




























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
nltecoko schreef:“”+ op + en - op - verbinden en alles is oké” is wat kort door de bocht.
De laatste aansluiting die je doet maakt het circuit compleet, en daarbij kan wel eens een flinke vonk optreden. Boven een accu wil nog wel eens een wolk knalgas hangen, mengsel van O2 en H2 dat ontstaat door elektrolyse van het accuwater. Daar wil je geen vonk bij hebben, want knalgas heet niet voor niets zo. Gelukkig gaat het meestal goed, maar een enkele keer verpest het je hele dag.De procedure is: zorg dat de auto’s elkaar niet raken, dan eerst plus aan plus, en dan min aan één accu, andere kant aan een geschikt stuk stevig metaal van de andere auto, niet te dicht bij de accu. Nu laat je de helpende motor een paar minuten draaien, zodat je daarmee de lege accu een deel oplaadt en niet de hele startstroom door de hulpkabels trekt. Dan starten. Lukt dat nog niet, gewoon weer een paar minuten geduld. Na het starten de kabels in omgekeerde volgorde losmaken, dus eerst die welke niet bij de accu zit, want die gaat vonken.
“Dat verhaal van die stekkers” voorkomt dit probleem, je maakt beide kanten van de kabels vast en verbindt als laatste de stekker. Deze stekkers worden ook gebruikt bij het opladen van tractie-accu’s (elektrische heftrucks en zo) en zijn geschikt voor 400A, zolang ze schoon en in goede staat zijn.
Weer wat geleerd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Beetje ouwe koek, en draadje is nogal ondergesneeuwd door allerlei zijpaden..maar toch nog even uitkomst/afronding van mijn start-issues: de accu leek het dus nog te doen maar dat was blijkbaar alleen dankzij het soort rijden (wekelijks een keer een langere rit, 1x starten heen, 1x starten en terug). Toen ik afgelopen week van vakantie terug kwam en er 3 weken niet mee gereden was bleek ie wel degelijk opeens morsdood. Dus alsnog nieuwe accu erin gelepeld, en in combinatie met de al vervangen regelaar is het nu definitief opgelost. Voorlopig definitief natuurlijk dan he Die startmotor loopt dus gewoon nog als een dolle. Bedankt voor alle hints en tips. Wat de startkabels betreft: ik neem maar aan dat die op zich goed genoeg moeten zijn en dus de output van de accu van mijn gewone autootje niet voldoende was om startmotor aan te jagen…
Die regelaar is een elektronische en geeft 13,5 laadspanning terwijl ik tegen de 14 gewend was van die oude, ik hoop dat dat niet te weinig of zelfs slecht ervoor is?
[Break 20 Familiale ‘71]












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee is niet slecht. 13.5 is wel aan de lage kant…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die valeo? Nee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik wel een goede gebruikte uit de ex auto van Bogaard.
Maar die ligt nog in mijn DS cabrio die ergens op de oceaan dobbert. Eind dec verwacht ik mijn auto + Valeo terug.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper