


Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Graag zou ik willen weten hoe de koppelingsvork hoort te bewegen bij het koppelen dmv de handfrictiebediening.
In een vloeiende beweging tot het einde , of 3/4 langzaam en 1/4 snel.
Dit laatste is bij mijn bvh het geval en dit is vervelend bij het optrekken en lijkt mij ook niet de bedoeling.
Dit effect is wel weg te werken maar dan laat je in principe de koppeling langzaam aangrijpen op het laatste gedeelte.
Hierdoor word het langzame eerste gedeelte extreem langzaam , zo dus ook het optrekken.
Wie oh wie geeft me het verlossende antwoord:P
Gr Bjorn
Als de handfrictiebediening wordt gebruikt wordt de druk van het bloc hydraulique gehaald en loopt de frictiecilinder leeg via de koppelingsregelaar en de centrifugaalregelaar. De laatste heeft volgens mij geen invloed meer omdat die ook drukloos wordt. De koppelingsregelaar regelt de snelheid tot het aangrijpen en de druk bij het aangrijpingstraject, die is afhankelijk van de stand van het gaspedaal .
Het eerste gedeelte zou snel moeten gebeuren en het tweede gedeelte langzaam.
Rijden als een Godin in Nederland.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
De weg die de lhm aflegd is mij in deze bekend.
Het gaat me om het dat de koppelingsvork eerst langzaam beweegt en daarna doorslaat naar de gekoppelde stand.
Dit is te zien bij het drukloos maken en ook te voelen bij het optrekken , bij laag toerental opschakelen en terug schakelen.
Dit alles terwijl de koppeling in het begin heel netjes opkomt en de auto mooi begint te rollen , behalve bij het punt waarop de koppeling snel op komt.
Dan “springt” hij even wat ook logisch is dit zelvde zou bij een handbak ook voor komen als je dit met de conventionele koppeling nabootst.
Maar zou iemand bij zijn goed werkende bvh willen kijken hoe dit verloopt bij het drukloos maken via de handfrictiebediening onder het stuur.
Ik zou het wel weg kunnen moffelen op de manier zoals ik al eerder noemde maar dit lijkt me niet de bedoeling.
En ook is het dan niet prettig rijden aangezien het aangrijpen in het begin tergend langzaam gaat met een grote slip van de koppeling.
Gr Bjorn



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
niemand?:D:D
Het zou net andersom moeten zijn. Het eerste traject tot aan het slippen moet snel gaan. Het aangrijpen zelf gaat geleidelijk (afh. van stand gaspedaal). Ik vermoed dat je of lucht in je systeem hebt of dat de centrifugaalregelaar niet goed is afgeregeld.
Maar waarom wil je dit checken m.b.v. de handfrictiebediening?
Rijden als een Godin in Nederland.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
omdat ik mechanische problemen , veroorzaakt door de drukgroep en koppelingsvork wil uitsluiten.
Op deze manier verloopt het koppelen hydraulisch gezien liniair omdat er geen veranderende aftelling plaatsvind onder invloed van de CV en KR.
Dit verwacht ik dus ook terug te zien in de beweging van de koppelingsvork.
Maar om dit zeker te weten wil ik het vergelijken met een goed werkende halfautomaat die op dezelvde manier gekoppeld word.
We kunnen lang blijven praten over de theorie en het hoe en waarom , maar als iemand de moeite wil doen om dit bij zijn goed werkende halfautomaat te checken heb ik het antwoord waar ik op vraag:D














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zal straks even gaan kijken bij de ds die hier staat. Dat is een half-automaat met diafragma koppeling en dus een grote koppelingscilinder.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Alvast bedankt voor de moeite
Gr Bjorn














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok: bij bediening van de hand-hendel onder de stuurkolom gaat de vork mooi vloeiend terug. Bij het wegrijden ook. Er zit dus geen versnelling of vertraging in het bedienen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Dan heb ik toch een mechanisch probleem , want bij mijn bvh gaat het koppelen zowel met de handbediening als rijdend alles behalve vloeiend.
Hydrauliek kan het eigenlijk ook niet zijn want ontkoppelingscylinder , koppelingsregelaar en centrifugaal regelaar komen van citrotech en hebben niet meer dan 5 uur er op zitten.
Maar goed dan maar eens verder gaan dokteren er mee zodra de andere ds gesloopt is en van deze de spanningsregelaar vervangen is want heb de accu bijna leeggestart bij het afstellen terwijl de dynamo niet deed bijladen:P
Hardstikke bedankt:D














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor terug-trek veer zit er op de koppeling???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
die er altijd opgezeten heeft
nee is maar een grapje , maar ik zou je daar geen antwoord op kunnen geven.
Zijn er verschillende types van?
zeker voor de vinger en diafragma drukgroep een ander type?
hoe weet ik welk type veer er bij mij op zit?
p.s. ik neem aan dat je niet bedoeld welk type drukgroep ik heb:) , voor de volledigheid zal ik dan maar vermelden dat het een diafragma betreft met grote cylinder.
gr bjorn














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er moet een erg sterke terugtrek veer op zitten. Zo één die je er écht maar met moeite tussen kan krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zou het niet gewoon een afstelling’s probleem zijn ?.
Als ik het schematisch bekijk kan de koppelingsregelaar wel eens heel gevoelig zijn en nauwkeurig afgesteld moeten worden.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
ik kan me herinneren ik de terugtrekveer zo met de hand , zonder gereedschap kon monteren.
Foute bloel dus?
Mij viel wel op dat die van de bvh anders was als van de bvm.
Gr Bjorn














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die van de BVM is véél slapper, dat klopt inderdaad. Die op de BVH moet echt een stuk sterker zijn. Is de cilinder zelf wel ok? Ook IN de cilinder zit namelijk een veer ( alleen bij een grote cilinder) en als die breekt gaat het ook fout!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste