1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Volsynthetische olie in de DS.
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 oktober 2010 12:54 AM

Stel dat je een DS motor hebt gereviseerd, hij is dus brandschoon van binnen. Je hebt hem netjes laten inlopen op 20W50 en hij loopt als een naaimachine. Maar, je realiseert je niet dat dergelijke motoren vroeger geen vele honderdduizenden kilometers liepen zoals nu normaal is en dat heeft ook veel te maken met de veel betere smeermiddelen die er nu zijn.

Zo maakt Mobil een 10W60 welke geschikt zou zijn voor klassieke motoren.

Ik zou het niet aandurven in een vervuilde motor, maar mijn Jaguar motor heb ik afgelopen winter helemaal uit elkaar gehad en die is inwendig schoon, ook de krukas heb ik inwendig schoongemaakt. Die heeft nu een 300 km gelopen en ik heb de cylinders nagehoond, dus ik blijf nog even op 20W50 gaan, maar als hij een paar duizend kilometer heeft gelopen probeer ik gewoon die 10W60.

Mocht ik de DS motor nog uit elkaar moeten halen, dan wordt die ook brandschoon gemaakt aan de binnenkant en gaat er ook gewoon die olie in, dat durf ik wel aan.

Wat vinden de heren daar van?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 oktober 2010 09:26 AM
  [ # 1 ]

Was je van plan 400.000km te gaan rijden met je DS?

knuffel

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 23 oktober 2010 09:29 AM
  [ # 2 ]

Voor gebruik zal het inderdaad verstandig zijn dat de motor goed schoon is.

Bij motoren waar 20W50 is voorgeschreven zoals de DS gaat het toch om de lagertoleranties en passingen.

Mobiel 10W60 heeft bij koude toestand een viscositeit van 10 en op bedrijf temperatuur een viscositeit van 60. 

Dus vraag ik me af,  wat voor invloed heeft een viscositeit 10 op de lagerslijtage bij het opwarmen van de motor ?.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 oktober 2010 11:43 AM
  [ # 3 ]

Ik heb 100.000 km met een DS21 injection gereden op castrol RS 10w60. Dat was geweldig spul. Mits de motor fris en schoon is, nieuwe pakkingen en keeringen heeft kan dat prima.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 23 oktober 2010 11:58 AM
  [ # 4 ]

10W60 lijkt mij ook prima geschikt in een nieuw gereviseerde motor. Die 10W is nog prima binnen tolerantie, aangezien precies dezelfde lagers in de CX gemonteerd zijn met een voorgeschreven olie van 10Wxx. Mijn klantenbestand heeft ook denk ik inmiddels vele miljoenen kilometers afgelegd in DS’en op 10W40, en een probleem wat we in ieder geval niet zien is een probleem met de smering en lagers tenzij je hem geregeld en of langdurig in de toeren jaagt (de hele dag 160 rijden in een hydraulique ofzo).

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 23 oktober 2010 02:15 PM
  [ # 5 ]

Wat is de reden om er niet gewoon 20W50 in te gieten?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 23 oktober 2010 03:35 PM
  [ # 6 ]

Ik kan er wel een aantal verzinnen. 10W40 kan je bij elk tankstation krijgen, en 10W maakt voor een makkelijkere koude start dan 20W. Een echt voordeel van 10W60 boven 20W50 in een DS zie ik ook niet enorm tenzij je in de gewoonte bent hem gigantisch op zijn staart te trappen. Een syntheet zou wel in staat moeten zijn interne frictie te verminderen, zonder een lagere viscositeit nodig te hebben, dat maakt hem weer wat zuiniger, en minder interne frictie geeft je in theorie ook wat meer vermogen. Maar of het verschil groot genoeg is om merkbaar te zijn denk ik van niet. Zelfs het meten ervan zal lastig zijn denk ik.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 oktober 2010 10:21 PM
  [ # 7 ]

wacht even. hoe hoger het nummer hoe dikker. dus een 10w60 is koud 60 en warm 10. of ben ik nou gek.

Bakolie =80W90 = dik.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 oktober 2010 10:23 PM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

wacht even. hoe hoger het nummer hoe dikker. dus een 10w60 is koud 60 en warm 10. of ben ik nou gek.

Ja, je bent gek. 10 is dun, 60 is dik. 10 = koud, 60 is warm!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 24 oktober 2010 01:44 AM
  [ # 9 ]

Het is temperatuur relatief. 10@koud is veel dikker dan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Welke temperatuur ze bedoelen staat er weliswaar niet bij op de fles, maar die moet je er dus wel bij denken.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 24 oktober 2010 10:55 AM
  [ # 10 ]

Dus maak inderdaad niet de fout te denken dat een viscositeit van 10 geldt bij koude temperaturen! Die viscositeit is in werkelijkheid veel lager. De getallen 0,5,10,20,25,30,40,50,60 zijn viscositeits indices en geven ook niet een bepaalde viscositeit weer, maar een viscositeitsrange bij een bepaalde standaard temperatuur (b.v. 40 gr C of 100 gr C, laat ik daar even van af zijn). 5 is dan b.v. dunner dan 40, echter een 5W40 grade gedraagt zich bij lagere temperaturen als een single grade 5W en bij hogere temperaturen als een single grade 40. Het is echter altijd een compromis, want er is wel degelijk verschil in de koude en warme gebieden tussen de multi- en de single grades. Volgende grafiek maakt dat heel goed duidelijk.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 24 oktober 2010 03:23 PM
  [ # 11 ]

Zit er normaal gesproken eigenlijk nog een risico aan het mengen van verschillende types? Is het erg om met b.v. 10W50/20W40 etc bij te vullen als er 20W60/10W50 etc in zit? Kan me dat nl. vaag herinneren uit een oud topic als genoemde mogelijke oorzaak van een probleem…

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 oktober 2010 06:35 PM
  [ # 12 ]

Ja. Mineraal moet je niet met syntheet mengen. Mineraal met mineraal kan wel, maar ook niet ideaal.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 oktober 2010 07:00 PM
  [ # 13 ]

Toch wel leuk om in de grafiek te zien dat boven 105 C de 5W40 het beter doet dan de 40.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 24 oktober 2010 09:08 PM
  [ # 14 ]

Ik had even geen tijd, punt een had ik vrijdagavond via dit forum een rare computer en gelukkig heb ik een netwerkbeheerder in huis die de hele zooi heeft schoongeveegd. Gisteren en vandaag heb ik een CD opgenomen met de Stablehouse Jazz en Bluesband en ik ben net klaar.

Wat die olie betreft vind ik het belangrijk dat je de voordelen geniet van de moderne smeermiddelen, dus minder slijtage met de koude start en een betere smering, alleen maar voordelen dus.

Als je een oudere motor open maakt en je ziet wat voor een berg sludge er onder in een carter kan huizen en wat er voor een bende binnen in de krukas huist, dan wil je liever niet dat zoiets oplost. Maar als je de boel toch uit elkaar hebt gehad en grondig schoon hebt gemaakt zie ik geen problemen.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 24 oktober 2010 10:37 PM
  [ # 15 ]
ted.kampen schreef:

Dus maak inderdaad niet de fout te denken dat een viscositeit van 10 geldt bij koude temperaturen! Die viscositeit is in werkelijkheid veel lager. De getallen 0,5,10,20,25,30,40,50,60 zijn viscositeits indices en geven ook niet een bepaalde viscositeit weer, maar een viscositeitsrange bij een bepaalde standaard temperatuur (b.v. 40 gr C of 100 gr C, laat ik daar even van af zijn). 5 is dan b.v. dunner dan 40, echter een 5W40 grade gedraagt zich bij lagere temperaturen als een single grade 5W en bij hogere temperaturen als een single grade 40. Het is echter altijd een compromis, want er is wel degelijk verschil in de koude en warme gebieden tussen de multi- en de single grades. Volgende grafiek maakt dat heel goed duidelijk.

Correctie (maar dat hadden jullie natuurlijk al gezien): “lager”, hierboven aangegeven in het rood, moet natuurlijk “hoger”  zijn.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook