2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Lassen en hoe je blijvend zwaar letsel kunt overhouden van een klein pufje rook.
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 22 september 2010 09:45 PM
  [ # 16 ]

Zo zeg, dat is een heftig verhaal! Nooit gedacht dat zoiets simpels zo gevaarlijk kon zijn. Goed dat je dat met ons allemaal deelt!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4866
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 22 september 2010 10:29 PM
  [ # 17 ]

Ik kwam het tegen op het Jaguar forum en daar is het waarschijnlijk terecht gekomen via het forum van Patrick, het lasforum dus.

Je moet overigens altijd uitkijken met oplosmiddelen, schoonmaakzooi etc. Ik ben aan het verfspuiten en maak het te spuiten deel schoon met een ontvetter. Daarbij draag ik handschoenen, een koolstofmasker en de afzuiging staat op maximaal.

Het blijft een gevaarlijke hobby en denk er niet te lichtvaardig over, de meeste van die geweldige middeltjes zijn hardstikke gevaarlijk, worden via de huid in het bloed opgenomen en kunnen kankerverwekkend zijn. Een paar rubber handschoenen kost 49 cent in de supermarkt, koop tien paar.

Een koolstofmasker kost in de bouwmarkt 28 euro inclusief de filters.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 september 2010 11:58 PM
  [ # 18 ]
jef scholliers schreef:

Waarschijnlijk niet op het lasforum:  let op voor las-ogen, maar OOK voor las-tenen !

Drie weken geleden tijdens het lassen aan de DS (op mijn teenslippers ...) kreeg ik zo’n meteoor tussen m’n twee kleinste tenen.  Gevolg: geen pijn, sissend geluid, dan geur van barbeque, en dan het langzame besef van wat er gebeurd was.

Twee weken op één poot gelopen.

Lassen op teenslippers?  stupid nuts

Citroen!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4866
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 september 2010 12:43 AM
  [ # 19 ]

Reacties op het Jag forum die ik graag hier wil toevoegen:

het hoofdbestandeel van remmenreiniger is perchloorethyleen, een spul dat zeer vluchtig is en ook gebruikt wordt bij de stomerij in een machine met gesloten circuit.

Argon is een edelgas, volledig inert en reageert nergens mee. De boosdoener in dit geval is dus niet de argon maar de remmenreiniger zelf in combinatie met de hoge temperatuur.

Perchloorethyleen c.q PER c.q. Tetrachloorethyleen is een sterk oplosmiddel dat door verhitting reageert waarbij fosfine (fosfeengas) vrijkomt.
Ik ken ook de samenstelling van remmenreiniger niet maar als er PER in zit dan is dat bij verhitting inderdaad gevaarlijk en waarschijnlijk de oorzaak van de vergiftiging waar de man in het artikel last van had.

Geweldig dat we zoveel informatie halen van forums.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9863
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 september 2010 01:08 PM
  [ # 20 ]

35 jaar geleden reviseerde ik een DS blok voor m’n traction. Van een buurman, een verwoed knutselaar, kreeg ik een schoonmaak/ontvettingsmiddel. De waarschuwing was: niet roken! Dan ontstaat er fosgeengas. Het gloeiende puntje van een sigaret is blijkbaar al voldoende.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Lasklus Nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-09-2010

Gepost: 12 oktober 2010 05:04 PM
  [ # 21 ]

Ik zet hier even een citaat neer van het porsche forum waar ik ook zit en dit topic neergezet heb…best interessante benadering van iemand met klaarblijkelijk kennis van zaken…

Is niet erg waarschijnlijk!!!!!!

De remmenreinigers van tegenwoordig worden meestal samengesteld uit diverse oplosmiddelen zoals o.a. kookpuntbenzine (aromaat vrij) ethanol, isopropylalkohol, pentaan e.d. Dit zijn chloorvrije oplosmiddelen

In mosterdgas en fosgeen zit chloor, dat kan dus nooit een reactie product zijn van de eerder genoemde oplosmiddelen.

“Vroeger” werden wel gechloreerde oplosmiddelen (zoals methyleenchloride of “Tri (Trichloormethaan)) in remmenreinigers gebruikt, maar dat gebruikt men vanwege gezondheidsrisico’s (en de veel hogere prijs van deze oplosmiddelen) niet (nauwelijks) meer. Groot voordeel was wel dat ze niet brandbaar waren.
Dus tenzij je nog een zeer oude partij chloorhoudende remmenreiniger hebt staan, is het niet waarschijnlijk dat je blootgesteld wordt aan fosgeen en mosterdgas ten gevolge van de gebruikte remmenreiniger.

Het wordt natuurlijk anders als je the te lassen deel niet goed schoon gemaakt hebt van de chloorhoudende (PVC) underbodycoating dan kunnen er wel ongezonde chloorhoudende gasvormige verbindingen ontstaan, maar dat komt dus niet door de remmenreiniger

De huidige remmenreinigers zijn wel licht ontvlambaar, dus je moet zeker weten dat je werkstuk en de omgeving daarvan “droog” is en dat er geen brandbare dampen meer hangen, voordat je gaat lassen, in verband met brand en explosie gevaar….....

Ik ken een verhaal van een autorestauratiebedrijf waar men tijden lassen de gewoonte had, om als de boel begon te branden, het te blussen met chloorhoudende remmenreiniger/ontvetter. Dat werkte prima, (afgezien van de schadelijke stoffen die hier wél bij vrijkomen), totdat men overgegaan was op een chloorvrije (betere term halogeenvrije) remmenreiniger, die dus licht ontvlambaar was…...
Het werd net geen uitslaande brand, maar de schade aan de oldtimer was aanzienlijk!

En natuurlijk…. het inademen van lasdampen is niet gezond.

O… ja…. ik werk op het ontwikkelings laboratorium van een fabriek waar met chemische producten maakt. o.a. remmenreinigers (in vloeistof en spuitbus),
En ik las ook wel eens aan mijn oldtimertje (we maken ook anti lasspat sprays)

Mvg Patrick

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 12 oktober 2010 05:56 PM
  [ # 22 ]

Gezien dit voor eenieder interessante stof is, is het topic verplaatst naar Algemeen.

Profiel  
 
Lasklus Nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-09-2010

Gepost: 12 oktober 2010 06:09 PM
  [ # 23 ]

Misschien ook wel een sticky kandidaat ? Rolling Eyes  bravo

Mvg Patrick

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 15 oktober 2010 03:09 PM
  [ # 24 ]

Dus dat grapje op school van remmenreiniger in een tafelpoot spuiten en daarna aansteken was best link…

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook