‘abnormaal’ hydraulisch gedrag Xantia?
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 12 juli 2010 05:01 PM

Ik heb nooit eerder een Xant gehad, dus misschien snijd ik iets aan waarmee ik zal moeten leven, maar ik verw8 van niet Wink

Als mijn Xant een tijdje stil heeft gestaan, zakt ze in van voren en van achteren (dat is vrij normaal). Als ik vervolgens de auto start, zakt (meestal) ze meestal eerst a/d voorkant nog een eind naar beneden voordat (volgens mij) de hydraulische pomp korstondig een niet al te hard schurend geluid maakt en de auto a/d voorkant en achterkant (achterkant eerst) omhoog komt. Soms duurt het ook enorm lang voor de voorkant omhoog komt.

Filters zijn schoongemaakt, LHM is recent ververst en bollen voor zijn vervangen (heeft allemaal niet heel veel mogen baten behalve dat de auto ietsje sneller omhoog komt a/d voorkant).

Wat er misschien niets mee te maken heeft; als de auto nog enigszins koud is, en ik de rem intrap hoor ik van onderen (richting rempedaal) een licht ‘zompig’ geluid…

Iemand nog andere tips of kan ik beter een keer een bezoekje aan Chyparse plannen!?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Robert

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 12 juli 2010 05:05 PM
  [ # 1 ]

Klinkt als brakke veerpoten (al weet ik niet of dat bij Xantia’s een bekend probleem is) en een brakke hoogteregelaar (dat zou misschien met nog een keer verversen of spoelvloeistof verholpen kunnen worden). Komt ‘t geluid echt van de pomp, niet van de veerpoten?

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 12 juli 2010 05:06 PM
  [ # 2 ]

Het lijkt erop dat de antizink klep niet meer doet (intern vervuilt waarschijnlijk). Omdat die anti zinkklep op de auto zit heb je ook een lichtere HD-pomp, immers door de antizink klep hoeft de HD-pomp je auto niet meer steeds op te pompen. Omdat je klep nu aan de krek is en omdat je een lichtere pomp hebt duurt het langer voordat je auto op hoogte is.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 12 juli 2010 05:08 PM
  [ # 3 ]

Dat klinkt logischer Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 juli 2010 05:26 PM
  [ # 4 ]
beerpeet schreef:

Klinkt als brakke veerpoten (al weet ik niet of dat bij Xantia’s een bekend probleem is)

Niet echt, tenzij je één van de eerste Xantia’s heb, met heel veel kilometers erop, dan is het gewoon slijtage.

Mijn vorige Xantia uit 95, had dit ook, heb er op een gegeven moment maar mee leren leven.
Tot ik erop stond dat de garage een nieuwe anti-zinkbol zou monteren ipv vullen, dat leverde een grote verbetering op. Later nog een nieuwe voorraadbol gemonteerd, en toen was het probleem helemaal weg, blijkbaar is vullen niet altijd de juiste oplossing.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 12 juli 2010 05:34 PM
  [ # 5 ]

Hmm, tnx voor de info en het meedenken! Toch maar eens een keertje langs Chyparse dus. Niet dat mijn garage voor het standaardwerk (is een Citroengarage) het slecht doet, maar af en toe missen ze net dat ‘je ne sais quoi’....

PS, het schurende geluid komt volgens mij echt eerder van de pomp dan van een veerpoot, maar ik kan dat nog een keer checken (motorkap open, starten en dan heel hard naar voren lopen Smile)

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 juli 2010 05:50 PM
  [ # 6 ]

Dring er in iedergeval op aan dat ze de anti-zink en voorraadbol vervangen en niet vullen.

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 12 augustus 2010 03:15 PM
  [ # 7 ]

Waarom niet vullen?

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 augustus 2010 03:50 AM
  [ # 8 ]

omdat vullen niet altijd zaligmakend is. Ik heb ook gereden met gevulde bollen… Ik kan je garanderen dat nadat ik deze gevulde bollen heb vervangen door nagelnieuwe ori troen bollen ( in dit geval de grijze) het echt stukken beter was…

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 15 augustus 2010 03:56 AM
  [ # 9 ]

Ik rij nu met voor gevulde bollen, achter en 5e bol nieuw en de anti-zink staat op het programma ....
ik heb nu dus een xantia met 7 bollen Wink er ligt er 1 in de koffer nieuw in doos Smile
Ik moet zeggen dat ik geen problemen heb met de gevulde bollen….
Al moet ik ook eerlijk zeggen dat er tzt wel nieuwe op komen, maar door het vullen heeft dat geen haast meer

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 augustus 2010 01:32 PM
  [ # 10 ]

Nieuwe bollen zijn inderdaad beter dan vullen, het demperplaatje en het membraan in de bol zijn een keer op na zoveel kilomers. Ik heb er nu nieuwe bollen onder en dat veert beter dan gevulde, zijn geen originele van de dealer, maar van IFHS en van Lizarte ofzo, is prima spul.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook