Hallo Joost,
ik reageer vrij laat over jouw opmerking om de auto te rollen. Misschien kun je eens op de site van spuiterij Verhagen kijken. Daar kun je de auto laten spuiten en door zelf het een en ander te doen, kun je de prijs nog drukken. Ik heb mijn auto daar het afgelopen jaar laten spuiten en ben daar goed over tevreden. Op deze site (autospuiterij.eu) vindt je in de fotogalerij ook enkele foto’s van mijn auto.
Misschien is dit nog een optie voor jouw beperkte budget.
Zo, ik ben bezig geweest met de eerste deur, die is natuurlijk het lastigst en heeft dus het langst geduurd, maar het is gelukt en heb foto’s om het te bewijzen
De donor deur (deze was stukken beter dan de oude deur)
http://www.facebook.com/photo.php?pid=58003&id=100001172240010
Eerste delen erin pas gemaakt
http://www.facebook.com/photo.php?pid=58010&l=3760213480&id=100001172240010
Fototje van de deur erin
http://www.facebook.com/photo.php?pid=61525&l=6ea42728f7&id=100001172240010
Fototje van binnenin de deur, je moet niet gedachtenloos even iets gaan grabbelen in de deurbak…
http://www.facebook.com/photo.php?pid=61527&l=deeba6c3d1&id=100001172240010
En als laatste een plaatje van de nieuwe onderkant
http://www.facebook.com/photo.php?pid=61528&l=d323a4b959&id=100001172240010
Ik moet wel zeggen, dat de pasvorm matig is, ik heb aardig moeten buigen en hameren om het goed passen te krijgen, opzich niet erg (sterker nog, ik vond het leuk om te doen:P) Maar het zag er naaruit alsof het beter had moeten passen. Niet dus blijkbaar, iets om over na te denken als je dit overweegt.
Lijmen is overigens een goeie oplossing! Spul word keihard en er zit echt geen beweging in de nieuwe delen, tis echt 1 deur. De lijm gaat wel overal zitten, dus goed schoonmaken en geen goeie kleren aan doen;)
edit: foto’s direct van facebook hotlinken werkt blijkbaar niet, volgende keer zal ik ze wel op een photobucket zetten ofzo, voor nu moeten jullie maar even linkjes klikken
Het werkt wel hoor.
Hallo Joost,
goed te horen dat je tevreden bent over het lijmen zelf. De eerste keer is altijd het lastigste. Je moet eerst uitvinden hoe het moet. De volgende deuren zullen veel makkelijker zijn.Alleen jammer dat de pasvorm niet zo goed bleek te zijn. Ik heb de verschillende onderdelen in het clubmagazijn gekocht en was erg tevreden over de pasvorm. Ik heb niets in een vorm moet tikken. Misschien bij een volgende deur toch eens de onderdelen uit het clubmagazijn halen.

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Even terugkomend op het idee om je wagen te rollen; ik heb bijzonder goede ervaring met jachtlak met een scheut Owatrol erdoor. Dit in combinatie met een goed lak-rollertje (vacht dus) kan een erg strak resultaat opleveren.
Zelf heb ik mijn HY zo gedaan, door de Owatrol zal de lak langzamer drogen, want het is dunner. Maar de lak trekt mooi strak nadat je de roller er af haalt.
En, zorg voor een goede stofvrije omgeving, maar desnoods de hele garagevloer nat voor je start.
Hans, Ik heb even gekeken naar die spuiterij die jij aangaf en ookal is dat een scherpe prijs, ga ik het toch zelf rollen, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden voor over een paar jaar. Wat betreft het plaatwerk, ja, ik heb nu alles al gekocht en het magazijn is wel redelijk uit de richting Het gaat zo ook helemaal goedkomen, maar het is ff iets meer werk.
Patje (ik gok Patrick?), had je de owatrol door de grondlak of toplaag gedaan? En hoe ziet het er een aantal jaar later uit (of is het nog niet zo lang geleden?). Ik heb namelijk zojuist een voorscherm aangevallen met de slijpschijf en daar zitten opzich niet zoveel gaten in, maar wel een hoop vliegroest en daar moet natuurlijk ook iets aan worden gedaan. Oh dit is vast die rode owatrol he? Dat kan dan in ieder geval niet door de toplaag, want ze word wit en je kan wel raden wat voor kleur rood met wit wordt En in de grondlak is het misschien ook wel lastig..

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De Owatrol heb ik door zowel de primer als de jachtlak gedaan, maar mijn busje werd grijs. De Owatrol is iets van goudkleurig, ik verwacht dat het niet zo heel veel invloed heeft op de kleur. Maar dat kun je wel zien zodra je het door de primer hebt gedaan.
Ook na een aantal jaren bleef de lak erg goed, hoe het er nu voor staat kan ik niet zeggen omdat haar heb verkocht.
Binnenkort ga ik mijn Acadiane de zelfde behandeling geven.
Succes!
Patrick (inderdaad )

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dat pasmaken van de deurplaatdelen van de club herken ik heel goed. Maar, de mallen die Citroen gebruikte schijnen in de loop van de jaren nogal gesleten en dan weer vervangen te zijn, dus niet alle deuren hebben exact dezelfde vorm.
Ik heb een kleurcode vraagje, mn vriendin en ik hebben besloten welke kleur het moet worden en dat is AC087 Beige Albatros, een soort cremewit. De 2 komponentenlak die ik ga gebruiken hebben ze in cremewit en dat is gegeven in een RAL kleur, namelijk 9001. Mijn vraag is, weet iemand hoe die AC en RAL codes overeen komen?
Oh en nog iets, owatrol heeft zo’n roodachtige anti roest lak en een olie achtig spul wat je in normale lak kunt mengen. De vraag is nu, als ik owatrol door normale lak meng, krijgt het dan dezelfde roest werende/stoppende kwaliteiten als hun rooie grondlak? Ik vraag dit omdat er in het voorscherm (achter het voorwiel aan de binnenkant) roest zit maar niet is doorgeroest, kan ik dit gewoon staalborstelen en dan owatrol-door-verf erover? Of moet dit echt helemaal weg?

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Er is een lijst op internet van RAL- en AC-nummers. Waar precies weet ik ook niet (meer).
Roest zou ik eerst weghalen met een roterende staalborstel of door stralen. Daarna zinkprimer erover heen.
Hier wat RAL-kleuren:
http://www.ultimedia.fr/nuancier.htm
Citroen!
Je kunt de losse roest wegborstelen en dan insmeren met de pure Owatrololie (die min-of-meer blanke) en daarna wat je erover smeert of rolt ook met Owatrol mengen.
De pure Owatrol zet de roest om in een soort kunststoflaag. Het geheel levert een goede bescherming op.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Melchior schreef:De pure Owatrol zet de roest om in een soort kunststoflaag.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
De olie reageert met de roest. Wordt een zwarte laag die niet meer roest.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Ik heb vandaag een beginnetje gemaakt aan de achterdeur, maar ik sleutel bij de motorclub en er kwamen allemaal motorfietsen bij dus kon ik niet meer slijpen, helaas pindakaas.
Iemand nog een idee over de kleuren? Een RAL AC kleurcode vergelijker ofzo? Ik wil dus AC 087 en ga waarschijnlijk RAL 9001 gebruiken en de vraag is in hoeverre dat op elkaar lijkt.

Totaal aantal Berichten: 102
- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Als je een staaltje hebt van de kleur die je wilt hebben, maken ze bij De IJssel Coatings die kleur gewoon na. Doen ze niet moeilijk over en kost niets extra. Via mijn vorige werkgever heb ik regelmatig daar besteld en dat ging bijna altijd prima.
Ik raad je wel aan om de hoeveelheid die je nodig hebt in 1 batch te bestellen. Kleurverschil kan voorkomen bij verschillende leveringen.
Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.