Uit de reactie van Waterman maak ik op dat het een Coolaire airco betreft ? Maar dan wel weer met een iets andere interieurunit dan op de eerste pagina van dit draadje is te zien, want mijn unit heeft twee knopjes tussen de luchtroosters. Bovendien is de unit verticaal gemonteerd, niet onder het dashboard, maar aan de uitstulping in het schutbord.
Alle info is nog steeds welkom.
Helaas is de eerder genoemde link naar het .PDF bestand met informatie over Coolaire airco’s niet meer actief. Kan iemand mij daar nog aan helpen ?
Eventueel kan ik nog wel wat meer plaatjes sturen.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nieuwe link naar de Coolaire:
http://agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/Coolaire Installation Instructions.pdf
Laatste 2 er zelf even bij kopiëren in de adresbalk….
Citroen!
Bedankt DriverD !
Ik zal het eens printen en bij de auto controleren of een en ander overeenkomt. Tot dat moment zijn overigens alle tips en info welkom.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geen dank, graag gedaan.
Citroen!


Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Hallo ,
Ik heb met interesse dit onderwerp gelezen. Veel informatie . Zelf heb ik ook nog een airco liggen die uit een van mijn dssen komt en de oorzaak van een flinke schade was. De airco pomp wordt aangedreven over de nokkenas. Deze wordt al aardig belast met HD pomp en dynamo. Een zuigerpomp (york) vraagt bij het inschakelen veel koppel.Daardoor wordt de ketting en spanner flink belast met breuk tot gevolg als de ketting teveel gerekt is. Houd dus je ditrubutieketting in de gaten.
Ik wil de airco overigens weer in bouwen , maar denk eraan om een roterende pomp met nieuw koelmiddel te gebruiken in het bestaande systeem, heeft iemand hier ervaring mee?
m.vr.gr.
Con





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die Yorks zijn ouderwetse ondingen. Gewoon een moderne compressor plaatsen.
Citroen!
Vreemd, bij mijn airco is de York-pomp met een snaar aan de waterpomp verbonden, niet aan de nokkenas. Als de pomp inkomt merk je wel iets aan het motortoerental, maar ook weer niet zo erg dat de motor afslaat ofzo.
Verder lijkt het er inderdaad op dat ik een Coolaire airco heb, hoewel sommige details net iets anders zijn als in de beschrijving, met name op electrisch gebied. Er gaat een hele bundel draden vanuit de verdamperunit naar de motorruimte en deze zijn daar verbonden met twee ipv één Sanor relais. Ook is te zien dat er op de luchtdroger een soort druk- of temperatuurschakelaar is gemonteerd waar 5 draden op zijn aangesloten.
Ik ga maar eens aan de slag met het maken van een schema, want die zal de nieuwe eigenaar toch ook nodig hebben.
Verder zien ik dezelfde componenten als in de beschrijving van Coolaire. Inderdaad zijn de luchtgaten in de bumper anders dan in het boek van Jan de Lange.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Orgineel was er geen drukschakelaar gemonteerd, dacht ik. Is wel een zinvolle verbetering.
Citroen!


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Citroen zelf doet ‘t ook met een derde snaar aan de waterpomp. En alhoewel in mijn break de airco wel problemen heeft gegeven (lekkage), in elk geval niet in relatie tot de motor.
Ah, een drukschakelaar dus. Enig idee waar is die dan precies voor bedoeld is ? Je spreekt van een nuttige verbetering, maar wat verbetert er dan precies ?
Ik heb er even een nieuw plaatje bijgedaan. Dit is een bovenaanzicht, zo’n beetje vanaf de compressor gezien en dan naar voren.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt dus al zo’n schakelaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt, die heb ik al. Ik weet alleen nog niet waar die voor dient, en waarom er zoveel draden op zijn aangesloten.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Peter3L schreef:Vreemd, bij mijn airco is de York-pomp met een snaar aan de waterpomp verbonden, niet aan de nokkenas.
Die waterpomp wordt dus door de nokkenas aangedreven. Indirect de compressor dus ook!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Peter3L schreef:Klopt, die heb ik al. Ik weet alleen nog niet waar die voor dient, en waarom er zoveel draden op zijn aangesloten.
Hij schakelt de magneetkoppeling uit als de druk te hoog of te laag wordt. Het kan zijn dat er ook nog draden aanzitten om de fans aan te sturen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Peter3L schreef:Ah, een drukschakelaar dus. Enig idee waar is die dan precies voor bedoeld is ? Je spreekt van een nuttige verbetering, maar wat verbetert er dan precies ?
Ik heb er even een nieuw plaatje bijgedaan. Dit is een bovenaanzicht, zo’n beetje vanaf de compressor gezien en dan naar voren.
De schakelaar op de filter/droger schakelt de compressor uit als de druk in het systeem te hoog of te laag is. Puur beveiliging voor je dure pomp/compressor.
Citroen!