















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb de laatste maanden regelmatig dat de startmotor de motor niet meer goed draaiend krijgt met starten. Accu is pas 2,5 jaar oud (Varta Asia Dynamic).
Het eerste bleek dit bij mijn Citromobile bezoek; lang in de file staan bij afrit en ingang en wachten bij club Co-meting; bij wegrijden geen spanning meer.
Meting geeft aan: stationair (1000rpm) 13,9 V, Bij 2000/3000 rpm naar 14,0 V
met alleen achterruitverwarming naar 13,3 V, alleen dimlichten 13,1 V.
Alles aan: 12,5 V.
Aangezien ik vaak kleine ritjes rij (<10km) is regelmatig de accu (bijna)plat.
Is de accu aan vervanging toe of doet de dynamo het niet goed? Of allebei?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
12,5 V met alle belasting is wat laag, maar kan wel.
Als je een scoop hebt, dan kan je snel zien of er een diode van de dynamo kapot is: Dan mist er een van de halve sinussen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Of rij fff naar een garage waar ze een accu belastings test kunnen doen. zal je de kop niet kosten. komt die accu dan door de test dan wordt het tijd om die dynamo eens nader onder de loep te nemen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
12,5 volt onder volle belasting is wel heeeeeeeeeeeeel erg laag hoor. Ik zou toch ook denken dat de regelaar niet helemaal tof meer is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Omdat hij bij lagere belasting wel een mooie spanning geeft, verdenk ik eerder de dynamo zelf en dan mn een diode, dan de spannings regelaar
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar heb je wel een punt. Maar met een gare diode 13,9 volt laden heb ik nog niet gezien. Het zou natuurlijk kunnen evengoed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zitten 6 diodes in de meeste dynamo’s, als er 1 of 2 gaar zijn, haalt hij zonder teveel belasting best een goed spanning, maar de max stroom die hij kan leveren neemt per kapotte diode met 1/6 af.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
check!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
waterman schreef:Ik zou toch ook denken dat de regelaar niet helemaal tof meer is.
Ik heb een electronische in de originele behuizing. Als daar maar iets mee is, zal ie helemaal niks meer doen denk ik.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Als ik dan za-ochtend een nwe accu wil kopen, moet ik toch de buurman vragen om de startkabels aan zijn accu te hangen…...
Nu zit er een Bosch in, van het weekend al weer 400+ km gereden (Oegstgeest-Abbenes!, -Almere, 2x -Zoetermeer…) en elke keer lekker vlot stsrten!
Het ziet er niet naar uit, maar als ik merk dat het starten toch weer minder wordt zal er met de dynamo evt nog wat mis kunnen zijn.
Dank voor de reacties!
De Varta Asian Dynamic 70Ah die er uit ging heeft het geen 4 jaar uitgehouden (Feb 2007). Zou een accu langer mee moeten gaan, of is dit wel normaal?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Succes met je nwe accu.
Bij mij houden de accu’s het over het algemeen echt veel langer uit dan 4 jr. Ik zou hem nog niet weg doen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
die varta’s doen thet bij mij ook langer dan 4 jaar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Camembert: ik ben jou denk ik misgelopen zaterdag!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik was er maar van half een tot twee uur…
@ Bogaard & Egbert: Kan ik dan reclameren naar de leverancier over de voortijdige veroudering van de accu?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Reclameren kan niet.
Maar ik ben nog niet overtuigd dat je accu defect is, ik denk nog steeds aan een laadprobleem. Vandaar dat ik suggereer de accu nog even te houden. Even goed opladen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Om niet oneindig nieuwe startprobleem-draadjes te beginnen…zijn de voltages hierboven genoemd, gemeten op de accupolen? Dan kan ik de antwoorden een beetje vergelijken. Mijn startmotor doet een paar halfslachtige slome kreunen en stopt er dan mee. Maar meet ik spanning op de polen dan heb ik bijna 13V zonder contact, ook met b.v. verlichting. Volgens mij is dat wel ok voor een accu in rust toch? Ga ik (proberen te) starten dan zakt het in naar 4-5V om daarna weer terug te gaan naar bijna 13. Niks trekt zoveel als een startmotor natuurlijk, maar is dat op zich een normale waarde tijdens starten? Extra testje: houd ik daar de verlichting bij aan dan dooft dat al snel uit…wat dan toch weer in richting te zwakke accu wijst.
[Break 20 Familiale ‘71]