Ik heb een vraag: een Fransman heeft mij een nieuwe kachelradiateur aangeboden, zie ook de foto. Volgens hem is het onderdeelnummer DX 642-011 A. In het onderdelenboek staat dit onderdeelnummer onder Chauffage -15 ° voor de Break en Ambulance. Mijn vraag is nu: kan ik mijn gewone -5° kachelradiateur vervangen door deze Break radiateur en zo het vermogen van mijn verwarming opkrikken?














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Welk bouwjaar is de break?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Wellicht een radiateur voor een verwarmingsunit aan de rechtse zijde van de auto?
Meer vermogen komt waarschijnlijk omdat de kachelradiateur groter is. Die gaat dan niet passen in je kachelhuis.
Ken deze specifieke kachelradiateur niet. Weet wel dat de kachelradatieurs tot en met modeljaar 1969 groter zijn dan de kachelradiateurs van modeljaar 1970 en later.
Heb zelf in m’n DS23 van 1973 een kachelunit en radiateur uit modeljaar 1969 hangen. Met een grotere kachelradiateur dus. Let op dit werkt alleen met een kachelunit uit een 69-er. Deze hebben dezelfde kraan als de modellen uit 1970 en later. Tot en met modeljaar 1968 zit er een andere kraan op de radiateur.
Kortom ik heb zo’n vermoeden dat deze kachelradiateur je niet verder gaat helpen.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De ruimte in het kachelhuis is al aanwezig (je moet alleen een stukje bovenin het huis weghalen), maar dan moet er wel een kachelaansluiting bovenop die franse -15 kachel zitten. Op de foto kan niet zien of die aansluiting erop zit….
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dit is en kachel voor een auto met de kraan op het schutbord : je kan de twee pijpjes zien op de foto !
Dus geen kraan op dit radiatortje .
Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad, 2 pijpjes!
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dus, tot en met modeljaar 1968.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de vele reacties - en dat op een zondagmorgen!
Het onderdeelnummer van de kachelradiateur is DX 642-011 A. Dit onderdeel staat o.a. in het laatste onderdelenboek, nr 648, dus het lijkt me dat deze kachelradiateur past in modellen van de laatse produktiejaren.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hij past wel in een auto van de laatste productiejaren, maar dan alleen als extra kachelradiateur, bijvoorbeeld in de koffer als -15’C kachel….
Citroen!


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ergo: nee dus. Je moet wel dit formaat radiateur hebben - die past in het kachelhuis, zoals DriverD al zei. Maar: je moet er eentje hebben die geschikt is voor een kachelkraan er bovenop. Verder zoeken dus.





























Totaal aantal Berichten: 10633
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten is de -15 radiateur altijd voor in de kofferbak.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nogmaals de bijdrage van DriverD lezen! En hij heeft gelijk.
Het is mij helemaal duidelijk, bedankt allemaal!
Hij past gewoon als je een stukje uit het huis haalt. Inderdaad je mist dan de kraan, maar er zijn zat mogelijkheden om een kraan in de slang te plaatsen. Daar moet je dan inderdaad even naar zoeken, of zelf maken van een CV kraan ( zo heb ik het gedaan). Dan nog zo’n unit kopen en nog een verwarmingshuis kopen. Deze laatste ombouwen zodat hij Re kan zitten ( Hierover zal ik deze winter op een regio avond in Arnhem spreken) en je hebt echt een enorme kachel.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik blijf erbij dat een kachelradiateur uit een 69-er erin klussen de makkelijkste methode is. Ik krijg vaak klachten ( vooral van de passagiers achterin ) dat het te warm wordt ‘s winters in m’n DS. Een 69-er kachelradiateur is gewoon verkrijgbaar bij Chyparse.