geeft me meer vragen dan antwoorden… Dank voor deze suggesties, maar kan je ze wat toelichten?
Met de extra luchtschuif bedoel je denk ik de schuif die dicht gaat door het opwarmen van de motor welke is gemonteerd in het koelwatersysteem. Deze functioneert goed, ik heb deze getest met heet water voordat ik hem inbouwde. Uiteraard kan dat nu anders zijn, maar de motor loopt koud en warm slecht. Thermotijdschakelaar? Waar zit die? De koudstart injecteur weet ik te zitten. De injectoren zijn splinternieuw, het blok is gereviseerd en de injectoren zijn toen allevier vervangen. De gasklepschakelaar stond goed afgesteld, de motor liep tot gisteren perfect. In het WPH staat niet veel over het meten van de elementen, behalve de werkzaamheden met het Bosch controle apparaat.
Citroentechniek is magnifiek!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de brandstofpomp ook onregelmatig loopt zou ik het zoeken in de stroomvoorziening van de pomp of het hele injectiegebeuren. Het is echter wel zo dat onder een bepaald toerental uit veiligheidsoverwegingen de pomp stopt. Maar als de motor niet onder de 500 rpm komt zou ik het dus daarin zoeken. Filter is trouwens nog te koop.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bosch controle-apparaat is te huur bij het magazijn van de DS-club.
Citroen!
CitroDS, hoe meet jij de benzinedruk?
Citroentechniek is magnifiek!
je kan de metingen ook perfect uitvoeren zonder het bosch testapparaat.
Met een gewone multimeter gaat dit ook perfect.
CitroJaap schreef:CitroDS, hoe meet jij de benzinedruk?
met een benzinedrukmeter, aangesloten in plaats van de koudstartinjector





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Tuurlijk, dat Bosch apparaat is gewoon onzin natuurlijk!
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Pomp met variabel geluid klink als pomp die lucht hapt.
Overigens: de pomp worst niet gemoduleerd, is dus aan of uit.
Als je twijfelt of de aansturing van de pom door de injectiemodulator wel goed is en dit misschien de oorzaak is, kun je heel makkelijk de pompaansturing tijdelijk forceren, dor 12 volt aan te leggen naar de witte connector rechts op het schutbord, nabij de ruitenwissermotor. De pomp loopt dan in elk geval continu, dus sluit je evt. slechte aantsuring uit.
Maar eerst: weet je héél erg zeker dat je ruim voldoende benzine in de tank hebt?
Injectie auto’s hebben geen filter in de tank dat de slang op z’n plek onderin houdt.
Die slang kan daardoor wellicht wat teruggetrokken zijn.
Als je tank niet meer dan een kwart vol is, gooi er dan maar eens een paar extra litertjes benzine bij.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Oscar,
Dat was ook mijn gedachte. Ik heb eerst 20 liter benzine gehaald in jerrycans. Probleem blijft. Ik kan de brandstofpomp goed horen in de auto en dat is best handig. Als je de contactsleutel omdraait moet ik eerst een paar keer contact maken op het injectiesyeteem op druk te laten komen. Je hoort bij de tweede of derde keer aan het geluid van de brandstofpomp dat hij druk opbouwt. Daarna start hij goed. Ik hoor nu bij een stationair lopende motor ook veranderingen in het geluid van de brandstofpomp in exact hetzelfde ritme dat de motor onregelmatig loopt. Als het injectiesysteem de brandstofpomp niet aanstuurt dan is het logisch te veronderstellen dat de veranderingen in geluid van de brandstofpomp het onregelmatig lopen veroorzaakt.
Ik heb naast mijn DS een 2CV, met die auto heb ik hetzelfde gehad door een verstopt brandstoffiltertje. Deze reed nog wel maar maximaal 40 km per uur. Het vermogen was helemaal weg. Na het vervangen van het filter was het weer helemaal goed.
Citroentechniek is magnifiek!