7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
   
Accu of dynamo defect?
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 juni 2011 07:20 PM
  [ # 91 ]

Staat niets van in het onderdelenboek. Heb je een kopie van dat stukje in de RTA?

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juni 2011 07:29 PM
  [ # 92 ]

Er staat: Paris-Rhone A 13 R 119 ou Ducellier 7558 A. Le systeme de redressement est incorpore a l’appareil.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 juni 2011 07:29 PM
  [ # 93 ]
jantje1948 schreef:

Volgens de RTA wel in de 23IE. Zo’n dynamo zat er destijds bij mij ook in. Electronisch unitje met de 2 koolborstels.

Onmogelijk. De eerste citroen met electronische regelaar kwam pas rond 1981.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 juni 2011 07:31 PM
  [ # 94 ]
jantje1948 schreef:

Er staat: Paris-Rhone A 13 R 119 ou Ducellier 7558 A. Le systeme de redressement est incorpore a l’appareil.

Ik weet 100% zeker dat die NIET af-fabriek geleverd is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juni 2011 07:42 PM
  [ # 95 ]

Het is lang geleden…. Ik weet wel dat er 2 koolborsteltjes op een plastic “kapje” zaten. Vernieuwen was daardoor erg makkelijk.
Ik heb nog wel dit gevonden: http://www.lesds.it/immagini_sito/man_rip_583/067-Op.D.530-0-Controllo organi elettrici.pdf
Als je er goed naar kijkt is er dus wel een aparte, mechanische, regelaar.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 28 juni 2011 12:41 AM
  [ # 96 ]

Accu LIJKT het toch beter overleefd te hebben dan gevreesd…flink bij moeten vullen (was inderdaad leger dan ik dacht, vlietmansje) maar na een tijdje aan een lader ziet het er wel gunstig uit. Kon er zelfs, ongeduldig, al even een keer op eigen kracht mee starten in elk geval, dus niet alleen op de 24V van die ANWB-man. Maar ik juich nog niet te vroeg inderdaad Waterman, nog een dagje doortesten morgen en anders wordt het gewoon weer een nieuwe. Heb zo’n regelaar met elektronisch binnenwerk (gebruikt, moet nog ff testen) in optie voor een vriendenprijsje. Als het meezit is het acute (haha) probleem daarmee voorlopig opgelost. En hou ik geld over om binnenkort zonder startstress preventief te investeren, ofwel in een dynamo-met-regelaar ofwel in een startmotor (heb je hem nog, boogaard?). Want nu ik dat roestige joekel eenmaal heb zien hangen, zit ik er niet op te wachten dat die er een keer op een natuurlijk heeeeeel onhandige plek opeens echt mee ophoudt.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 28 juni 2011 07:59 AM
  [ # 97 ]

Altijd bovenaan een helling parkeren lost je probleem ook op…

Maar goed, succes met het vervolg!

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2011 10:29 AM
  [ # 98 ]
askii schreef:

een startmotor (heb je hem nog, boogaard?). Want nu ik dat roestige joekel eenmaal heb zien hangen, zit ik er niet op te wachten dat die er een keer op een natuurlijk heeeeeel onhandige plek opeens echt mee ophoudt.

Ja ik heb em nog..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 01 juli 2011 05:22 PM
  [ # 99 ]

Het duurde een weekje maar even een update hier van bovenaan de helling Vlietmansje, ik ben er speciaal voor naar Limburg verhuisd Wink
Paar keer zonder problemen gestart nu. Accu lijkt het overleefd te hebben. Gebruikte elektronische regelaar geplaatst, topt wel wat lager af dan de gewone die ik had, duidelijk minder dan 14V. Die verwijderde traditionele leek trouwens een splinternieuw ogend binnenwerk te hebben, ik wist niet beter dan dat ook een gebruikte was. Blijkbaar niet al te lang geleden nieuw nagemaakt, klinkt dat bekend? Dit is hem, het spiraaltje links naast de rechter spoel is door, zie je alleen bij klik naar groot.

Maar goed, startmotor is gelukkig (nog) niet overleden dus. Maar de reden voor die aanvankelijke conclusie houdt me nog bezig: het mislukte overstarten met kabels. De accu in de hulpauto, die vaker rijdt dan de DS en echt altijd start, heeft wel minder startvermogen maar met lopende motor en gasgeven kan dat bijna niet oorzaak zijn geweest leek mij. De (nieuwe) kabels dan? Kocht ik expres niet bij de aanbiedings-drogist maar in de ANWB-shop, en dan de zwaarste uitvoering die ze (daar) hadden met klemmen zonder plastic eromheen en een specificatie t/m 24V en 500A. Deze zijn het, merk was Carpoint. Heb ze nog gemeten, weerstand 0,2 Ohm wat mij niet veel leek maar da’s zonder belasting, weet niet of dat veel zegt.

Bij de garageman waar ik de ‘nieuwe’ regelaar kon halen heb ik vanaf een andere losse (normale) accu naast de auto nog een vergelijking gedaan met zijn kabels. En daar liep de startmotor normaal op, terwijl die kabels van mij maar de helft ofzo daarvan deden. Beter dus dan thuis toen de accu er slechter aan toe was, maar toch niet zoals het zou moeten. Dus..zijn die van mij dan gewoon toch nog te slecht om zo’n ouwe DS-startmotor rond te krijgen!? Of moet ik nu toch nog steeds startmotor verdenken…hoeveel spanningsval is normaal als je van contact aan naar starten gaat?

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 juli 2011 05:44 PM
  [ # 100 ]

Die tip over bovenaan de helling is serieus, hoor!

Mijn vader startte ooit in Indonesië (lees: 1939) zo de legervrachtwagen… die hád niet eens een startmotor!
In de stad gingen ze ‘s avonds een biertje drinken en lieten de truck gewoon draaien….

Maar, on topic: startkabels hebben grote overgangsweerstand op de klem/accupool. Dat kan een verschil verklaren.

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 juli 2011 06:28 PM
  [ # 101 ]

0,2 Ohm is veel te veel. Dan zou je bij een stroom van 400A een spanningsverlies hebben van 80V!
Oftewel, dan wordt die 400A dus nooit gehaald. Nus is het meten van lage weerstanden erg tricky. Als ik de pennen tegen elkaar houd, geeft hij 0,7 Ohm aan, terwijl dat dus eigenlijk 0 zou moeten zijn.
Ik snap niet waarom er een stekkerverbinding inzit. Dat is bij zulke grote stromen vragen om spanningsverlies.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 01 juli 2011 10:18 PM
  [ # 102 ]

@jantje: tja die tussenstekker..is anti-vonk/plof enzo bedoeld, officieel moet je natuurlijk een aansluitvolgorde aanhouden en dat zou met die stekker dan makkelijker/veiliger zijn. Maar qua verlies: ik heb alles op de uiteinden zowel met als zonder stekker gemeten en dat maakt geen verschil. Maar wel zonder stroom dus. Mijn meter meet overigens met pennen direct op elkaar diezelfde 0,2 als over de kabels.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 juli 2011 12:35 AM
  [ # 103 ]

Dan is de weerstand dus kleiner dan de afleesnauwkeurigheid van je meter. Dan kun je het alleen met een veel nauwkeuriger meter aflezen. Dat verhaal over die stekkers heb ik nog nooit van gehoord. + met + en - met - verbinden en alles is oké.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 02 juli 2011 04:41 PM
  [ # 104 ]

“”+ op + en - op - verbinden en alles is oké” is wat kort door de bocht.
De laatste aansluiting die je doet maakt het circuit compleet, en daarbij kan wel eens een flinke vonk optreden. Boven een accu wil nog wel eens een wolk knalgas hangen, mengsel van O2 en H2 dat ontstaat door elektrolyse van het accuwater. Daar wil je geen vonk bij hebben, want knalgas heet niet voor niets zo. Gelukkig gaat het meestal goed, maar een enkele keer verpest het je hele dag.

De procedure is: zorg dat de auto’s elkaar niet raken, dan eerst plus aan plus, en dan min aan één accu, andere kant aan een geschikt stuk stevig metaal van de andere auto, niet te dicht bij de accu. Nu laat je de helpende motor een paar minuten draaien, zodat je daarmee de lege accu een deel oplaadt en niet de hele startstroom door de hulpkabels trekt. Dan starten. Lukt dat nog niet, gewoon weer een paar minuten geduld. Na het starten de kabels in omgekeerde volgorde losmaken, dus eerst die welke niet bij de accu zit, want die gaat vonken.
“Dat verhaal van die stekkers” voorkomt dit probleem, je maakt beide kanten van de kabels vast en verbindt als laatste de stekker. Deze stekkers worden ook gebruikt bij het opladen van tractie-accu’s (elektrische heftrucks en zo) en zijn geschikt voor 400A, zolang ze schoon en in goede staat zijn.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 juli 2011 06:32 PM
  [ # 105 ]

Klinkt heel plausibel, ik heb eens een accu zien exploderen op die manier, was weinig van over. Nee, ik deed het niet. Very Happy

Profiel  
 
 
7 van de 8
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook