




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ha, we zitten je samen te steunen!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
askii schreef:@driverD: Heb er op het einde al een paar klappen op gegeven waardoor hij zo strak zat dat je hem met de hand met moeite weer lostrok. Misschien dus die laatste anderhalve centimeter tussen handvat en bumper ook nog verder/“dicht"slaan..?!
Slaan zou ik niet doen, ik druk die slinger er met kracht in.
Citroen!
hmm nee sorry SPAM daar noemde ik die stuurdraad onterecht even de plus..die zit idd via het contact etc, daarmee heb ik immers ook de sm direct getest. En dan die dikke plus er nog bij. De derde bracht me even in verwarring, maar die twee heb ik ook gewoon. Mijn fout.
thnx vlietmansje, je weet dat ik alle steun waardeer he! we hebben nog niet allemaal jaren sleutelen en tonnen km’s achter de kiezen.
[Break 20 Familiale ‘71]
Vandaag toch weer een ander staartje aan dit muisje. Komt de Wegenwacht toevallig langsrijden vanuit aanliggende straat/klant, ziet mij daar met kap omhoog en komt ff snel meekijken. Ondanks mijn praatjes “Nee ik had jullie niet gebeld, ik was er al zeker van dat de startmotor eraan was” zet hij ff een dikke stroom erop en wie horen we daar direct jengelen..de startmotor. ?!!!?
Hij wilde niet meteen, hij joeg hem een paar keer op met hoger voltage, daarna spoot hij er nog wat starthulp bij en hoppa lopen. Blijkbaar toch accu te slecht. Dus of mijn kabels (nieuw gekochte dikke 500A/24V met metalen klemmen, geen plastic prut) toch niet goed genoeg, of waarschijnlijker: startvermogen van de hulpaccu toch niet sterk genoeg?
Meting bij het bijladen: laadspanning richting 18V. Dus denk ik toch regelaar kapot (normaal 14 laden toch) en/of accu (daardoor) ook aan het afsterven. Stomme is dat ik dat vorige zomer heb gehad en toen accu en regelaar heb vervangen, wel voor gebruikt spul dus ja kan op zich weer gebeurd zijn. Nu overigens geen eieren geroken, accu was dus ook nog niet helemaal gekookt. Stiekem wel blij dat ik niet meteen richting sm ben gaan proberen te sleutelen…maar nog steeds veel dank aan iedereen voor meedenken en morele backup!
Kan ik nu natuurlijk wel preventief sm gaan vervangen maar nu de boel weer (gratis) rijdt ga ik dit weekend eens bedenken of ik behalve nieuwe accu mijn geld voorlopig niet beter kan besteden aan nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar ipv weer een 40 jaar ouwe regelaar terugzetten.
[Break 20 Familiale ‘71]












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
juist. eerst accu vervangen en kijken of je probleem dan over is. Dan de regelaar vervangen en of de dynamo. uiteindelijk ook de starter denk ik…
Suc6!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De wegenwacht start die auto met 24 volt op. Dan gaat bijna iedere gare startmotor wel weer draaien…. dus. Volgende week sta je weer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, maar een laadspanning van 18 volt betekent een snel einde van de accu, met of zonder rotte eierenlucht.
Is er een manier om zelf te testen/meten of de dynamo op zich nog goed is? Want dan zou ik ipv weer een oude regelaar (been there) nog kunnen kiezen voor zo’n el. regelaar in oud kapje van Chyparse. Is 100 euri en is neem ik aan zelfde simpele 4-draadjes-klusje als oude overzetten. Hele dynamo met regelaar erin kost het dubbele en ook wel ff wat meer puzzelwerk (voor mij)..bovendien in goed Frans: if it ain’t broke..ne le fixe pas.
[Break 20 Familiale ‘71]





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je dynamo nog 18V over de accu kan zetten is die ok.
Je regelaar verziekt de boel momenteel.
Suggestie mijnerzijds op ‘no-budget-basis’: laad de accu met een langzaamlader (max 2A) gedurende 2 of 3 maal 24 uur op.
Aan de laadstroom kun je aflezen dat de accu volraakt: eerst heb je 2 á 2.5A laadstroom, dat zakt naar 1 á 1.5…
Controleer je dikke (of wellicht veel te dunne) pluskabel naar de startmotor op breuk.
Testen en verslag uitbrengen alhier!
Het is hier al gezegd: als er een paar diodes zijn gesneuveld zal de dynamo het nog steeds doen, maar of hij dan nog 18 volt gaat opbrengen betwijfel ik. Ik had een Paris Rhone regelaar er in hangen en die had ik tijdelijk op een beugeltje gemonteerd zonder kap, zodat ik onderweg eventueel even kon bijregelen.
Maar de ene keer deed hij het prima, maar ging het laadcontrolelampje af en toe aan en onmiddelijk weer uit als ik het stadslicht aan zette, om ook uit te blijven zolang dat stadslicht aan was. En af en toe vloog de voltmeter die ik even in het radiovakje heb hangen tot tussen 15 en 16 volt. De regelaar zag er perfect uit, mooie schone contactpuntjes, maar toch.
Dus ging ik naar een kennis verderop die er wel twintig heeft liggen en leende er een paar. Ik heb er een Ducelier aan gehangen en die doet het tot nog toe voorbeeldig, blijft mooi tussen de 13 en 14 volt, ook met het licht aan, dan zakt hij even onder de 13 volt.
Ik denk dat je met een andere regelaar klaar bent, mits da accu niet is overleden en in mijn DS blijft de voltmeter nog ff op zijn plek.





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dynamo voor een 23 monteren? Die heeft een ingebouwde regelaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Af fabriek zijn er geen dynamo’s met ingebouwde regelaar in een DS geleverd.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens de RTA wel in de 23IE. Zo’n dynamo zat er destijds bij mij ook in. Electronisch unitje met de 2 koolborstels.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.