3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Lucas brandstofpomp, Deksel vervangen + Pomp afstellen (P2)
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 juni 2010 07:58 PM
  [ # 31 ]

Het blokkeren van het heveltje dmv een 3mm boortje is om de koudstart buiten werking te stellen.
En als je deze verder naar achteren duwt, dan slaat de motor af, is ook de noodstop.

Het lijkt erop dat de anti-afslag behoorlijk verkeerd staat, de motor heeft de neiging om af te slaan.
Ik doe dit afstellen inmiddels op gevoel, mag ook wel na avonden lang zitten klooien Sad

Waar ergens woon je? ik wil best wel even kijken of ik het afgesteld krijg, stuur maar een PB of email.

Profiel  
 
jan1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 24-04-2006

Gepost: 07 juli 2011 05:42 PM
  [ # 32 ]

heb net de pompreparatie gedaan bij m’n Lada Niva met XUD-motor. Was klaar binnen een uurtje en ik betaalde maar 29.9€ bij het bosch center hier in de buurt. (deksel + o-ringen). Haha, lekvrij dieselen nu!
Deze howto is super!

Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 23 november 2011 10:29 PM
  [ # 33 ]

Vandaag was mijn Peugeot 309 1.9 XUD met 360k km aan de beurt voor een deksel vervanging. Mijn 2e inmiddels, zo’n deksel gaat zo’n 150k mee merk ik. Ik heb deze howto van JanvB gebruikt, klasse! Ik had er anders nooit aan durven beginnen.
Een paar details:
Er staat in stap 8 dat je de stelschroef moet opmeten, maar volgens de dieselspecialist moet je dit heel nauwkeuring opmeten. (dit is toch de max.toerental schroef?)
In stap 5 is het handiger om eerst het plastic armpje er af te wippen en dan het moertje los te draaien.
Bij stap 7 is het bij mij torx 25, 10 lijkt me erg klein.

De dieselspecialist zei dat zij het asje vrijwel nooit vervingen, omdat alleen de gaten in het deksel ovaal uitslijten. Dat heb ik dus ook niet gedaan. De speling is wel weg.

Overigens waren mijn klachten lekkage bij de as, maar vooral de laatste paar jaar in toenende mate, bij koude motor en lage temperatuur, spontaan gas bijgeven (“op hol slaan”). Of dat nu weg is zal de tijd leren.

Piece-of-cake dus, perfecte handleiding, heel goed zelf te doen hiermee!

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 15 februari 2014 07:45 PM
  [ # 34 ]

De onderstaande info over het afstellen van de Lucas dieselpomp op de XUD vond ik op het Peug 306 forum. De plaatjes zijn voorzien van het 306 forum logo waardoor ze niet helemaal zichtbaar zijn, maar goed, je komt er wel uit wat wat is.

1.1. Koude motor
Controleer of de hefboom (2) rechts tegen de aanslag ligt .
Zoniet, span de kabel (3) dan m.b.v. de kabelklem (1) .
Voltooi het spannen met behulp van de spanner van de buitenkabel
(4) .

1.2. Warme motor
Controleer of de kabel (3) spanningsvrij is .
1.3. Controle van de temperatuursensor
Tussen Koude motor en Warme motor moet de verplaatsing van de
kabel meer dan 6 mm bedragen .

2. Afstellen van de gaskabel
2.1. Voorwaarden
Warme motor (motorventilateur tweemaal ingeschakeld) .
Inrichting voor versneld stationair draaien buiten werking (speling J
tussen 0.5 en 1 mm) .
2.2. Controle van de spanning van de gaskabel
Trap het gaspedaal volledig in .

3. Afstelling anti-afslaan ( Restopbrengst )

Plaats een voelermaatje van 4 mm (10) tussen de gashefboom (6) en
de aanslag anti-afslaan (7) .

Druk op de stophefboom (8) .
Breng de pen [9] met een diameter van 3 mm in de hefboom (2) aan .
Stel het motortoerental af op 1500 /min +/- 100 door de aanslag (7)
te verdraaien .

Verwijder :
De blokkeerpen [9]
Het kaliber (10)
4. Afstelling stationair toerental
Stationair toerental : 875 ± 25 t/min .
Stel het stationaire toerental af met de stelschroef stationair toerental
(11) .

Stationair toerental : 800 (+0, -50) t/min .
5. Controle terugvallen toerental motor
Verplaats de gashefboom (6) tot het toerental 3000 /min bedraagt .
Laat de gashefboom (6) los .
Het terugvallen moet 2.5 tot 3.5 seconden duren .
Het toerental mag niet meer dan ca. 50 /min beneden het stationair
toerental dalen .
Als dit niet het geval is, zie dan de onderstaande tabel .

Benaming Te snel terugvallen Te langzaam terugvallen
Geconstateerde afwijking De motor heeft de neiging af te slaan Het
stationaire toerental is te hoog
Uit te voeren bewerking(en) Draai de schroef (7) een kwart
omwenteling terug Draai de schroef (7) een kwart omwenteling aan.
Controleer in beide gevallen het stationaire toerental en stel dit
zonodig af .

Afbeelding Bijlagen
pomp 1.jpgpomp 2.jpgpomp 3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 15 februari 2014 07:48 PM
  [ # 35 ]

En ook info voor de Lucas pomp op de DW8.

1.1. Koude motor
Controleer of de hefboom (2) rechts tegen de aanslag ligt .
Zoniet, span de kabel (3) dan m.b.v. de kabelklem (1) .
Voltooi het spannen met behulp van de spanner van de buitenkabel
(4) .

1.2. Warme motor
Controleer of de kabel (3) spanningsvrij is .
1.3. Controle van de temperatuursensor
Tussen Koude motor en Warme motor moet de verplaatsing van de
kabel meer dan 6 mm bedragen .

2. Afstellen van de gaskabel

2.1. Voorwaarden
Warme motor (motorventilateur tweemaal ingeschakeld) .
Inrichting voor versneld stationair draaien buiten werking (speling J
tussen 0.5 en 1 mm) .

2.2. Controle van de spanning van de gaskabel
Trap het gaspedaal volledig in .


3. Afstelling anti-afslaan ( Restopbrengst )


Plaats een kaliber van 3 mm [2] tussen de gashefboom (6) en de
aanslagbout anti-afslaan (7) .

Druk op de stophefboom (8) .
Breng de pen [1] met een diameter van 3 mm in de hefboom (2) aan .
Stel het motortoerental af op 1700 /min +/- 100 door de aanslag (7)
te verdraaien

Verwijder :
De blokkeerpen [1]
Het kaliber [2]
Stel het stationaire toerental af met de stelschroef stationair toerental
(9) .


Stationair toerental : 875 ± 25 t/min .
Verplaats de gashefboom (6) tot het toerental 3500 /min bedraagt .
Laat de gashefboom (6) los .
Het terugvallen moet 2.5 tot 3.5 seconden duren .
Het toerental mag niet meer dan ca. 50 /min beneden het stationair
toerental dalen .
Als dit niet het geval is, zie dan de onderstaande tabel .

Benaming Te snel terugvallen Te langzaam terugvallen
Geconstateerde afwijking De motor heeft de neiging af te slaan Het
stationaire toerental is te hoog
Uit te voeren bewerking(en) Draai de schroef (7) een kwart
omwenteling aan Draai de schroef (7) een kwart omwenteling terug
Controleer in beide gevallen het stationaire toerental en stel dit
zonodig af .

Afbeelding Bijlagen
pomp 1.jpgpomp 2.jpgpomp 3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 08 mei 2015 12:46 AM
  [ # 36 ]

Wat grappig dat er na 8 jaar nog steeds mensen zijn die hier naar kijken! Smile

Super trouwens, die afstel handleiding. Ik heb het toen een beetje op goed geluk gedaan.

Ik zal eens kijken of ik die plaatjes er weer bij kan vinden.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 25 mei 2015 12:20 PM
  [ # 37 ]

Ik kan de originele foto’s niet meer vinden, maar hiero staan er een paar die het ook goed verklaren:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228253/P15/

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 11 juni 2015 07:01 PM
  [ # 38 ]

Even de foto´s in ere hersteld, met dank aan Henk! (die wel een backup had…  red face  )

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 11 juni 2015 10:12 PM
  [ # 39 ]

Fijn dat de foto’s weer werken aangezien ik binnenkort ook deze reparatie uit moet gaan voeren aan m’n Roto-diesel pomp. Bedankt voor de heldere uitleg, Jan!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
niekje_5
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-11-2019

Gepost: 29 november 2019 02:19 PM
  [ # 40 ]

Dankjewel voor deze heldere uitleg! Ik rij dan wel geen Citroën, maar wel een Renault 5 met een rotodiesel (lucas dus) brandstofpomp en bij mij was inderdaad het dekseltje ook uitgesleten… Met deze uitleg prima zelf het dekseltje en de 0-ringen vervangen. Twijfel alleen nog of ik dat koudstartmechaniek goed heb staan.

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 29 november 2019 04:33 PM
  [ # 41 ]

HAHA! Hilarisch dat een bericht uit 2007 nog steeds van nut is!

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
niekje_5
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-11-2019

Gepost: 29 november 2019 05:17 PM
  [ # 42 ]
JanvB schreef:

HAHA! Hilarisch dat een bericht uit 2007 nog steeds van nut is!

Tsja, ehh, ik hoop dat mijn dieseltje nog wel even rond rijdt Wink met nog geen 2 ton op de teller zou hij nog even mee moeten gaan!

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook