1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
V6 op 5 poten, nu een lekke kop?
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 26 september 2010 11:19 PM

De xm type 1 v6 12 klepper van een vriendje loopt op 5 poten. We hebben achterhaald welke cylinder niet mee doet, bij lostrekken van de kabel verandert er niets, en de bougie blijft nat.

Tot nu toe hebben we de bougie omgeruild, de kabel en de verdelerkap vervangen, maar geen resultaat. De compressie komt op 14 bar.

Morgen gaan we maar kijken of vervangen van de injector nog resultaat geeft. Iemand nog goeie ideeen?

Alvast bedankt!

groet Frank

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 27 september 2010 01:13 AM
  [ # 1 ]

rotor, ontstekingsmodule, ECU, bobine. Ze lijken me allemaal onwaarschijnlijk, maar de waarschijnlijke opties heb je zelf al genoemd en uitgesloten.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 27 september 2010 11:17 AM
  [ # 2 ]

Bobine, ontsteking etc zouden toch effect moeten hebben op alle cylinders, niet specifiek 1…Dat is het vreemde hieraan, er is maar 1 cylinder die niet mee doet.

Teveel of te weinig brandstof van de injector is de laatste optie, daarna toch maar de bougie, kabel en verdelerkap helemaal nieuw monteren. We hebben nu een gebruikte erop gezet, zonder resultaat. Zou niets uit mogen maken gezien de staat waar het in verkeert.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 september 2010 11:43 AM
  [ # 3 ]

Misschien idd ook ff de injector van de bewuste cilinder verruilen met die van een andere cilinder. Als het probleem dan (ook nog) niet mee verplaatst bespaar je je iig de aanschaf van een injector.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 27 september 2010 11:52 AM
  [ # 4 ]
malle pietje schreef:

Bobine, ontsteking etc zouden toch effect moeten hebben op alle cylinders, niet specifiek 1…Dat is het vreemde hieraan, er is maar 1 cylinder die niet mee doet.

Mee eens, vandaar dat ik die optie dan ook onwaarschijnlijk noemde.

Teveel of te weinig brandstof van de injector is de laatste optie, daarna toch maar de bougie, kabel en verdelerkap helemaal nieuw monteren. We hebben nu een gebruikte erop gezet, zonder resultaat. Zou niets uit mogen maken gezien de staat waar het in verkeert.

Heb je de gebruikte onderdelen uit een lopend blok geleend? Dan kan je namelijk de onderdelen uit het probleemblok in het donorblok stoppen en testen. Zo doe je een dubbele check op de onderdelen.

Trad het probleem opeens, uit het niets op, of nadat er aan de auto iets gedaan was?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 27 september 2010 12:05 PM
  [ # 5 ]

Je hebt kans dat je injector vuil is of kapot.
Ik denk dat je injecotor open blijft staan door een defect relais intern of vuil in de neus. Dan verzuipt die cylinder gewoon (en blus je ook je vonk)

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 27 september 2010 01:42 PM
  [ # 6 ]

Wellicht overbodige vraag :je hebt dus wel een vonk op je bougie in de bewuste cylinder?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 28 september 2010 10:42 AM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de tips!

De ruilcomponenten komen uit een mooi lopend blok, da’s een goed referentiepunt. Het probleem is vrij plotseling ontstaan tijdens het rijden. Als enige toevalligheid is te noemen dat de tank echt op zn laatste druppels na leeg was, dus vuil in de injectoren is een gerede mogelijkheid. Eerst de injector dus vervangen voor een ruilexemplaar met bewezen staat van dienst.

Goeie vraag, en inderdaad, de bougie geeft een vonk Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 11 oktober 2010 12:13 PM
  [ # 8 ]

Goed, inmiddels is de injector vervangen en loopt de auto weer netjes stationair. Maar bij enig gasgeven komt er een gigantische witte wolk uit de uitlaat die de hele straat blauw zet.

Twee opvallende dingen zijn dat er condens met een lichte olieafscheiding uit de uitlaat komt. Bovendien komt er damp van tussen het blok en het schutbord naar boven. De rook ruikt naar verbrande olie. Onze conclusie, lekke kop waardoor er olie wordt verbrand.

We hebben alle cylinders op compressie getest. Alle cylinders geven 12 a 12,5 bar. Er zit geen mayo in de koelvloeistof en de olie blijft keurig schoon zonder aanslag.

Hij draait dus best mooi, maar als je gas geeft is het resultaat mooier dan 10 rookmachines van de soundmixshow.

De hamvraag is dus nu:
hoe kunnen we met zekerheid vaststellen dat dit een lekke kop is?


Mogelijke oorzaak is overigens een 30km lange rit met een vastzttende gaskabel die plankgas wilde geven, in de D stand (automaat) op de rem doorgereden naar het eerste veilige punt om te stoppen. Misschien de motor dus echt opgeblazen.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 oktober 2010 12:23 PM
  [ # 9 ]

Klinkt wel stuk ja. Je kan een lektest doen (cylinder onder druk zetten en kijken waar de lucht uitkomt), of een snuffelaar in je KVS vaatje hangen.

Evt heb ik nog wel een blok liggen voor klein prijsje =]

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 11 oktober 2010 12:28 PM
  [ # 10 ]

Hoi Matthijs,

heb je even een pm gestuurd voor dat blok. Maar wat is een snuffelaar, en zou de kv ook worden beinvloed als het een olie lek is?

Dat cylinders onder druk zetten klinkt niet gek, maar de vraag is natuurlijk wel onder hoeveel druk. Pas bij gas geven wordt er olie verbrand, koud stationair draait ie best netjes en schoon.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 oktober 2010 12:33 PM
  [ # 11 ]

Een snuffelaar is een chemische ‘thermometer’ Zo ziet het er een beetje uit. Die ‘ruikt’ de uitlaatgassen in je kvs vat = koppaking lek.
Tja en druk, je compressie druk is zo’n 13 bar zoals je al zegt, eindverrbandingdruk is al gauw 10 keer zo hoog. Maar als je gewoon je compressortje erop zet hoor je het echt wel lopen hoor =] (pijlstok opening, olievulgat opening, bellen in je KVS). Laatst nog een lektest set gekocht ergens voor paar 10tjes.

T hangt beetje vanaf waar de pakking lek is, als ie daar lek is, of er water bij de olie komt, of anders om. Of alleen verbruikt en het niet bijelkaar in komt. Daarom; lektest Smile

Maar als jij olie en waterdamp uit je pijp krijgt dan zou ik het verder niet eens meer testen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 11 oktober 2010 01:10 PM
  [ # 12 ]

Je zou zeggen dat het dan wel helder is he, grote pluimen witte/licht blauwe rook, met een verbrande olie lucht en olie in de condens.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 11 oktober 2010 01:54 PM
  [ # 13 ]

Is het geen mogelijkheid dat de uitlaat/katalysator vol zit met onverbrande benzine doordat je er al even mee bezig bent om het probleem te verhelpen?

En die verbrand nu weer omdat alles op bedrijfs temperatuur komt.

Ik geloof niet zo in een lekke kop , komt bijn a nooit voor bij een V6.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 oktober 2010 01:55 PM
  [ # 14 ]

Lijkt mij wel helder inderdaad.
Ik heb het ook gehad met de TCT en om koelvloeistof te sparen heb ik , op advies van mijn garagist , de dop op het expansievat op kinderslot ( dus een slag open ) gezet.Is de druk er af .
Verwarming op 10 en raampjes open , wordt de motor niet zo snel heet.( Jij wel! Laughing )
Tijdje op water gereden , de KVS werd me te duur .
Ja , lullig geintje en kostte me toen dik € 700,- bij mijn garage, wat me nog meeviel.
Andere garages rekenden tot € 1400,- er voor.

Succes en sterkte ,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 11 oktober 2010 02:09 PM
  [ # 15 ]

Tja, hij heeft inderdaad wel wat te verduren gehad en er zal een hoop onverbrande benzine in de kat zitten. Maar de lucht die er af komt en de olie resten in de condens (plus de damp van achterop het blok) wijzen wel allemaal in de richting van een lekke kop.

Opzich ook te verklaren door het warm draaien. Maar misschien toch geen onverstandige zet om eerst de boel toch nog eens goed door te blazen.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook