electra aansluiten C1
Mike13
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 23-05-2010

Gepost: 23 mei 2010 12:00 PM

dames en/of heren,

Heb al enige tijd over het internet gesurfd maar kom er niet uit. Her en der wordt er gediscussieerd over het wel of niet hebben van een can-bussysteem op een C1.

Ik heb extra verlichting op de C1 gezet. Mistlichtjes en verstralertjes. Nu wil ik de verstralers zodanig schakelen dat ze aan gaan met het grote licht. Mijn idee; stuurstroom van grootlicht naar relais verstralers, en klaar… Niet dus. Ik heb op de H4 lampen van de auto zelf op elk van de drie polen constant 12V. Zet ik grootlicht aan, vermindert de een tot 0.2-0.3V   (?)  en een van de andere polen verlaagt met dat aantal naar ongeveer 11.7-11.8V.  Verlichting werkt naar behoren.

Wat dat betreft ben ik een novice in electra maar met mijn motoren is het ook altijd goed gegaan dus een beetje solderen en meten lukt wel. Maar heeft dit met een evt. can-bussysteem te maken (dacht dat dat Volt-verschil lager is) Of valt op de een of andere manier de plus weg en fungeert als min?

Heb ook al even zitten vogelen met meerdere relaisschakelen en diodes om het wegvallen van de pluspool te gebruiken. Maar flipt een eventueel can-bussysteem hem dan niet de pan uit op het moment dat er een stuurstroompje bijkomt?

Ben benieuwd.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 24 mei 2010 05:55 PM
  [ # 1 ]

Naar het C1 gedeelte verplaatst.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 26 mei 2010 05:22 PM
  [ # 2 ]

Er zit geen can bus in dus je idee is goed. De fout die je maakt is dat dim en grootlicht negatief geschakeld zijn. Je kan dus wel de min pakken voor een relais en dan een constante plus aan het andere pootje van het relais hangen. Ik ben laatst ook aan het stoeien geweest om de dimlichten automatich aan te laten gaan als de motor draaid. toen kwam ik hier achter.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Mike13
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 23-05-2010

Gepost: 26 mei 2010 08:43 PM
  [ # 3 ]
boukewerff schreef:

Je kan dus wel de min pakken voor een relais en dan een constante plus aan het andere pootje van het relais hangen.

Hey Bouke bedankt voor de reactie. Die ‘min’, is dat degene die min wordt als je grootlicht in schakelt? Dus als ik mijn stuurstroom daar op aan sluit staat ie aan de ene kant op + en de andere op +, totdat grootlicht wordt ingeschakelt en wordt de pool op het lampje min. Dat betekend dus ook dat er geen diode tussen hoeft.

En jij hebt zelf een C1 2009/10?

De dealer durfde het niet hardop te zeggen of er can-bus in zit maar gaf wel meteen aan dat er achteraf niets zelf opgezet moest worden ivm storingen. Ik moest maar bij hun komen en een zak geld meebrengen.

Ik ga het proberen. Bedankt

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 26 mei 2010 08:58 PM
  [ # 4 ]

Ja dat klopt idd. Mijn moeder heeft een C1 uit 2007, maar er zouden geen veranderingen zijn. Ergens op het forum staat een discussie over wel of geen can bus. Die zou je nog even op kunnen zoeken.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Mike13
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 23-05-2010

Gepost: 26 mei 2010 09:43 PM
  [ # 5 ]

Die heb ik inderdaad gezien, maar het heen en weer gediscussieer kon ik niet geheel volgen vandaar dat ik de vraag op deze manier had gesteld. Althans, als we het over dezelfde discussie hebben.
Maar goed, ik heb weer iets om mee verder te gaan.

Verdere suggesties en/of opmerkingen/aanvullingen zijn uiteraard welkom.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook