Ik heb me laten vertellen dat de cf bollen van nu, het dichtst komen bij CX bollen van destijds. De bollen zijn intussen wat stugger uitgevoerd. Alleen de GTI’s zijn wat stugger geveerd, maar daar kun je ook of cf kiezen. Maar dat is alleen van horen zeggen. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat je gym gedrag iets met cf of normaal te maken heeft.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Dit schokkerig gedrag van hoogste naar laagste stand(en visa versa) lijkt er meer op dat de hoogte regelaar voor een beetje blijft hangen,het maakt vlgs.mij niet zoveel uit welke bollen je erop hebt.
Bedenk dat deze hoogteregelaar al ruim 30 jaar onder de auto zit.
Ik las dat je ook LHM hebt bijgevuld heb je ergens lekkage,zoja misschien wel bij deze hoogteregelaar.
hmm, ik krijg de indryuk dat er weinig eensgezindheid over de verschillende typen bollen bestaat…
Als echter er een wezenlijk verschil tussen de twee zit waar het om gedrag gaat, dan kan ik me voorstellen dat dat in ieder geval tijdens het daadwerkelijk rijden problemen kan veroorzaken….
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela














































Totaal aantal Berichten: 43376
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jelte Feenstra schreef:Ik heb me laten vertellen dat de cf bollen van nu, het dichtst komen bij CX bollen van destijds. De bollen zijn intussen wat stugger uitgevoerd.
Van wie heb je dat verhaal? Bollen worden gewoon gemaakt volgens de specificaties van vroeger, e.e.a. is bv te controleren door de diameter van het gaatje in de demper even op te meten. Het verhaal wat jij gehopord hebt klinkt mij eerder als een glad verkooppraatje voor comfortbollen.
De klacht die de TS nu heeft, het doorslaan van de voorophanging, heeft enkel en alleen te maken met de aanwezige comfortbollen. Wederom is mijns inziens bewezen dat het troep is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@waterman comfort bollen zijn toch alleen veerbollen die wat zijn opgeboord voor de rest zijn het toch veerbollen volgens de specificaties van vroeger.
Kan jij vertellen waar het probleem dan inzit met de CF bollen,daar ben ik zelf nog niet helemaal achter.
Ik moet zeggen dat ik ook alleen maar de orginele gebruik,waarom omdat ik het veercomfort al voldoende vind.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
daan schreef:@waterman comfort bollen zijn toch alleen veerbollen die wat zijn opgeboord voor de rest zijn het toch veerbollen volgens de specificaties van vroeger.
Kan jij vertellen waar het probleem dan inzit met de CF bollen,daar ben ik zelf nog niet helemaal achter.Ik moet zeggen dat ik ook alleen maar de orginele gebruik,waarom omdat ik het veercomfort al voldoende vind.
Comfortbollen zijn niet opgeboord, ze hebben gewoon andere specificaties dan origineel, waardoor ze vooral minder demping bieden.














































Totaal aantal Berichten: 43376
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
beerpeet schreef:Comfortbollen zijn niet opgeboord.
Ik ben daar nog steeds niet zo zeker van . Hoe dan ook: comfortbollen op een cx is naar mijn idee niet de juist weg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Eensch, een hydro-citroën hoort niet te deinen. Daarvoor kun je beter een Amerikaan of een ouwe Opel kopen.














































Totaal aantal Berichten: 43376
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er is nog iets wat natuurlijk niet ok is. De TS schrijft dat zijn wagen veel te ver in veert bij het nemen van een drempel. Dat betekent ook dat de draagarmrubber, de stootblokken en de stabilisatorstangen enorm op hun flikker krijgen. Dat is op de lange duur niet bepaald bevorderend voor de levensduur van die onderdelen. Met name de toch vrij gevoelige draagarmrubbers vóór van een cx vinden dat echt niet lekker hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ze zullen voor en achter toch niet per ongeluk verwisseld hebben??






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
garagestmarien schreef:Ze zullen voor en achter toch niet per ongeluk verwisseld hebben??
Dat zou me niet eens verbazen…
Och comfort bollen of niet het heeft iig niks te maken met schokkerig naar de onderste stand gaan.
Comfort bollen hebben een grotere doorlaat voor de LHM in en uit de bol waardoor de veerweg van de wagen minder gedempt wordt. Door comfort bollen krijgt een serie 2 een rijgedrag dat meer lijkt op de serie 1. Het is niet origineel en anders dan het ontwerp van de auto en er zijn voorstanders en tegenstanders van de comfort bollen. Toen ik voor het eerst in serie 2 ging rijden vond ik de auto veel te hard geveerd en heb comfort bollen gemonteerd en heb die sindsdien op al mijn serie 2 cx gehad zonder enig probleem. Waar je wel een beetje op moet letten is dat ie idd sneller doorslaat als je een drempel wat fors neemt. Het is prima rijden met comfort bollen.
Welk sterk argument is er eigenlijk tegen comfortbollen? is niet origineel is geen argument!
edit:
Vroeghe toen er nog geen comfort bollen bestonden, dus bollen waarvan de demping gemodificeerd is dmv het wijzigen van de veerkracht en doorlaat van het demper element werd vaak het centrale gat opgeboord. Dat is niet de gewenste actie want daardoor ontstaat idd snel het gewraakte deinen. De veerdemping wordt daardoor (gedeeltelijk) buiten werking gezet.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.














































Totaal aantal Berichten: 43376
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het sterkste argument is mijns inziens het feit dat je van de auto een dweilende sloep maakt die in grenssituaties héél anders kan gaan reageren. Ik blijf er bij dat een fabrikant niet voor niets door middel van uitvoerige tests een compromis tussen comfort en veiligheid heeft gevonden. Met comfortbollen ga je hoe dan ook inleveren op één belangrijkste punten: wegligging in grenssituaties, zoals bij hard remmen, een snel genomen bocht of een plotselinge uitwijkmanoeuvre ophoge snelheid.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Het sterkste argument is mijns inziens het feit dat je van de auto een dweilende sloep maakt die in grenssituaties héél anders kan gaan reageren.
Eensch.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
lulkoek. De wagen krijgt een ander gedrag met vast ook andere grenssituaties. Het is maar wat je verlangt wil je racen en vlak door de bocht dan kan je beter geen comfort bollen hebben. Neem dan gewoon een ander type auto. Wil je zo smooth mogelijk gewoon rijden dan zijn comfort bollen een passende goed werkende en probleemloze oplossing. Het grensgedrag van een cx ligt bij normaal gedrag heel ver weg en stel dat dat door comfortbolen wat lager komt te liggen dan is er nog helemall niets aan de hand. Dit zijn overigens alleen maar speculaties naar een vermeend grensgedrag. Geen argument om comfort bollen te veroordelen als bron van kwaad. De praktijk heeft dat ruimschoots bewezen.
@waterman
En als je denkt dat ie als een sloep gaat deinen dan moet je toch eens opnieuw in een cx met comfortbollen gaan rijden want van deinen is geen sprake. Wel zachter veren met grotere veerslag. Meer zoals een serie 1 rijd dus…..
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.