Hallo,
mijn DS 20 1970, heeft geen thermostaat, is dit vanwege de LPG intallatie? zal ik een nieuwe aanschaffen en monteren of zo laten? de motor loopt verder goed.
grtn
Heb je goed gekeken?
In de slang van de radiateur naar de kwpomp?
Als hij inderdaad niet aanwezig is, dan zou ik er een plaatsen, het gaat binnenkort weer lekker winteren.
is moeilijk te missen…
nieuwe thermostaat aangeschaft maar nu…
hoe moet deze geplaatst worden? op het huis met rubber ring dan slang erover? past niet in het huis.
of eerst in de slang duwen met rubber ring?
heeft iemand een foto?
heinrich schreef:nieuwe thermostaat aangeschaft maar nu…
hoe moet deze geplaatst worden? op het huis met rubber ring dan slang erover? past niet in het huis.
of eerst in de slang duwen met rubber ring?heeft iemand een foto?
Dit is hem….
zo te zien moet er een rubbere ring om de thermostaat en dan vast zetten met een slangenenklem?
rubbere ring en pakking zijn meegeleverd.
De thermostaat duw je in de slang en zet deze met een klem, ligarex, etc ( of anders) gewoon vast. Weet je zeker dat je de goede thermostaat hebt, voor zover ik weet is er geen rubber ring nodig.
Mede omdat de thermostaat niet in het huis van de waterpomp past moet ie in de slang, echter je moet dan wel de juiste slang hebben ( met de verdikte kop erop).
heinrich schreef:zo te zien moet er een rubbere ring om de thermostaat en dan vast zetten met een slangenenklem?
rubbere ring en pakking zijn meegeleverd.
dat klinkt als een thermostaat voor een cx of zoiets
bij een therm. voor een ds/id heb ik nog nooit een rub.ring en pakking gezien !












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik ook niet. Er is wel een serie die de thermostaat in waterpomp had met een circlip.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ja, de DS23.
Citroen!





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hoi ik lift even mee,ik heb de zelfde thermostaat als hier op de foto.Maar als ik in de boeken kijk zie ik een ander type ,een soort rond tonnetje ?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die past ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Oke bedankt, dan weet ik dat ook weer.
Mvrg jan
Hallo,
die thermostaat wat regelt die eigenlijk ?
Dat staat toch los van bv een watertemperatuurmeter ?





























Totaal aantal Berichten: 10633
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die regelt de watertemperatuur; de meter meet diezelfde temperatuur.
Let er wel op dat er een gaatje in de rand zit (1 á 2 mm) zodat het water altijd een beetje kan doorstromen. Anders bereikt het warme water nooit de thermostaat, weet ik uit ervaring.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De thermostaat is een klep die zich opent bij een bepaalde temperatuur en die zit bij automotoren in de aanvoer naar de radiateur, waardoor de koude motor eerst het koelmiddel in de motor zelf rond laat pompen en pas als de temperatuur is bereikt gaat de thermostaat open en zal het koelmiddel, meestal koelvloeistof genoemd, gaan circuleren via de radiateur zodat het teveel aan warmte aan de langs stromende lucht wordt afgestaan.
Daardoor zal de motor snel op temperatuur komen en minder snel slijten, want de slijtage is bij een koude motor vele malen hoger dan bij een motor die op werktemperatuur is.
De thermostaat is dus een zeer belangrijk onderdeel en die zou ik er niet zomaar uit halen.
Ugh