haperende motor (CX 2000 ‘76)
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 18 juli 2005 01:50 AM

Vandaag heb ik mijn cx 2000 uit ‘76 hortend en stotend op de vluchtstrook moeten parkeren onder het genot van een paar flinke klappen uit de uitlaat en indrukwekkende zwart rookpluimen.

Eenmaal op de vluchtstrook liep de motor weer normaal en ik kon er niets vreemds aan ontdekken en besloot mijn weg iets rustiger (90-100km/h ipv 120-130km/h) en vooral op de rechter rijbaan te vervolgen. Deze verliep verder prima hoewel er af en toe toch nog wel een beetje gehaperd werd door de motor. Op lagere toerentallen ben ik het probleem niet tegen gekomen.

En dan de vraag: Wat zijn de bekende probleempunten op dit gebied bij de cx? Waar begin ik met zoeken?

Profiel  
 
Gepost: 18 juli 2005 03:49 PM
  [ # 1 ]

Klappen in de uitlaat en zwarte rook komt volgens mij van een wegvallende ontsteking.

Ik heb het ooit ook eens gehad bij een 2L break.
Heb toen de wagen binnen gedaan bij een Bosch garage om heel de ontsteking uit te meten maar ze hebben niets kunnen vinden.
Later heb ik heb probleem zelf gevonden het lag een een slecht kontakt van de stekker op het kontaktslot.

Uw CX heeft nog een ontsteking met kontaktpunten, ik denk dat je deze beste eens nakijkt en zeker de condensator.
Als dat allemaal inorde lijkt check dan al de verbindingen van de ontsteking en het kontaktslot die kunnen binnen verbrande kontakten hebben waardoor de ontsteking soms kan wegvallen.

Succes

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 31 juli 2005 08:02 PM
  [ # 2 ]

Na het contactpunt in de verdeelkap afgesteld te hebben leek het probleem weg te zijn. Echter komt het weer terug wanneer ik langer afstanden rij.

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 01 augustus 2005 10:29 PM
  [ # 3 ]

Het probleem is nog erger geworden… Hij start nog prima, maar als ie eenmaal warm is loopt de motor op lage toerentallen zeer onregelmatig. Er is nu niet meer mee te rijden. Ik heb het probleem nog steeds niet gevonden. Iemand nog ideeen?

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 02 augustus 2005 01:38 AM
  [ # 4 ]

Tis wel heeel iets anders, maar bij de BMW motor van mijn vader met dezelfde symptomen waren het de stokoude bougiekabels.

Wanneer zijn die voor het laatst vervangen? Je kunt natuurlijk beginnen bij de puntjes en de verdelerkap en rotor.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 06 oktober 2005 06:26 PM
  [ # 5 ]

Update:

Condensator is inmiddels vervangen, echter daarna het probleem nog 1 keer gehad.
Na het lostrekken en weer vast zetten van de bougie kabels heb ik het probleem al zeker 1000km niet meer gezien.

Bedankt iedereen voor de reacties!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook