






















Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Waar de damp weg komt zegt niet veel voor de koppakking.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Matthijs schreef:
Eerst op een rustig moment de stad uit (anders duurt het een half uur) en dan eens zien of hij een een leeg stukje A4 een beetje schoon moet blazen. Wie weet wat er allemaal in de uitlaat is gekomen. Als hij dan ploft was hij al kapot en had er toch uit gemoeten. Of zeg ik nu iets heel onverstandigs?
.
Zal hem eerst eens rustig warm laten draaien en kijken of het systeem erg veel druk op bouwt en waar de damp weg komt.
En ik hou liever mijn eigen blok en die repareren dan een ander blok erin hangen. Als het de koppakking is, die vervangen en je hebt weer een betrouwbaar blok. Ander blok weet je de history niet van.
Dus ik zal hem niet kapot laten draaien.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
citro-power schreef:En toch vind ik het dan vreemd dat de temperatuurmeter en lampjes geen signaal hebben afgegeven dat het te warm is geweest.
Als de KVS temperatuur niet boven de lampjes-aan-grens uitkomt is er toch iets aan de hand. Ik denk ook niet dat het blok vreselijk warm is geworden. Voor zover ik weet heeft een XM ruim voldoende koelvermogen. Het was nu alsof Matthijs heel hard reed, maar dan met iets minder rijwind.
De remmen en de automaat, ja die zullen het wel lekker warm hebben gekregen. Even de automaatolie checken en zonodig vervangen lijkt me geen overbodige luxe. Idem voor remblokjes.
Volg je hart, gebruik je hoofd.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Brian schreef:citro-power schreef:En toch vind ik het dan vreemd dat de temperatuurmeter en lampjes geen signaal hebben afgegeven dat het te warm is geweest.
Als de KVS temperatuur niet boven de lampjes-aan-grens uitkomt is er toch iets aan de hand. Ik denk ook niet dat het blok vreselijk warm is geworden. Voor zover ik weet heeft een XM ruim voldoende koelvermogen. Het was nu alsof Matthijs heel hard reed, maar dan met iets minder rijwind.
De remmen en de automaat, ja die zullen het wel lekker warm hebben gekregen. Even de automaatolie checken en zonodig vervangen lijkt me geen overbodige luxe. Idem voor remblokjes.
De aller eerste XM’s V6’en hebben maar 1 koelventilator. Die hebben nog wel eens problemen met te hoge temperaturen met stilstand/file enz. Aangezien dit tijdens het rijden was geloof ik ook niet dat de motor te warm is geworden.
Tot dus 1 injector niet werkt en je cylinder naar de galemiezen is. Maargoed, tijd zal het leren.
Apart probleem is t zeker
Ouwe mopperkont






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Alle commentaren zo lezend is er dus nog geen enkele zekerheid of een koppakking lekt of niet.
Een V6 uit- en inbouwen is een beste klus, daar moet je tijd en ruimte of geld voor hebben.
Een koppakking vervangen idem.
Die V zessen zijn erg betrouwbaar zolang je er niet urenlang mee boven de 200 zit.
Zolang de motor mooi loopt (als ik het goed begrijp) en er geen koelwaterverlies is en geen water in de olie en mooie cilinderdrukken zou ik de paniek beperken en gewoon doorrijden tot je zeker weet wat het is.
Misschien is er nog een verstuiver onzuiver bezig. Hoe is je verbruik? Op Cruisecontrol moet je bij 125 tot 130 zo’n beetje op 1:10 uitkomen. Als dat substantieel hoger ligt zou ik die verstuivers verdenken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Matthijs309 schreef:Tot dus 1 injector niet werkt en je cylinder naar de galemiezen is. Maargoed, tijd zal het leren.
Apart probleem is t zeker
In zo’n korte tijd help je een cilinder niet naar de galemiezen met een kapotte injector.














































Totaal aantal Berichten: 43454
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Meten is weten en gissen is wissen. Dus:
- compressie meten
- chemische koelwatertest (laten) doen.
- eventueel een cilinder-lektest laten doen. Daarmee zet je de betreffende cilinder onder druk en kun je zien/horen waar die druk weglekt. Bellen in het koelvloeistofreservoir? Foute boel. Gesis in de uitlaat? Lekke klep. Enz enz enz.
Indien er geen verschil in compressie is en geen vreemde geluiden uit het blok komen zit je al een eind in de goede richting.
Indien de chemische test uitwijst dat er toch uitlaatgas bij de koelvloeistof komt ( de testvloeistof verkleurt dan) kan je gewoon het blok gaan lichten en de kop er af halen voor verder onderzoek.
Tot die tijd is het tamelijk zinloos om te speculeren wat er nou aan de hand is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor je verhelderende inzicht Waterman, en gelijk heb je.
Overigens is doorrijden alleen een optie als ie na 10 minuten ophoudt met roken. Anders sta je om de 5 kilometer langs de kant met een gesnorde, in leer gestoken blauwe lampenkap aan je raam. En toevallig weet ik dat Matthijs niet van leer houdt, tenzij het om een vrouw heen zit…..
Maar dat geheel terzijde…...
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





























Totaal aantal Berichten: 10628
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als er geen lampjes zijn gaan branden (doen die het wel?) en de compressie overal goed is lijkt het me stug dat er een koppakking kapot is. Heb je de compressie bij warme motor gemeten? Doe eens een lektest of een “snuffelaar” boven je koelvloeistof.
Edit: Waterman was me weer eens te snel af!
O, ik zie het al: ik had pagina 2 nog niet gelezen! Vanavond maar eens vroeg naar bed….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43454
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Als er geen lampjes zijn gaan branden (doen die het wel?) en de compressie overal goed is lijkt het me stug dat er een koppakking kapot is. Heb je de compressie bij warme motor gemeten? Doe eens een lektest of een “snuffelaar” boven je koelvloeistof.
Jan, een koppakking kan ook gewoon doorslaan zonder dat een motor te heet is geworden. Het materiaal is ook onderhevig aan veroudering. Ook zonder de boel aan de kook te brengen kan ie dan gewoon geestgeven. Dit is nou precies wat er bij al die SM’s gebeurd. De koppakking gaat lek en DAN pas lopen ze heet!
Die snuffeltest stelde ik dus ook al voor, maar dit terzijde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10628
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Blij dus, dat ik 2 nieuwe heb!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ga morgen weer testen.. warmdraaien en rijden welteverstaan. Maar als ik weer een megadiscorookmasjien op hydrolique ben rijd ik hem echt weer de garage in voor ik door de eerder genoemde besnorde lederen tweewielruiter met witte beierse schimmel (1150RT) van de weg wordt geplukt en dankzij hem anderhalve tank benzine mag afrekenen bij het CJIB.
Matthijs
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
citro-power schreef:Matthijs309 schreef:Tot dus 1 injector niet werkt en je cylinder naar de galemiezen is. Maargoed, tijd zal het leren.
Apart probleem is t zekerIn zo’n korte tijd help je een cilinder niet naar de galemiezen met een kapotte injector.
Zucht, voor het zelfde geld loopt ie al zn hele leven zo en is dit nu de druppel geweest?
Eerst verkondigde je nog dat het uberhaupt niet mogelijk was, je zou eens wat moeten googlen op detonatie en de gevolgen van een arm mengsel.
Daarbij, zolang die kop er niet af ligt blijf het voor jou net zo hard gissen als voor mij
Ouwe mopperkont























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
[quote author=“Matthijs309” date=“1287029990
Zucht, voor het zelfde geld loopt ie al zn hele leven zo en is dit nu de druppel geweest?
Eerst verkondigde je nog dat het uberhaupt niet mogelijk was, je zou eens wat moeten googlen op detonatie en de gevolgen van een arm mengsel.
Als een injector niet goed is merk je dat direct. Lijkt me dus niet dat ie daar zijn hele leven al mee rond rijd. Loopt de motor gelijk niet meer mooi egaal rond.
En zoals ik al aangaf weet ik best wat de gevolgen zijn van een te arm mengsel. Ik het verleden al ellende genoeg ervan gezien met de oudere carburatie motoren.
Maar we wachten af wat er loos is met de XM.