4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Airco inbouw in de DS & bijbehorende vragen
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10578
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 september 2010 11:10 PM
  [ # 46 ]

En voor de ketting!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Peter3L
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 03 oktober 2010 10:33 PM
  [ # 47 ]

OK, vandaag heb ik eens een voorscherm verwijderd om te bekijken hoe de condensor eruit ziet. Zie plaatjes voor het resultaat. Het is een gewone tweerijige radiateur met een zuigventilator en lijkt niet overeen te komen met de Coolaire beschrijving, maar weer wel met het fabrieksmodel.
Mag ik de airco-experts op het forum vragen hier een oordeel over te geven ?
De fans heb ik trouwens nog even met een los draadje getest en die draaien allebei prachtig.

Dan over de schakelaar op de luchtdroger:
Inmiddels heb ik gezien dat er twee SANOR relais zijn gemonteerd. Eén van de relais schakelt de ventilatoren van de condensors, en de ander schakelt de koppeling van de compressor. Beide stuurstroompjes komen vanaf de 4-polige drukschakelaar op de luchtdroger. Dit zou inderdaad kunnen wijzen op een dubbel uitgevoerd breekcontact, dat de stroomkring onderbreekt bij te lage mediumdruk.

Afbeelding Bijlagen
CondensorVoor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 03 oktober 2010 10:54 PM
  [ # 48 ]

Dit zit in de fabrieksversie 1974. Dat lijkt op wat jij aantreft - de slang lijkt anders te lopen. Is trouwens ook niet zo gek: de ‘fabrieks-airco’ was een zeer zeldzame optie, die met standaard componenten in elkaar werd gezet. Bij de middenconsole was het handwerk te herkennen: sigarenkistjes houtjes waar de console op vast geschroefd zit ...

Afbeelding Bijlagen
DSC00058klein.jpgDSC00057klein.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Peter3L
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 03 oktober 2010 11:13 PM
  [ # 49 ]

Nou dat is duidelijk te zien: bij mijn auto maakt de slang een slingertje voorlangs, maar verder zijn ze hetzelfde. Het was me opgevallen dat ook de luchtdroger en de pomp sterk op die van jou lijken (afgezien van de drukschakelaar dan). Alleen de binnenunit is anders, en dat is begrijpelijk: de standaard unit van 1974 past natuurlijk niet onder het dashboard van een tweede neus.

Waterman meende hier een Coolaire unit in te herkennen, maar dan weer een ander model dan in de installatiehandleiding staat. Ik ben nog steeds benieuwd naar aanwijzingen hierover.

Afbeelding Bijlagen
CondensorBoven.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Peter3L
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 07 oktober 2010 01:14 AM
  [ # 50 ]

Een kleine update:

Afgelopen weekend heb ik alle airco-onderdelen nagelopen en electrisch getest. De ventilator van de binnenunit loopt prachtig (wel nog een ontbrekend knopje vervangen). Ook de ventilatoren in de beide condensors lopen mooi, de SANOR relais doen hun werk en de electrische koppeling van de aircopomp werkt eveneens naar behoren.

Gisteren de auto voor een servicebeurt naar een airco-specialist gebracht.
Vandaag kreeg ik bericht: de installatie is van voor tot achter nagelopen en afgeperst met stikstof. De unit is lekvrij bevonden en blijkt ook overigens nog helemaal in orde, maar ... voor een optimale werking zit er iets te weinig koelmiddel in. En jawel hoor, het koelmiddel in kwestie blijkt het inmiddels verboden R12 (= Freon) te zijn.
Ik ben akkoord gegaan met de ombouw van mijn airco naar R134a (= tetrafluorethaan), de vervanger van R12. Dit houdt in dat het R12 wordt afgezogen. Vervolgens wordt de pomp voorzien van nieuwe onderhoudsaansluitingen, speciaal voor R134a, en nieuwe bijpassende olie. Daarna wordt de airco gevacumeerd en afgevuld met het nieuwe koelmiddel.

Kortom, we zijn zometeen weer helemaal up-to-date. Laat die na-zomer maar komen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 oktober 2010 04:11 PM
  [ # 51 ]

In een DS is de airco vooral ook geweldig om bij regenachtig weer de ruiten droog te houden. Ik heb meermalen in de break gezeten met handschoenen aan en hoed op - en de airco aan om te voorkomen dat de ruiten dichtsloegen. Zeker als je met een paar mensen met natte jassen instapt is de kachel net in staat om de voorruit helder te houden. De airco doet dan wonderen.

Profiel  
 
Peter3L
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 09 oktober 2010 12:37 PM
  [ # 52 ]

Inmiddels is het raadsel van de drukschakelaar op de droger ook opgelost. De aircospecialist vertelde dat dit onderdeel ontbreekt op vroegere airco’s maar simpel naderhand is aan te brengen.
Het is een gecombineerde overdruk-onderdrukschakelaar in één behuizing.

Schakelaar 1 werkt op onderdruk en zit in de stroomdraad naar de compressorkoppeling. Als de druk in het systeem te laag is (= koelmiddel op) dan voorkomt deze schakelaar dat de pomp aanslaat. Dit is ter voorkoming van beschadigingen.

Schakelaar 2 werkt op overdruk en zit in de stroomdraad naar de condensorventilatoren. Deze zorgt ervoor dat de ventilatoren alleen draaien wanneer dat nodig is. Het is een gesloten systeem dus bij een toenemende temperatuur neemt ook de druk toe. Als de koeling voldoende is (bijvoorbeeld door voldoende rijwind) dan onderbreekt deze schakelaar de stroomtoevoer naar de condensoren. Simpel en effectief.

Als je zo’n schakelaar wilt inbouwen dan kun je daarvoor één van beide vrije aansluitingen op de droger gebruiken (zie plaatje).
Nu alleen nog de V-snaar vervangen. Die ga ik er maar eens afhalen. Ben benieuwd of de automaterialenhandel zo’n lange snaar verkoopt. Misschien moet ik wel naar een grasmaaierzaak. Zitmaaiers maken ook gebruik van lange snaren.

Afbeelding Bijlagen
Overzicht.jpgDrukschakelaarDroger02.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 oktober 2010 03:43 PM
  [ # 53 ]

Lpg en airco maakt het al lekker vol onder de motorkap en dan heb je niet eens een injectie, want dan moet het luchtfilter helemaal naar voren.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 oktober 2010 03:44 PM
  [ # 54 ]

De ultiem nare DS om aan te werken: De DS 23 Injection Half-automaat met lpg, airco én standkachel….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 12 oktober 2010 06:22 PM
  [ # 55 ]

Laughing

Profiel  
 
Peter3L
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 13 oktober 2010 11:58 AM
  [ # 56 ]

Ach dat valt nog wel mee. In mijn DS21 met lpg en airco kan ik me aardig redden. Zeker de aircodelen, want die zijn op de compressor na toch grotendeels weggewerkt. Als je er een voorscherm afhaalt dan kun je overal aardig bij.
Het kan ook anders. Ik heb ook nog een Mini uit 1973. Dat is pas krap sleutelen. Soms voel je je net een gyneacoloog.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 14 oktober 2010 12:44 PM
  [ # 57 ]
waterman schreef:

De ultiem nare DS om aan te werken: De DS 23 Injection Half-automaat met lpg, airco én standkachel….

...en extra kachel rechts

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 oktober 2010 12:47 PM
  [ # 58 ]

Die past niet bij een I.E. met airco en standkachel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Peter3L
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 14 oktober 2010 10:55 PM
  [ # 59 ]

Edit moderator: Off-topic posts gewist.

Zou iemand wel eens geprobeerd hebben om een airco weg te werken in het dashboard of onderdeel te maken van de kachel, zoals bij een moderne auto ?
Het lijkt me ook niet zo gek om de airco binnenunit in de dwarsbalk onder de stoelen weg te werken. Dan is dat onderdeel ook uit het zicht. Een klein nadeel van de DS binnenunits vind ik dat het ten koste gaat van de beenruimte.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 14 oktober 2010 11:20 PM
  [ # 60 ]

Hoezo ten koste van de beenruimte? Ik kan m’n benen echt niet kwijt bij de bult die de motor in het interieur legt. De driepersoons voorbank is in de ID/DS niet voor niets weinig populair geweest.
Overigens is het bij heet weer met de zon in de auto wel zo prettig dat je de luchtstroom op jezelf kunt richten. Koude voeten (want dat krijg je met een blower onder de stoelen) vinden de meeste mensen niet bijzonder prettig.
Enne - om jouw eerste vraag te beantwoorden: dan moet je de boel juist bij de kachel onder de motorkap zien te integreren en juist niet in het dashboard. Lijkt me een weinig begaanbare weg.

Profiel  
 
 
4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook