verleden week begonnen met het controleren van mijn benzine pomp, daar deze geen geluid meer maakte bij het op benzine zetten (rij standaard op GAS), wat een klus op de sier strips eraf te krijgen, daar de schroeven allemaal verrot waren, deze maar direct bij het terug plaatsen vervangen door RVS.
Maar wat mijn constatering was, middelste kabel van mijn GAS/BENZINE kabel had geen +12V, waardoor de benzinepomp niet wesr aangestuurd, door een nood kabel te leggen en nogmaals proberen ging hij aan maar starten ho-maar ..
Daarna de benzine slang eraf gehaald en proberen om te kijken of hij wel pompten, nu begreep ik dat er behoorlijk druk achter moet zitten maar het kwam eruit met een klein boogje, en ook niet consequent ..
Hoeveel druk en constante druk moet deze pomp leveren? Zou dit het probleem kunnen zijn van het niet willen lopen op benzine? Dus pomp vervuild oid? ZIjn er revisie sets voor de ie benzine pompen?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
In de boeken staat dat hij zo’n 60 tot 80 liter per uur moet kunnen opbrengen wat jou niks zegt. Het beste kun je de slang van de koud start injecteur fff losnemen en dan een drukmeter opzetten. Indien hij zo’n kleine 2 bar aangeeft is de opbrengst van de pomp voldoende. Ook kun je de pomp aansluiten en de opbrengst slang in een emmer leggen. Er zal dan na een minuut minimaal een liter brandstof in moeten zitten. (60 l/h is 1 l/minuut ....minimaal)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:In de boeken staat dat hij zo’n 60 tot 80 liter per uur moet kunnen opbrengen wat jou niks zegt. Het beste kun je de slang van de koud start injecteur fff losnemen en dan een drukmeter opzetten. Indien hij zo’n kleine 2 bar aangeeft is de opbrengst van de pomp voldoende. Ook kun je de pomp aansluiten en de opbrengst slang in een emmer leggen. Er zal dan na een minuut minimaal een liter brandstof in moeten zitten. (60 l/h is 1 l/minuut ....minimaal)
Bedankt, “koud start injecteur” waar zit deze, zijn dit die 4 injectors, die moeilijk zijn te benaderen? En druk meter was te leen op de club niet? En is deze pomp te reviseren?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Lupolo,
Je kunt beter even stoppen met dingen uit elkaar trekken totdat je begrijpt wat waar zit en hoe dat werkt. Het loshalen van de zijbeplating was dan niet nodig geweest, want je kunt de 12 volt naar de pomp ook meten bij het witte stekkertje op het schutbord rechts, nabij de ruitenwissermotor.
Er zijn diverse documenten en cursusboeken te vinden op het internet, bijvoorbeeld:
Training EFI: http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/Fuel systems/Injection/
Manual: http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/586-5(IE differences 1969).pdf
In dit boek vind je op (pdf-)pag. 50 een beschrijving van het testen van de druk.
Nu blijkt dat de pomp geen 12 volt krijgt is er een behoorlijke kans dat je motor niet op benzine loopt omdat je injectiesysteem geen spanning krijgt als je van LPG overschakelt. Anders zou de pomp toch ook gewoon moeten werken?
Succes!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
nltecoko schreef:
Nu blijkt dat de pomp geen 12 volt krijgt is er een behoorlijke kans dat je motor niet op benzine loopt omdat je injectiesysteem geen spanning krijgt als je van LPG overschakelt. Anders zou de pomp toch ook gewoon moeten werken?
Die stekker had ik inderdaad gevonden en voorzien van 12v, waarna de pomp ging pompen. Maar als ik jou nu goed begrijp zou ik de gehele electrice circuit even moeten nalopen van de i.e.? Daar deze waarschijnlijk helemaal niet word gevoed ..
Ik duik even in de documentatie, bedankt alvast !
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Even snel de bedrading bekeken in de documentatie ..
Nu zie ik dat de ECU +12v krijgt en de brandstofpomp wordt aangestuurd met +12v, die waarschijnlijk word geschakeld door mijn GAS/BENZINE schakelaar .. welke kabel is dit, qua kleur uit de kabelboom, daar ik vermoed dat het hier al misgaat, vannuit de kabelboom gaat hij naar mijn schakelaar en daarna weer terug naar de wittenkabel voor de pomp.
Dus vermoed ik dat de aansturing inderdaad vanaf mijn ECU niet juist is?! Ken deze stuk zijn en je auto gewoon blijft lopen? Zag dat je de ECU ook kon testen, heeft het magazijn een ECU tester?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
ik denk dat je het volgens zo’n schema het moet controleren.
Daar zit je koud start injecteur. fff de brandstof slang eraf en zien wat voor druk erop komt te staan. indien minder dan 2 bar en meer dan 1.9 bar weet je dat de brandstofpomp werkt en er voldoende druk geleverd wordt en ligt je start probleem dus ergens anders….
Pomp reviseren heb ik nog niet van gehoord. D’r zijn nog pompen voor de IE leverbaar. Ivm de veiligheid wordt de pomp maar een x aantal seconden aan de spanning gelegd indien de motor niet aanslaat.
Dus als je de auto op contact zet en je loopt vervolgens rustig om de auto heen en gaat vervolgens meten dan kan het kloppen dat er dan inderdaad geen spanning op je pomp staat !!!!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bij het op contact zetten zou je heel duidelijk even een zoemend geluid van de pomp moeten horen.
Als je een meter zoekt om de druk van de brandstof te meten moet je even goed opletten. De meeste pompen zijn bedoeld voor carburatie-systemen en halen niet de druk die je wil meten (1,93bar). Ik heb er eentje van BTS-tools.nl die wel voldoet. Ik zie hem nu alleen niet meer in hun assortiment zitten. Die van mij is eventueel te leen. Moet je maar even PB-en.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Bedankt! Maar het probleem is dat de kabel die de benzinepomp zou moeten aansturen geen spanning geeft. (wordt deze kabel aan aangestuurd door de ECU qua sneller of langzamer pompen, of geeft deze gewoon +12v?)
Zodra ik direct +12v op de witte kabel zet gaat hij pompen, maar een klein boogje en ook niet consequent .. (benzine slang naar motor los gehaald)
Dus zoals was gemeld, heb ik waarschijnlijk een elektrisch probleem in mijn injectie/benzine circuit, en is dus meter is weten, al is niet mijn sterkste kant .. maar ga het proberen daar hij ook eerdaags gekeurd moet worden
Zijn er nog andere kabels die ik op spanning zou kunnen testen, om te zien of het circuit gevoed word?
Hopelijk ak vrijdag weer verder met mooi weer
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD












































Totaal aantal Berichten: 25692
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lupo! koop nou eerst eens een boek of lees je in op internet!!
De pomp pompt. klaar. De drukregelaar zorgt voor de afgeregelde 1.9 a 2 bar druk.
De ECu stuurt een relais die de pop aanzet. Een ds op lpg hoeft voor de APK NIET op benzine te lopen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Je benzinepomp wordt volgens mij niet via de ECU aangestuurd. Meet je het signaal met draaiende motor? Want zonder draaiende krijgt de benzinepomp geen spanning, alleen even na het op contact zetten.
Welke benzineslang naar de motor heb je losgehaald? Vóór of na de drukregelaar voor de benzine?
Doet de motor het wel op benzine?
Advies: monteer alles weer zoals het zat, en meet de druk zoals door Citroen23 is aangegeven.
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard, je bent me voor. (En blijkbaar wordt de pomp wel door de ecu aangestuurd)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
bogaard77 schreef:
De ECU stuurt een relais die de pop aanzet. Een ds op lpg hoeft voor de APK NIET op benzine te lopen.
Ik had wat informatie reeds gelezen zoals hier eerder geplaatst, maar vroeg mij daarin alleen af welke +12v ik nog ergens zou moeten kunnen meten, zoals ik zag op het schema, zou de injector ook +12v moeten krijgen. Ga hier vrijdag weer mee verder..
Bovenstaande is een positief punt, maar begreep van het APK station dat dit een eis was, dus waarschijnlijk meer lucht ipv benzine
@Brain
Gewoon direct bij de pomp zelf onder mijn B-stijl, dus dan kan de druk wel kloppen, zoals ik begreep net, en hij doet niets op benzine dat is het probleem ook, ga hier vrijdag weer mee verder, nogmaals even de documentatie doorlezen, maar is vrij lastig voor iemand die daar niet super in onderlegd in is haha
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Brian schreef:Je benzinepomp wordt volgens mij niet via de ECU aangestuurd. Meet je het signaal met draaiende motor? Want zonder draaiende krijgt de benzinepomp geen spanning, alleen even na het op contact zetten.
Welke benzineslang naar de motor heb je losgehaald? Vóór of na de drukregelaar voor de benzine?
Doet de motor het wel op benzine?Advies: monteer alles weer zoals het zat, en meet de druk zoals door Citroen23 is aangegeven.
benzinepomp wordt aangestuurd via relais 4, 19 is de bezinepomp