mijn auto sloeg soms onder het rijden (bij lage toeren en bochten) soms uit, nu heb ik het probleem gevonden ..
Dit komt door mijn start-relais, ik heb deze uit elkaar gehaald en schoon gemaakt van binnen, maar als ik nu mij contact aan heb en er een tik tegen geef hoor ik bv het relais van mij gas installatie aan gaan en weer uit (zonder op de knop eronder in te drukken, nu heb ik de kabels ook bekeken en die zijn goed vast en ook de stekkers zien er goed uit ..
Waar kan de kuur nu vandaan komen dat hij niet te vertrouwen is en soms mijn gas toevoer laat doen stoppen .. is het relais gewoon kapot en toe aan een nieuwe?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
:
:
:
Je startrelais bedient alleen de startmotor, als de motor draait is die verder buiten beeld. Je zegt dat je LPG-relais tikt, maar komt dat niet omdat het relais afslaat als je aantal seconden contact aan hebt gezet en vervolgens geen motor laat draaien?
vlietmansje schreef:
:
:
:
Je startrelais bedient alleen de startmotor, als de motor draait is die verder buiten beeld.
Volgens mij is dit laatste niet helemaal correct. Ik heb vrij lang de klacht gehad dat én de startmotor soms weigerde (vanwege een slecht werkend startrelais) én de motor soms bij lage toerentallen acuut er mee stopte (en dat bleek achteraf óók met het startrelais te maken te hebben). Op het forum staan hier al méér berichten over (even zoeken), en via die topics ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat beide verschijnselen wel degelijk met het startrelais te maken had (hetgeen ook nog bevestigd werd door een DS-specialist). Incidenteel kwam er ook nog lichtuitval bij.
Het niet draaien van de startmotor kon ik altijd verhelpen door aan de onderkant van het startrelais het knopje in te drukken (en dat deed de startmotor het wél), het acuut uitvallen van de motor én het onbetrouwbaar starten heb ik uiteindelijk pas kunnen verhelpen door het startrelais te vervangen. Sindsdien geen enkel verschijnsel meer zoals beschreven.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
JoF schreef:vlietmansje schreef:
:
:
:
Je startrelais bedient alleen de startmotor, als de motor draait is die verder buiten beeld.
Volgens mij is dit laatste niet helemaal correct. Ik heb vrij lang de klacht gehad dat én de startmotor soms weigerde (vanwege een slecht werkend startrelais) én de motor soms bij lage toerentallen acuut er mee stopte (en dat bleek achteraf óók met het startrelais te maken te hebben). Op het forum staan hier al méér berichten over (even zoeken), en via die topics ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat beide verschijnselen wel degelijk met het startrelais te maken had (hetgeen ook nog bevestigd werd door een DS-specialist). Incidenteel kwam er ook nog lichtuitval bij.
Het niet draaien van de startmotor kon ik altijd verhelpen door aan de onderkant van het startrelais het knopje in te drukken (en dat deed de startmotor het wél), het acuut uitvallen van de motor én het onbetrouwbaar starten heb ik uiteindelijk pas kunnen verhelpen door het startrelais te vervangen. Sindsdien geen enkel verschijnsel meer zoals beschreven.
Het start-relais, doet het voor de rest ‘goed’ .. maar inderdaad soms start hij binnen niet moet ik er een tikje tegen geven (zonder op de knop te drukken onderop) en dat start hij binnen ook weer prima!! Maar als ik er tikjes tegen geef hoor ik zover ik het hoor twee relais tikken waarvan een van mijn GAS installatie .. nu is dit direct het grootste probleem, dat hij onder het rijden gewoon de GAS toevoer stopt .. bedankt voor de bevestiging! Een andere vraag is dit niet te voorkomen? bedoel meer het start-relais buiten werking zetten zodra de motor loopt het dat hij dan geen meerwaarde meer heeft en dit soort dingen kan veroorzaken! Is erg vervelend bij stoplichten of bij bochten ..
Maar ga eerst achter een nieuwe start-relais aan!
Bedankt! Ik hou jullie op de hoogte!
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Maakt je startrelais misschien af en toe sluiting tegen de beugel die je accu vasthoudt? Zit allemaal erg kort tegen elkaar aan: isoleren!
vlietmansje schreef:Maakt je startrelais misschien af en toe sluiting tegen de beugel die je accu vasthoudt? Zit allemaal erg kort tegen elkaar aan: isoleren!
Net gekeken, maar dit is niet het geval .. zijn er eigenlijk alternatieven voor een andere relais?
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Het is helemaal waar dat het startrelais zelf, behoudens het starten van de auto, geen nadere functie heeft. Toch wordt het door Lupolo beschreven probleem wél door het startrelais veroorzaakt! Ra, ra, hoe kan dat?
Het startrelais bestaat uit twee ongeveer halfronde platen koper, electrisch van elkaar gescheiden. De primaire plaat is vast verbonden met de accupool, de secundaire plaat met een kabel naar de startmotor. Onder de twee platen zit een spoel met beweegbaar anker, eigenlijk een hefmagneet of solenoide. Als de spoel bekrachtigd wordt (of je drukt hem met het knopje onhoog), gaat het anker omhoog. Bovenop het anker zit een koperen contactplaat, lijkt op een margrietbloem. Als deze de primaire en secundaire platen met elkaar verbindt, wordt de startmotor dus aan de plus-pool van de accu verbonden. Tot zover zal het voor iedereen bekend en duidelijk zijn.
Echter (beetje afhankelijk van de uitvoering): vanaf de primaire plaat loopt er ook een dunne ingesoldeerde draad naar de spoel van de hefmagneet. De andere pool van die hefmagneet gaat naar het startcontact (BVH) waar hij aan massa wordt gelegd om te starten.
En tenslotte, waar het om gaat: vanaf de primare plaat van het startrelais wordt ook de voeding voor (een deel van) de rest van het elektrisch systeem gegeven. Er zit daarvoor een standaard Citroen pin of een draad met daaraan een connector ingesoldeerd aan die plaat.
Één van deze soldeerverbindingen is waarschijnlijk gescheurd door verbrossing, en maakt dus slecht of intermitterend contact. Schoonmaken en opnieuw solderen is goed te doen voor de handige doe-het-zelvert.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
nltecoko:
......en precies zo’n verhaal vertelde die DS-specialist tegen mij. Hij heeft er een nieuw startrelais in gezet: het oude was misschien nog wel te herstellen, maar met name het risico van scheuren en verbrokkeling was té groot. Hij garandeerde mij dat ik met dat nieuwe startrelais de door mij beschreven verschijnselen niet meer zou hebben, en die voorspelling was dus correct
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)



Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Soms maakt de aansluiting van het startrelais op de accuklem slecht contact. Boor een gaatje door het platte stukje tussen accupool en start relais. Dan boutje en moertje erdoor en stevig vastdraaien. Let wel op dat je geen contact maakt met de accuhouder die er onder zit. Voor de veiligheid kun je van oude binnen band een lapje knippen met een gat die je over je accupool schuift.
Hiermee waren bij mij alle startproblemen ook op LPG opgelost. Zie foto hieronder.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
mel schreef:Soms maakt de aansluiting van het startrelais op de accuklem slecht contact. Boor een gaatje door het platte stukje tussen accupool en start relais. Dan boutje en moertje erdoor en stevig vastdraaien. Let wel op dat je geen contact maakt met de accuhouder die er onder zit. Voor de veiligheid kun je van oude binnen band een lapje knippen met een gat die je over je accupool schuift.
Hiermee waren bij mij alle startproblemen ook op LPG opgelost. Zie foto hieronder.
bedankt voor de foto!
Had dit toevallig vanmiddag ook ontdekt en zo opgelost
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Hi,
ik heb een beetje hetzelfde met mijn DS23 ie BVH
Als de motor koud is start ie altijd direct.Als de motor warm is start de auto niet met de pook. Als ik het start relais knopje onder de kap indruk start de motor direct. Het start relais is anderhalf jaar oud.
Ligt het aan het contact in de startpook of aan het startrelais??
grt
joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Dat is zo niet met zekerheid te zeggen.
Vanaf de pluspool wordt spanning naar de spoel van het relais geleid, aan de andere kant van de spoel loopt loopt er een draadje naar de pook. De pookschakelaar legt dit draadje aan massa, circuit compleet, starten maar.
Vaak is er bij het relais een gebroken “koude” soldering, waardoor het draadje naar of van de spoel daar niet goed zit.
Meet eens bij warme motor of er op deze draad een plus 12 volt is, en test of het relais werkt als je deze naar massa brengt. Pas op: wel het juiste draadje doen…
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Mijn vader had een soort gelijk probleem koud beter starten dan warm, en bij hem was de bout van de + of - aansluiting op de startmotor los getrild, na het vast zetten hiervan deed hij het weer prima.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
bedankt voor de reacties…. ga er es mee aan de gang dit weekend!
joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
Hi,
heb het bestudeerd. er lopen twee draadjes van het startrelais, een gele en een rooie, welke moet naar de startpook gaan?
het hele relais en draadjes zien er kets nieuw uit.
Is het normaal dat de startmotor ALTIJD aanslaat, met contact aan of met contact uit. (motor slaat aan met contact aan natuurlijk, en met contact uit draait alleen de startmotor maar motor slaat niet aan)
grt,
Joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Joost,
Ziet er inderdaad allemaal mooi nieuw uit…
Zo op de foto (net niet) te zien zit het rode draadje gesoldeerd in de eerste koperen strip, die dus meteen aan de pluspool van de accu zit. Dit is de on-geschakelde voeding voor het boordcircuit, dus van hier worden allerlei zaken gevoed.
Intern zit er dus vanaf die eerste koperen strip ook nog een draad naar de spoel, waarvan het gele draadje de secundaire kant lijkt te zijn. Die gaat dus naar de schakelaar in je pook, en wordt daar aan massa gelegd.
Overigens: ja, de startmotor draait dus ook zonder dat het contact aanstaat. Het spoeltje wordt immers rechtstreeks vanaf de accu plus gevoed.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé