Happende koppeling
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 30 juli 2010 10:04 PM

Hallo mannen, Ik heb onlangs mijn koppelingsplaten en de drukgroep plus druklager vervangen omdat de koppeling bij het opkomen meteen zonder enige slip oppakte. Helaas is deze operatie niet de oplossing geweest want het oppakken gebeurt nog steeds zeer abrupt.Het is een diafragmakoppeling.Ik heb genoeg vrije slag en de vork is al een beetje naar voren gezethet drukpunt zit op een kwart van de ingedrukte pedaal de motor komt goed vrij en de koppeling werkt verder uistekend. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Iemand die daar een idee over heeft? bvd Ton

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10633
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 juli 2010 10:14 PM
  [ # 1 ]

Heb je het toplager in het vliegwiel ook vervangen?
Hoe waren de spiebanen van de prise-as? Heb je die licht ingevet?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 30 juli 2010 10:26 PM
  [ # 2 ]

Jantje 1948, Toplager is ook vervangen spiebanen goed schoongemaakt en vet gemaakt gingen goed in elkaar. gr. Ton

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10633
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 juli 2010 10:27 PM
  [ # 3 ]

Heb je het pedaal en de vrije slag afgesteld volgens het WPHB?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 30 juli 2010 10:32 PM
  [ # 4 ]

Pedaal is goed afgesteld voldoende vrije slag

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 juli 2010 11:12 PM
  [ # 5 ]

scharnierpunt op de bak OK ?

En de koppelingskabel ?

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 31 juli 2010 02:00 PM
  [ # 6 ]

Kabel is goed, scharnierpunt mrt revetten iets naar voren gesteld Kwam eerst niet goed vrij daarna wel.
Normaal moet een koppeling slippend oppakken maar dat gebeurt niet bij mij.Gr Ton

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
Kees B
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 31 juli 2010 10:30 PM
  [ # 7 ]

Het is dat je de koppeling al hebt vervangen, maar toch…. Als er sprake is van olielekkage waarbij er olie op de koppelingsplaat komt, uit zich dat als een happende koppeling.
En zag het vliegwiel er goed uit, geen verkleuringen?

Profiel  
 
Kees B
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 31 juli 2010 10:40 PM
  [ # 8 ]

Sorry, ik had moeten zeggen “...KAN zich uiten als een happende koppeling”, namelijk als de hoeveelheid olie (erg) klein is, anders zal de koppeling uiteraard juist gaan slippen.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 juli 2010 10:43 PM
  [ # 9 ]

Is er een DS-drukgroep geplaatst? Waar komen de onderdelen vandaan?

Citroen!

Profiel  
 
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 31 juli 2010 11:35 PM
  [ # 10 ]

De platen en de drukgroep komen van chyparse ze lijken precies op die er uit gekomen zijn.
Is een diafragmakoppeling wel geschikt voor een 2.3 IE Pallas? Omdat er niets verandert is met de “reparatie”.

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 juli 2010 11:36 PM
  [ # 11 ]

Wat voor auto is het? handbak? halfautomaat?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 31 juli 2010 11:39 PM
  [ # 12 ]

BVM 5bak

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 juli 2010 11:40 PM
  [ # 13 ]

Heb je iets aan het vliegwiel gedaan? weet je zeker dat de pedaal hoogte ook goed is?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 juli 2010 11:48 PM
  [ # 14 ]

In een ver verleden wel eens lopen hannessen met de koppelingsvork. Het borgveertje bleef niet goed zitten en bij montage van bak aan de motor schoot de vork scheef. Hoe ‘voelt’ het pedaal bij intrappen (stilstaande motor)?

knuffel

Profiel  
 
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 31 juli 2010 11:53 PM
  [ # 15 ]

Pedaal voelt prima, bij indrukken op een kwart weerstand en bij opkomen op een derde pakken van de koppeling, alles werkt prima vrijkomen schakelen geen probleem alleen het moment van oppakken dan is het net of de platen meteen aan elkaar plakken. gr. Ton.PS Aan het vliegwiel is niets gedaan.

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook