3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

Deurbakken vervangen
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 juni 2010 11:54 PM
  [ # 31 ]

Epoxy-primer….

Citroen!

Profiel  

laguna
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 24 juni 2010 08:43 AM
  [ # 32 ]

RX5 is transparant
RX10 is zwart, maar kan in elke RAL kleur besteld worden

Profiel  

FerryV
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168

- ID/DS DSuper
Gepost: 25 juni 2010 01:06 AM
  [ # 33 ]

Tijdens mijn studententijd heb ik mijn DSuper ook redelijk low budget opgeknapt; met RX-systeem, en wel met spuiten met compressortje. Ben nu 5 jaar verder. De wagen heeft in die vijf jaar ongeveer twee winters buitengeslapen en pekel gereden, en op de meeste delen die ik serieus heb aangepakt, komt de roest er wel weer door. (Terwijl het op de achterschermen, die ik toen te slecht vond om serieus te doen, en dus alleen ge RX-xd, veeeeel geplamuurd en gespoten had, er naar verhouding nog behoorlijk goed uit zien). Mijn voorzichtige conclusie is dat met RX-5 als onderlaag, je het niet redt (Of de wagen moet alleen nog buiten komen bij mooi weer, maar je bent student, dus dat gebeurd niet)

JeroenDS23 heeft ongeveer een jaar geleden z’n hele wagen ook gerold. Het uiteindelijke resultaat was best goed. Het heeft hem echter wel heeeeeeeel veel moeite gekost om de juiste combinatie van rollertjes en verfverdunning te vinden om geen last te hebben van pluizen en “klitten” (dat de roller plukjes verf optrekt) (Jeroen kan je helaas niet vertellen welke combinatie werkte; hij is niet lang daarna omgekomen.)
Dus rollen kan wel, maar hou er rekening mee dat je bv een deur 2 tot 8 keer doet en weer afschuurt, voordat je tevreden bent. Daarna kun je je recept op de rest toepassen. (Of gewoon latex rollen, zoals we ook wel met eendjes deden Wink

Gr Ferry

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973

Gepost: 25 juni 2010 12:28 PM
  [ # 34 ]

Of je rolt er voldoende lagen op en schuurt het glad met korrel 2000 en veel water, waarna je een polijstmachine koopt van Ferm voor 49 euro en met nat polijsten de dame spiegelglad polijst. Want het maakt echt niet uit hoe die lak er op komt, als de laag dik genoeg is kun je hem tot hoogglans polijsten en wordt hij mooier dan de moderne nieuwe auto, want daar zie je meestal op het spuitwerk toch nog een beetje sinaasappel of citroen.

En om het nog even te hebben over lijmen versus lassen: kijk even naar deze pdf.

Profiel  

JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 144

Gepost: 25 juni 2010 06:42 PM
  [ # 35 ]

Bedankt voor je reactie Ferry, goed om te horen dat mensen succes hebben gehad met het rollen van hun DS Smile Ik denk niet dat ik RX5 als ondergrond ga gebruiken, waarschijnlijk wel RX7/RX10 in de deuren/dorpels, maar niet onder de lak.

Ik neig nu sterk om 2 komponenten boot/jachtlak te gebruiken van het merk “de Ijssel coatings”. Te verkrijgen hier in de lokale watersport winkel en volgens de eigenaar (die er binnenkort zn eigen mini mee gaat rollen) goed roestwerend, kleurvast en bedoelt om te rollen, het trekt dus uit zichzelf erg glad. Daarnaast is jachtlak in een aantal kleuren te krijgen en erg stevig. Als grondlak van hetzelfde merk een 2 komponenten epoxyhars die zelfs nog enigzins vullend is.

Kwa kosten is dit ietsie duurder dan karwei grondlak met owatrol (om het toch nog iets van roestwerends te geven, het “roestwerend” waar de karwei het over heeft vertrouw ik toch minder) en toplaag. Maar naar mijn idee de extra kosten ruim waard (ongeveer 30 euro op een bedrag van 150 euro).

Han, dat is precies de soort informatie waardoor ik meer vertrouwen in lijmen krijg en ook de reden dat ik het ga proberen Smile Ergens deze week gaat de slijptol in de deuren en zal ik mijn ervaringen delen Smile

Profiel  

JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 684

Gepost: 25 juni 2010 09:36 PM
  [ # 36 ]

Ik denk niet dat ik RX5 als ondergrond ga gebruiken, waarschijnlijk wel RX7/RX10 in de deuren/dorpels, maar niet onder de lak.

RX7 is een soort waxoil, daar kun je niks overheen smeren. RX10 is een coating als eindafwerking voor bodem, chassis ed., waarbij je RX5 als ondergrond gebruikt. In holle ruimtes kun je ook het beste RX5 als roeststoppende primer spuiten. Moet dan wel afgedekt worden door RX7 of een andere “tectiel”. RX5 is niet bedoeld voor onder de lak op de buitenkant van plaatwerk.
Kijk voor info: http://www.caprotech.nl/

Groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  

JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 144

Gepost: 25 juni 2010 09:45 PM
  [ # 37 ]

Ja zo bedoelde ik het ook, RX7 aan de binnenkant van de deur om te voorkomen dat deze weer doorroest, dan is een permanent plakkerige wax-achtig spul perfect. Uiteraard moet er eerst een goede laklaag onder zitten Smile Dat er eerst RX5 onder meost wist ik niet, dat is dus daadwerkelijk de roestomvormer, goed om te weten!

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 25 juni 2010 10:23 PM
  [ # 38 ]

Heren, ik heb het ook in een ander draadje gepost, we hebben een discussie op het Jaguar forum over deze materie en daar kunnen we allemaal voordeel van hebben. Roest is ook een groot Jaguar probleem en vet blijkt het beste middel te zijn en ook nog veruit het goedkoopst. Ik heb 34 jaar geleden de binnenkant van mijn portieren ingesmeerd met vet en die zijn nog altijd als nieuw.

De portieren van de DS zijn vaak roestbakken, ik heb er nu een met puntgave deuren en daar gaat gewoon een flinke kwak vet in.

Profiel  

JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 26 juni 2010 12:27 AM
  [ # 39 ]

Han, als de deuren echt puntgaaf zijn lijkt me dat ook de beste oplossing. Maar wat als er in holle ruimtes roest aanwezig is? Bij kokerbalken die er aan de buitenkant perfect uit zien kun je niet zien of er binnen in wat oppervlakteroest zit, evenals in felsranden, de talrijke plaatsen waar plaatwerk op elkaar gepuntlast is enz. Werkt vet dan ook goed? Voor mij is dat een reden om er eerst RX5 in te spuiten. dat penetreert ook tussen dubbel plaatwerk.

Overigens, gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst!

Groet, Jan

ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

Profiel  

Han S
> 4000 berichten

Gepost: 26 juni 2010 12:45 AM
  [ # 40 ]

Dank je Jan, ik heb een hele tijd gezocht en tallloze wrakken gezien en deze kwam gewoon zomaar op mijn pad. Wat roest betreft: vroeger spoten we gewoon cardanolie in portieren, kranten er onder en laten uitlekken. Dat kruipt overal tussen en in, alleen stinkt het nogal. Het blijft een probleem en hoe je dat het beste aanpakt leer je op forums tegenwoordig.

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 juni 2010 10:04 PM
  [ # 41 ]

@JanO: Lees eens een onafhankelijke test over anti-roestmiddelen, zou ik je adviseren. Dan zal je zien dat Mike Sander’s Fett altijd wint. Bovendien blijft dit vet ook kruipen.

Citroen!

Profiel  

JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 juni 2010 03:02 AM
  [ # 42 ]

Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik ging er van uit dat die testen uitgevoerd werden op schoon nieuw staal, wat bij onze auto’s meestal niet het geval is. Vandaar mijn idee om eerst een roeststopper en daaroverheen een ‘holleruimtebescherming’ te gebruiken, zoals het RX systeem dat overigens ook gebruikt wordt door een aantal bedrijven die hoogwaardige restauraties uitvoeren.
Voor de Auto Bild test (uit 2002 alweer) hebben ze het testmateriaal eerst aan laten roesten voordat ze de test uitvoerden. Dus Mike Sanders Fett stopt bestaande roest en beschermt op langere termijn het beste. Wel jammer dat het toepassen zo omslachtig is….

Profiel  

repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 428

Gepost: 27 juni 2010 10:21 AM
  [ # 43 ]

Een DS behandelen met Mike Sander’s Fett kost inderdaad de nodige tijd en aandacht, het is geen klus die je eventjes doet. Het werk valt of staat met de man die het doet, en als het je eigen auto is wil je het gewoon goed doen, ik kan je verzekeren dat het loont.
Nadat je de holle ruimtes met het verwarmde vet ingespoten hebt, stolt het weer snel. Om maximale kruipwerking te stimuleren kun je met een feuhn (eu=o met dubbele punt…) de inoxywax weer vloeibaar maken zodat je echt elke gewenste plek kunt vullen.
Je kunt je werk inspecteren met een klein flexibel lampje en spiegeltje.

Overigens: Als je je carrosseriedelen met Mike Sander’s Fett wil behandelen is dit de laatste handeling van het conserveren. Ik kan iedereen aanraden antidreunplaat aan te brengen voordat je gaat ‘vetten’, het vermindert het geluidsniveau dus maximaliseert het comfort.

Profiel  

-=niekos=-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41

Gepost: 28 juni 2010 03:17 PM
  [ # 44 ]
JanO schreef:

Voor de Auto Bild test (uit 2002 alweer) hebben ze het testmateriaal eerst aan laten roesten voordat ze de test uitvoerden. Dus Mike Sanders Fett stopt bestaande roest en beschermt op langere termijn het beste. Wel jammer dat het toepassen zo omslachtig is….

Hier nog een andere test waar dat Mike Sanders Fett er ook goed uitkomt (niet als winnaar, maar toch nummer 2, beste prijs-prestatie verhouding) http://www.fahrzeugakademie.de/viewDocument?onr=78&id=1898 van OLDTIMER-MARKT van 9/2009, dus redelijk recent.
Wel weer in het Duits, wel een hoop middelen vergeleken, lijkt mij wel wat!
Iemand ervanring met de Nederlandse importeur Service station Peter van der Pols?

BX16V 1989
DSpecial 1972

Profiel  

repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 428

Gepost: 28 juni 2010 09:01 PM
  [ # 45 ]

Ja.

Kun je gewoon telefonisch contact mee opnemen en een afspraak maken (023-5846635) om het spul op te halen of op te laten sturen. Ik ben er kort geleden nog langs gereden (Binnenweg 27, Bennebroek).

Hij kan je ook een spuitbeker en slangen verkopen, en dan bedoel ik de beker die op de site van Michael Sander staat (Google).

Profiel  

3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook