2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Lekkage bij remklauw
-=niekos=-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2008

Gepost: 18 juni 2010 11:55 PM
  [ # 16 ]

Ik ben benieuwd naar jouw foto, ik heb mijn remklauw nog eens goed bekeken, maar kon geen scheurtje vinden.
Ik heb er even foto’s van gemaakt, wat me opvalt is dat het aan de linkerkant er wat anders uitziet dan aan de rechterkant. Dat zit hem voornamelijk in enerzijds de lekkage Smile en anderzijds de lengte dat de wartel uitsteekt. Hoort dit zo? Wat ik ook probeer, het blijft helaas lekken….

gemonteerd, maar helaas lekkend:

los van de remklauw:

rechts ziet het er zo uit (daar steekt het dus stuk minder uit):

BX16V 1989
DSpecial 1972

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 juni 2010 12:22 AM
  [ # 17 ]

Is de lekkage ontstaan nadat je iets aan de remmen hebt gedaan, of zo maar ontstaan? Of lekte die altijd al?

Kan het misschien zo zijn dat er nog een stukje van een vorig rubbertje in zit? Dan kan de wartel er niet voldoende in, en dan kan het lekken. Ik had het laatst ook (bij een heel ander onderdeel) dat het rubbertje gescheurd was bij het er uit halen en het laatste stukje er nog in zat.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
-=niekos=-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2008

Gepost: 19 juni 2010 12:33 AM
  [ # 18 ]

Ik zag het toen ik bezig was met de treiterslang, het was iets wat al heel lang zo was, dus ik dacht ik pak dat een gekijk aan.
Ik heb niet het idee dat er nog wat inzit eigenlijk,maar zal morgen bij goed licht nog eens goed kijken.

BX16V 1989
DSpecial 1972

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 juni 2010 12:51 AM
  [ # 19 ]

Zo te zien aan het schone stuk schroefdraad en ook de lengte moet de wartel een stuk verder kunnen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
-=niekos=-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2008

Gepost: 19 juni 2010 12:55 AM
  [ # 20 ]

Zonder rubber krijg ik hem ook niet veel verder erin, heeft iemand een voorbeeld van hoe het er bij iemand anders uiziet? De lengte van de wartel zoals op de foto is dus niet raar/afwijkend?

BX16V 1989
DSpecial 1972

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 juni 2010 01:16 AM
  [ # 21 ]

Die wartels zijn inderdaad vrij lang, dat hoort zo. Ze horen dan ook vrij ver er in gedraaid te worden. Als je hem ook zonder rubber niet ver er in krijgt is óf het schroefdraad beschadigd, óf je draait hem er scheef in. Het luistert vrij nauw met die wartels. Als je hem er maar een beetje scheef voor hebt, kan je een klein stukje draaien en dan loopt ie vast. NIET verder draaien dan, je molt het schroefdraad dan. Losdraaien en opnieuw proberen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 juni 2010 01:37 AM
  [ # 22 ]

Bij mijn SM anderhalf uur bezig geweest met een wartelmoer recht in de remaccu te krijgen! Terwijl ik toch zo’n 30 jaar ervaring met die krengen heb! Soms zit er een bochtje in de leiding net voordat de wartel begint. Dan is het het beste om de wartel zover mogelijk naar het eind van de leiding te schuiven en dan het geheel met beleid er in. Als dan de wartel goed pakt de leiding met beleid verder drukken en vervolgens de wartel aandraaien.
Als ik nog eens goed naar je foto kijk zie ik een flauw bochtje in de leiding net voor de verdikking. Begin eens met dat er voorzichtig uit te buigen.
Op de bovenste foto lijkt het ook alsof de wartel wel haaks op de remklauw staat, maar de leiding niet.
De leiding moet ook haaks; dat is cruciaal!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 juni 2010 01:49 AM
  [ # 23 ]

idem maar dan met de remservo van mijn vorige XM

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 19 juni 2010 09:49 AM
  [ # 24 ]
lucky schreef:
-=niekos=- schreef:

 

Je kunt zien op het plaatje dat de leiding er het eerst in moet bij het gat b. Als je dat doet moet je de leiding erin kunnen krijgen. Desnoods idd eerst het kleine knikje eruit buigen. Dat stukje kun je gebruiken om de leiding te geleiden. Kan soms idd wel eens wat klooien zijn Smile, maar lukt altijd. Wel zeker weten dat er idd geen restjes van oude rubbertjes oid inzitten ! Dus lampje erbij en goed checken.

Profiel  
 
-=niekos=-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2008

Gepost: 19 juni 2010 10:26 AM
  [ # 25 ]

bedankt voor alle tips, heb het idee dat de wartel bij vastdraaien op de een of andere manier scheef gaat.
Ik zal de leiding zo recht mogelijk gaan buigen, en goed kijken of er nog oude rubber resten zitten.
Is de schroefdraad van de remklauw een “normale”? Dan zou ik kunnen testen met een bout (welk maat?) of die er goed indraait.
Stel dat de draad kapot is, kan ik dan een nieuwe tappen? Of krijg ik hem dan nooit meer goed?
Anyway, ik ga straks weer eens met frisse moed klooien Smile

BX16V 1989
DSpecial 1972

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 juni 2010 10:28 AM
  [ # 26 ]
-=niekos=- schreef:


Is de schroefdraad van de remklauw een “normale”? Dan zou ik kunnen testen met een bout (welk maat?) of die er goed indraait.

M9x1,25. Dat is bv de bout waarmee het voorscherm op de voorbumper vastzit Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
-=niekos=-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2008

Gepost: 19 juni 2010 10:37 AM
  [ # 27 ]

Top, die heb ik dus als het goed is Smile

BX16V 1989
DSpecial 1972

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 20 juni 2010 02:15 PM
  [ # 28 ]

Sorry voor de wat late reactie. Druk,druk,druk.
Hier dan de foto’s van mijn oude klauw. Er was een scheurtje ontstaan in het huis dat je niet zo een twee drie kon ontdekken.





salut

Profiel  
 
-=niekos=-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2008

Gepost: 21 juni 2010 01:47 PM
  [ # 29 ]

Gelukkig, bij mij was het geen scheurtje in de remklauw. Het was inderdaad wat jullie dachten, de wartel/leding zat er niet helemaal recht in.
Met behulp van de bout van de voorbumper een paar in een uit gedraaid, zodat schroefdraad weer mooi schoon was. Daarna de leiding zo goed als ik kon recht gebogen.
En voila, eindelijk geen lekkage meer! Helemaal blij mee, kan ik eindelijk weer zweven!

Het enige wat minder mooi is: er ligt een grote olie vlek op het asfalt, iemand nog een tip hoe ik dit kan verwijderen? Ik krijg het met alles reiniger niet weg in ieder geval en schrobben met een bezem (best hard staan boenen maar water staat er echt met van die mooie bolletjes op).

BX16V 1989
DSpecial 1972

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 21 juni 2010 02:09 PM
  [ # 30 ]

Goed om te lezen dat je lekkage opgelost is.

Olie die al in het asfalt getrokken is kun je niet meer wegkrijgen. Als er nog olie op het asfalt ligt kun je er wat zand overheen gooien dat absortbeert de olie.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook