8 van de 8
« Eerste  < Vorige 6 7 8
   
Accu of dynamo defect?
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 juli 2011 01:00 AM
  [ # 106 ]
nltecoko schreef:

“”+ op + en - op - verbinden en alles is oké” is wat kort door de bocht.
De laatste aansluiting die je doet maakt het circuit compleet, en daarbij kan wel eens een flinke vonk optreden. Boven een accu wil nog wel eens een wolk knalgas hangen, mengsel van O2 en H2 dat ontstaat door elektrolyse van het accuwater. Daar wil je geen vonk bij hebben, want knalgas heet niet voor niets zo. Gelukkig gaat het meestal goed, maar een enkele keer verpest het je hele dag.

De procedure is: zorg dat de auto’s elkaar niet raken, dan eerst plus aan plus, en dan min aan één accu, andere kant aan een geschikt stuk stevig metaal van de andere auto, niet te dicht bij de accu. Nu laat je de helpende motor een paar minuten draaien, zodat je daarmee de lege accu een deel oplaadt en niet de hele startstroom door de hulpkabels trekt. Dan starten. Lukt dat nog niet, gewoon weer een paar minuten geduld. Na het starten de kabels in omgekeerde volgorde losmaken, dus eerst die welke niet bij de accu zit, want die gaat vonken.
“Dat verhaal van die stekkers” voorkomt dit probleem, je maakt beide kanten van de kabels vast en verbindt als laatste de stekker. Deze stekkers worden ook gebruikt bij het opladen van tractie-accu’s (elektrische heftrucks en zo) en zijn geschikt voor 400A, zolang ze schoon en in goede staat zijn.

Weer wat geleerd.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 10 augustus 2011 10:30 PM
  [ # 107 ]

Beetje ouwe koek, en draadje is nogal ondergesneeuwd door allerlei zijpaden..maar toch nog even uitkomst/afronding van mijn start-issues: de accu leek het dus nog te doen maar dat was blijkbaar alleen dankzij het soort rijden (wekelijks een keer een langere rit, 1x starten heen, 1x starten en terug). Toen ik afgelopen week van vakantie terug kwam en er 3 weken niet mee gereden was bleek ie wel degelijk opeens morsdood. Dus alsnog nieuwe accu erin gelepeld, en in combinatie met de al vervangen regelaar is het nu definitief opgelost. Voorlopig definitief natuurlijk dan he Smile Die startmotor loopt dus gewoon nog als een dolle. Bedankt voor alle hints en tips. Wat de startkabels betreft: ik neem maar aan dat die op zich goed genoeg moeten zijn en dus de output van de accu van mijn gewone autootje niet voldoende was om startmotor aan te jagen…
Die regelaar is een elektronische en geeft 13,5 laadspanning terwijl ik tegen de 14 gewend was van die oude, ik hoop dat dat niet te weinig of zelfs slecht ervoor is?

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 augustus 2011 10:55 PM
  [ # 108 ]

nee is niet slecht. 13.5 is wel aan de lage kant…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 02 december 2013 04:26 PM
  [ # 109 ]

@ bogaard77

Heb je die snelstarter nog?  red face

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 december 2013 04:36 PM
  [ # 110 ]

Die valeo? Nee.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 02 december 2013 10:03 PM
  [ # 111 ]

Ik wel een goede gebruikte uit de ex auto van Bogaard.
Maar die ligt nog in mijn DS cabrio die ergens op de oceaan dobbert. Eind dec verwacht ik mijn auto + Valeo terug.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
8 van de 8
« Eerste  < Vorige 6 7 8
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook