8 van de 8
« Eerste  < Vorige 6 7 8
   
panne nummertje zoveel… vapour-lock?
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 05 oktober 2010 06:19 PM
  [ # 106 ]

Het doorbranden van de bedrading doet zich alleen voor als ik de sleutels van de wagen in mn broekzak heb. Tijdens het rijden en starten heb ik geen probleem. Haal ik echter de sleutel eruit (of op 0) dan wordt de kabelboom erg heet en begint het lampje van de laadstroomindicatie te branden. Dit probleem doet zich ook voor wanneer de dynamo losgekoppeld is, dus kan het daar ook niet aan liggen.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 oktober 2010 09:30 PM
  [ # 107 ]

Ik begrijp dat je een gelijkstroomdynamo hebt met een spanningsregulateur, want die hoort bij een gelijkstroomdynamo. Het werkt totaal anders dan de wisselstroomdynamo.

De gelijkstroomdynamo bestaat uit een anker/rotor met veel windingen van koperdraad, een collector met koolborstels en een stator met veldwikkelingen. Omdat er altijd wat magnetisme achterblijft helpt de dynamo zichzelf op gang en in de regulateur zitten minstens twee spoeltjes met een anker plus contactpunten. De een is om de verbinding tussen de dynamo en accu te verbreken als hij te weinig spanning opwekt om te laden, de accu zou via de dynamo leeg lopen. De andere spoel is om de dynamo zelf te onderbreken bij een bepaalde spanning. Het ankertje van dit relais gaat ahw staan te zweven en houd de laadstroom op een bepaalde waarde.

Ik vermoed dat je regulateur defect is en de accu verbonden blijft met de dynamo waardoor hij als de dynamo stil staat een grote stroom laat lopen via de dynamo.

Als ik het niet helemaal juist heb verwoord wordt ik graag gecorrigeerd, het is heel lang geleden dat ik aan gelijkstroomdynamo’s moest sleutelen.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 oktober 2010 12:39 AM
  [ # 108 ]

Als ik naar de foto van de spanningsregelaar kijk, zie ik 2 draden op de aansluiting links boven. Dat lijkt me niet juist.
Hoe kan de bedrading nu doorbranden als het contact niet eens aan staat? Volgens mij is de bedrading helemaal verkeerd aangesloten?
Als de topicstarter zelf onvoldoende kennis heeft van electra, raad ik hem aan een expert op te zoeken.

Citroen!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 oktober 2010 12:48 AM
  [ # 109 ]

Als ik het me goed herinner maakt het relais verbinding naar de accu zodra de dynamo iets van 12.5 volt levert. En als dat relais vast zit blijft die verbinding bestaan en loopt de accu leeg via de dynamo en dat kan een behoorlijke stroomsterkte opleveren bij een stilstaande dynamo. Ik zou de bedrading van de dynamo los nemen en kijken of het dan ophoudt.

Ik ga er nog steeds van uit dat het hier over een gelijkstroomdynamo gaat, als dat zo is kijk dan hier voor een verhaal waarin het wordt uitgelegd.

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 06 oktober 2010 11:03 AM
  [ # 110 ]
Han S schreef:

Ik ga er nog steeds van uit dat het hier over een gelijkstroomdynamo gaat.

Bedankt voor je uitleg en de link! Het gaat inderdaad om een gelijkstroomdynamo. Ik zal het binnenkort is testen. Maar als ik het goed begrijp zitten er in de spanningsregelaar dus bewegende delen die voor problemen kunnen zorgen. Dit zou ook kunnen verklaren dat het probleem plots weg was, na de spanningsregelaar uitgenomen en teruggeplaatst te hebben.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 oktober 2010 11:58 AM
  [ # 111 ]

inderdaad.
@han S: helemaal juist. In de oude settimng wordt het start-laadstroom circuit waarschijnlijk niet onderbroken door het contact slot zoals bij een nieuw type contactslot. alleen de ontsteking is geschakeld.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 oktober 2010 01:58 PM
  [ # 112 ]

Inderdaad, de regulateur doet twee dingen: hij verbreekt de verbinding tussen de dynamo en de massa bij een bepaalde spanning (rond 14 volt) waardoor de dynamo even niet meer werkt en de spanning terugloopt. Dan zakt het ankertje weer naar de contactpunten en wordt de verbinding naar massa weer hersteld. En dat gaat duzenden keren per seconde, het ankertje lijkt te zweven boven de contactpuntjes.

Is dat defect dan laadt hij niet, of hij laadt te veel en de accu gaat overkoken.

Het andere gevalletje maakt een verbinding tussen de dynamo en de accu en dat gebeurt bij een dynamospanning die hoger is als de accuspanning. Als dat gevalletje defect is zou hij of niet meer laden, of de verbinding wordt niet meer onderbroken als de spanning van de dynamo te laag wordt en met een stilstaande dynamo heb je helemaal geen laadspanning. Blijft die verbinding bestaan dan loopt de accuspanning naar de dynamo en loopt je accu spoedig leeg. Daarbij zouden er hoge stromen kunnen ontstaan, een accu brengt korte tijd met gemak hogere stromen op gang dan 100 ampere en geen draadje van 2.5 mm² is daar tegen bestand. Bak en braadluchten en vlammenzeeën kunnen daarvan het gevolg zijn.

Nou zal de stroom via de dynamo niet zo gek hoog worden, maar de bedrading kan daar wel flink heet van worden denk ik.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 oktober 2010 02:11 PM
  [ # 113 ]

wat is de interne weerstand van de rotorspoel? enkele ohm? dus tientallen amps kan zo maar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 06 oktober 2010 02:16 PM
  [ # 114 ]

Ik ga op zoek naar een nieuwe. Zal nog niet helemaal meevallen als ik voor originaliteit ga. De accu loopt inderdaad ook snel leeg als het probleem zich voordoet..

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 oktober 2010 02:18 PM
  [ # 115 ]

maak em eerst even open en schuur de contactjes even op met waterproef 400. voel of het bewegende deel van de schakelaar blijft hangen als je die indrukt. ( zit boven het spoeltje). Dat deel moet door een veertje omhoog getrokken worden als je het loslaat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 oktober 2010 02:21 PM
  [ # 116 ]

Een nieuwe wat? ik denk dat het probleem niet in de dynamo zit maar in de regulateur. Je bent daar snel achter als je de draden van de dynamo even los neemt als het probleem zich voordoet. De bedrading zal (bij stilstaande motor) een vonk trekken als je hem losneemt of weer aansluit.

Bij een stilstaande dynamo zal het regelgedeelte voor de laadstroom de verbinding maken tussen de dynamo en massa en als het onderbreekrelais niet werkt en de verbinding tussen de dynamo en accu blijft bestaan bij stilstaande motor, dan heb je jouw probleem.

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 06 oktober 2010 03:10 PM
  [ # 117 ]

Ok thanx allemaal.. Ik zal de boel controleren en vervolgens kijken of ik de regelaar op kan knappen. En anders inderdaad een nieuwe regelaar.

Profiel  
 
 
8 van de 8
« Eerste  < Vorige 6 7 8
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook