Mannen,
Ben zojuist voor het eerst wer met de XM gaan rijden. Plan was even de snelweg op om mogelijk vuil uit de uitlaat en de cylinder waar de kapotte injector in had gezeten te rijden.
Het ging als vanouds. Na de start niets aan de hand en een minuut later stond de hele buurt weer blauw. Het stonk weer naar frietkot met oud vet. Toch maar gaan rijden.
Gaandeweg werd de rook minder. 20 liter octaan 98 getankt (Shell V) en halverwege een keer uitgestapt. Ook al stinkt de emissie nog steeds naa verbrande olie en ook een nbeetje naar onverbrande peut, de rookpluimen verdwenen.
Morgen weer een rit maken. Kijken wattie doet.
Overigens is de motortemperatuur volgens de aanwijzer in het dashboard niet boven de 90º geweest.
Een saillant detail. Het motoroliepeil staat een 5mm boven max. Maar, dat was al zo gedurende de 600 km vooradat de injector plofte, en toen merkte ik niets. Het is door een citroenmonteur gevuld en ik ga ervan uit dat die wel weet wat de marge is. Ook reken ik erop dat fabrikanten daarin een veilige marge aanhouden omdat iedere jandoedel zijn olie moet kunnen bijvullen.
Mijn gedachte dat hij mogelijk overvloedige olie aan het lozen is lijkt me dan ook niet zo voor de hand liggend. Wat jullie?
Als hij morgen is afgekoeld kan ik jullie schrijven of hij evt KVS of olie heeft gebruikt deze rit.
GRoet,
Matthijs
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Ik heb mijn olie peil liver onder max dan over max hoor. Het is de manier om keerringen ed eruit te blazen. Of dat al gebeurt met 5mm boven max weet ik niet, maar dat een citroen-monteur boven dat peil afvult vind ik niet voor hem pleiten.
Persoonlijk zou ik morgen even een half litertje oid aftappen.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat beetje olie dat er teveel in zit lijkt me ook geen drama.
Shell V-power heeft trouwens geen octaangetal van 98 maar slechts 97.
Volg je hart, gebruik je hoofd.














































Totaal aantal Berichten: 43455
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gompy58 schreef:Of dat al gebeurt met 5mm boven max weet ik niet, maar dat een citroen-monteur boven dat peil afvult vind ik niet voor hem pleiten.
Tjonge jonge jonge Gomp…5 mm.. wat een dramaaaaaaaaa!
Even voor jouw info: Het oliefilter is gewijzigd in vergelijking met het originele filter wat eerst door citroen werd gebruikt. En het nieuwe filter heeft een beetje minder inhoud. Dus, stijgt ook het peil in het carter als je de motor vult volgens de gegevens van de fabrikant…
Ik zou die monteur ook uit zijn hok slepen en een flinke uitbrander geven….
NOT!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Klinkt allemaal erg goed. Valt dus wel me met een lekke kop o.i.d. zoals het er nu uitziet.
Vandaag weer eindje wezen rijden. Ook iets harder op de snelweg. Na thuiskomst de auto af laten koelen tot 50º en weer gestart.
Wederoom stationair als een zonnetje, geen rook. Maar bij gasgeven kwam er toch weer meer uit dan me lief is. Alleen ruikt de emissie niet meer alleen naar olie maar ook naar benzine. Er is iets niet pluis maar en lekke kop is het hopelijk niet. Straks nog kijken offie KVS verbruikt heeft. Als dat niet zo is lijkt me een lekke kop niet waarschijnlijk. Ook de damp uit de machinekamer heb ik niet meer zien komen.
Omdat het MM lampje toch de hele tijd brandt heb ik ook nog een andere gedachte gehad. Stel dat niet de bdp-sensor zelf maar iets in de electronica niet helemaal top meedoet. Dan zou het toch best kunnen dat hij niet optimaal van brandstof wordt voorzien of de verbranding niet optimaal verloopt. Dat verklaart dan weer de rook. Wat denken jullie?
Overigens moet ik misschien ook maar de andere 5 injectoren vervangen.
P.S.
Weet iemand een goed adres voor ultrasone reiniging en injector test?
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat van de MM-lampje had ik nog niet gelezen. Heb je hem al een Lexia gehangen? Kijken welke storing er gegeven wordt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als het MM lampje brand en de uitlaatgassen ruiken behoorlijk naar benzine dan lijkt mij dat de motor op de 1 of andere manier te veel benzine krijgt.
Je kunt de injectoren laten reinigen maar je kunt ook een reinigings middel door de benzine doen. heb ik goede ervaring mee.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Matthijs, volgens mij ben je over die MM-storing in een ander draadje ook al begonnen. Was wat handiger geweest om dat in één draadje te houden, dan was er misschien wel een verband door iemand gezien.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ja dat klopt. Mogelijk komen twee problemen samen.. Lijkt me tijd om die andere af te sluiten.
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
En?? Al meer duidelijkheid va wat het nou is?
Matthijs, kom er maar in!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Nou, het zit niet echt mee. Het heeft even geduurd voordat ik verder kon met het raadsel, maar de
Lambdasonde is inmiddels vervangen. Dit heeft het probleem niet opgelost.
Wel is iets anders duidelijk. Er wordt koelvloeistof verbruikt. Ook is af en toe een streepje “mayonaise” waarneemnaar in de olievuldop. Dat duidt dus toch op een lekke koppakking. Maar welke?
Onlangs de tip gekregen om van buiten druk op de cylinder te zetten met een compressor. Je moet dan belletjes in je vat zien als je de lekke cylinder(s) te pakken hebt.
Heeft iemand dit ooit weleens gedaan? Een bougie heeft en speciale draad, dus ik weet zo snel niet wat ik erin kan draaien, wat ook nog een gat heeft waar je een compressoraansluiting op kunt prutsen.
Anyway, het verhaal gaat voort.
Overigens weet ik ook nog niet hoe een Lambdasonde reageert op glycol in de emissie. Ofwel: kan dat ook de oorzaak zijn van de storing in de lucht/brandstof verhouding.
Het is overigens nog steeds zo dat het MM lampje bij koude motor uit is en na een minuut of twee, drie gaat branden.
Hij rookt nog steeds te veel bij lage snelheden en zuipt in de stad meer dan zou moeten. Ik heb nog niet kunnen waarnemen of de rook net zo naar benzine stinkt als eerst.
Hou je van puzzelen, koop een xm.
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Misschien een andere gare lambda ingebouwd, die dingen gaan makkelijk stuk. Even uitlezen of met de lexia live meekijken.
Wbt die holle bougie,dat is onderdeel van een cylinder lektest.
zo’n set heb ik hier liggen en heb je snel genoeg door waar en hoe(veel) het lekt
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Misschien een andere gare lambda ingebouwd, die dingen gaan makkelijk stuk. Even uitlezen of met de lexia live meekijken.
Ha Matthijs,
Sonde is nieuw!
Lambda was weer 1,01 (zoals het hoort) bij starten en testen door garage. Maar die hebben hem denk ik niet werm gereden. Moet ik nog vragen..Waar kun je zo’n lektestbougiegatdop krijgen?
Groet, Matthijs
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!