Precies deze plek bedoelde ik om te kijken naar een evt. scheur in het motorhuis. Bij mij zat ie ter hoogte van en aan rechterzijde van de koelwater aftapplug op het motorblok. Het aandraaien van de startmotor kan geen oorzaak zijn van een evt. scheur. Verder blijf het lassen van gietijzer altijd een hekel punt. Mocht er prake zijn van een scheur, dan kun je het beste opzoek naar een nieuw (onder)blok.
Succes!
Déesse - Alleen de naam al…...





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dat vind ik wel heel drastisch….
gietijzer is lastig te lassen dat wel,maar het is te lassen.
Bovendien bestaan er genoeg tweecomponentenmaterialen die zowel vullen en elastisch zijn en niet worden aangetast door temperatuursschommelingen en of olie/koelwater..
‘Spirit of avant-garde’
vandaag eens goed er een blik op geworpen, maaaarrrr er zit geen motorplaatje meer op , verder ook de plek rond de startmotor schoongemaakt en een goed bekeken maar niets te zien wat op een scheur of barst lijkt , ook niet lekkagesporen.
ik denk dat ik het hier ook niet hoef te zoeken..
2cv “1971
cx 25 prestige aut
2cv 1976
AK-B ‘70
Dyane 1971
Dyane4 1973
dyane 1974
dyane 1983
Ami 8 1972
aftapkraantje verwijderen
weet iemand of het aftapkraantje aan de radiateur er met schroefdraad gemonteerd is of is deze gesoldeerd. ik heb kleine lekkage uit het kraantje en durf niet te hard aan te draaien
23ie











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Let op. Via dit kraantje loopt ook de overstort van de vuldop! als de radiator te vol is gaat het via dit kraantje naar buiten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
het gaat niet via de vuldop, na 2 weken vakantie (frankrijk 2 DS’s gespot, waarvan 1 NL) was het niveau gedaald. Niveau staat tot halverwege het expansietankje. Het lekt echt uit het kraantje.
23ie












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
OK. even met een waterpomp tang IETSJE strakker zetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
is het nog een optie om het kraantje open te draaien en de spindel daarmee te verwijderen?
23ie












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
spindel ? leg even uit.
Het kraantje is niks meer dan een staafje met schroefdraad met aan het eind een punt die in een zitting komt en daarmee het gat in de radiator afdicht.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
met spindel bedoel ik staafje met schoefdraad,
ik heb deze nog niet geopend omdat ik anders moet aftappen.
kan dit staafje worden verwijderd om de punt (afsluiting) te inspecteren?
23ie












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja volgens mij wel…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ik doe er altijd vloeibare pakking bij
Werkt perfect inderdaad, siliconen vergaat op den duur door de hitte en daar kreeg ik ook last van, natte voeten als gevolg. Even ter plekke een bypass gemaakt en kon op een sloperij nog een compleet goed werkende kraan uit een voiture sleutelen want de oude sloot ook inwendig niet meer goed.
C’est une voiture du ministre !
nou ik heb hetzelfde probleem. mijn DS 20 1970, aangeschaft in februari “verbruikt” ook water… ik ben ook tot de conclusie gekomen dat ik de thermostaat mis… of is deze verplaatst ivm LPG intallatie???
er zit geen scheur in t blok, de kachel lekt niet. olie en uitlasgas prima, dus…
-ontzichtbaar lek radiator
-idem aftap kraantje
-wort eruitgejoekeld door slechte vuldop (zwakke veer)
of….
op het huis van de waterpomp, waar de slang met de thermostaat hoort te zitten (volgens onderdelenboek) zat ook een soort lijm of zo. misschien een scheur in het huis.
in ieder geval wazige toestand geen thermostaat.
tipt en tricks welkom























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
LPG installatie? Kijk ook eventueel de verdamper eens na op lekkage (intern). Het is niet de eerste keer dat deze lekken aan het koel gedeelte.Of koppel de slangen effe af en rij op benzine een tijd,kijk dan of het koelvloeistof niveau nog zakt.