Mijn vorige project (6/12 volt verlichting voor aanhanger) laat ik maar even rusten, nu de 6 volt trek auto is geschorst. Bij de APK bleken de voorwielen niet soepel genoeg rond te draaien en was de diagnose : De remplateau’s zijn toe aan vervanging door gereviseerde exemplaren.
Nu heb ik ook zelf een tijdje terug een poging gedaan om de handrem weer een beetje aan de gang te krijgen en heb daarbij waarschijnlijk de boel iets te strak gezet. De handrem deed het hierna slechts een beetje, dus al met al denk ik inderdaad dat de revisie aan de beurt is.
Binnenkort zal ik de handrem weer wat terug stellen. Als dan de wielen weer ronddraaien zou een paar keer aantrekken van de handrem voldoende moeten zijn om ook de handrem weer aan de gang te krijgen.
Veel verwacht ik er echter niet van.
Als dit allemaal niet helpt, dan haal ik de beide plateau’s er uit en zie vanaf dat punt verder wat er gebeuren moet. Wel weer spannend zo’n groter project.
Ik heb al een 2tal “draadjes” gevonden hier op het forum waarvan 1 zelfs met de nodige foto’s, dus dat zal best helpen.
Mochten jullie nu al suggesties hebben dan hoor ik het graag. Ik zal weer (net zoals een paar jaar geleden met mijn kop revisie) een hoekje op onze homepage inrichten om mijn vorderingen op bij te houden.
Nu de auto is geschorst mag ik dus niet verder dan de “oprit” voor mijn garage. Wordt dus wel koud tijdens het sleutelen. In mijn garage kan de auto net staan, maar ruimte voor sleutelen heb ik niet.
Dus moet ze buiten staan de hele tijd.
Nog even een tip voor andere 6 volt rijders : Mijn tom tom lader doet het net op 6 volt.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel


Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Hallo Rob,
Het is niet eenvoudig om de zaak weer lopend te krijgen in gemonteerde toestand. Het is een ratelmechanisme moet in principe terug te stellen zijn maar waarschijnlijk zit de zaak goed vast ,Ik heb enige tijd geleden bij de totale restoratie van mijn id19P de klauwen helemaal uit elkaar gehaald. De naaldlagers waarop de asjes van het verstelmechanisme draaien zaten compleet vast, kan ook eigenlijk niet werken zonder behoorlijke keringen.
Succes met je klus.
gr
Con
cbrantjes schreef:Succes met je klus.
gr
Con
Dank je Con,
Nog voordat ik aan de klus begonnen ben zoek ik al naar gereviseerde remplateau’s.
Dit is toch ook wat ik nodig kan gaan hebben? Ziet er wel erg hetzelfde uit :
http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=101&returnId=76&itemId=1199
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Yep, dit zijn ze! Ik heb ze bij Chyparse gekocht en ze hebben nieuwe sledes (cylinders) en pistons. Ik heb ze ook erin en ze werken perfect!

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ik heb ze onlangs zelf ‘gereviseerd’. Je kan de rubbertjes en overige delen ook los kopen. Ze werken nu perfect, al heb ik de remmen niet vaak nodig
AZ schreef:Ik Ze werken nu perfect, al heb ik de remmen niet vaak nodig
Dat is misschien juist de reden dat ze gaan vast-roesten of zoiets ? Te defensief rijden is niet altijd goed.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ik gebruik de remmen zo weinig omdat ze vaak niet eens start…


Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
het reviseren van de klauwen is niet zo’n moeilijke klus. Alleen een beetje handigheid nodig om alles op de juiste posite te brengen. Kennen jullie deze site , een perfecte restoratie met massaá fotoos.
http://id19p.over-blog.com/article-3616202.html
Ik zou het ook zelf doen (en heb dat ook gedaan). Het eruit sleutelen is het meeste werk. Dat moet je toch. Verder is het uit elkaar en schoonmaken. En twee rubbers wisselen. Nwe blokjes en klaar.
Zelf doen is zelfs leuk, omdat weer eens onnodig complex frans is.
Succes!
ps. Als je weet/snapt hoe het in elkaar zit is de kans dat je het toch goed werkend krijgt 10x zo groot. Dus misschien hoeft de zooi er niet uit. Dat zou wel schelen. Natuurlijk kom je het dan over een jaartje of twee wel tegen..
.komma
cbrantjes schreef:het reviseren van de klauwen is niet zo’n moeilijke klus. Alleen een beetje handigheid nodig om alles op de juiste posite te brengen. Kennen jullie deze site , een perfecte restoratie met massaá fotoos.
http://id19p.over-blog.com/article-3616202.html
Deze site is al een keer in een ander draadje genoemd.
Inmiddels ben ik begonnen met de klus. Radiator er uit, accu er uit. stuurinrichting er uit. Hydrauliek vat aan de kant. Accusteun er uit. Motorsteun er uit, enne ha : 2 remplateau’s bereikbaar.
De rechter heb ik er ook al uit, en nadere inspectie leert dat van het kleine wieltje van de handrem verstelling aardig wat tandes weg zijn. Dus of het nu een komplete revisie moet worden ( wel makkelijk gereviseerd er in en klaar) of alleen het handrem gedeelte, ben ik nog niet zeker van. Eerst links er ook maar uit halen en verder zien.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
AZ schreef:Ik heb ze onlangs zelf ‘gereviseerd’. Je kan de rubbertjes en overige delen ook los kopen. Ze werken nu perfect, al heb ik de remmen niet vaak nodig
Bij elke rit een paar keer stevig remmen houdt de schijven ook roestvrij!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
RobH schreef:
De rechter heb ik er ook al uit, en nadere inspectie leert dat van het kleine wieltje van de handrem verstelling aardig wat tandes weg zijn.
Pas op wanneer je deze tandwieltjes vervangt! Er zijn verschillende door de jaren heen gebruikt en hebben verschillende aantal tandjes. Dus dezelfde gebruiken als de andere kant!
alexander schreef:RobH schreef:
De rechter heb ik er ook al uit, en nadere inspectie leert dat van het kleine wieltje van de handrem verstelling aardig wat tandes weg zijn.
Pas op wanneer je deze tandwieltjes vervangt! Er zijn verschillende door de jaren heen gebruikt en hebben verschillende aantal tandjes. Dus dezelfde gebruiken als de andere kant!
Inmiddels ben ik weer een stap verder. Beide remplateau’s er uit en volledig uit elkaar gehaald. Het ergste vuil er af gehaald, een toen was het weer donker buiten.
hier ligt het resultaat tot zover:
http://www.boeken-en-boekjes.nl/snoek plaatjes/rem_rechts.jpg ” alt=”” />
http://www.boeken-en-boekjes.nl/snoek plaatjes/rem_links.jpg ” alt=”” />
Wat me tot nu toe is opgevallen is (had ik al gemeld) tandjes weg van handrem verstelling rechts. Links ziet het er nog goed uit. In het remplateau zit een schuif ding met veer. Met een klein schroefje is die los te maken. Bij de linker unit kwam de boel er niet echt lekker uit na verwijderen van dit schroefje. De (geen idee hoe die dingen heten) busjes die naar buiten komen door op de rem te trappen hebben een metalen ringetje wat (denk ik) voor de afsluiting moet zorgen. Die busjes trek ik er redlijk soepel uit.
Mijn idee tot nu toe is dat dus die units met die 2 busjes gereviseerd moeten worden. Ook alles schoonmaken en de naaldlagers weer gangbaar maken. Nieuw tandwiel voor handrem verstelling vervangen en dat kleine busje met die veer weer ganmgbaar maken.
Morgen maar eens rustig de naaldlagers echt goed schoonmaken en weer gangbaar maken.
Elke suggestie voor dingen die ik “MOET” doen zijn welkom.
Rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
oeps,
foto links fout gegaan. Maar kopieren en plakken in browser doet het wel.
Wat heb ik verkeerd gedaan..
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
RobH schreef:oeps,
foto links fout gegaan. Maar kopieren en plakken in browser doet het wel.
Wat heb ik verkeerd gedaan..
Nu is het wel goed. Een directory naam met een spatie er in mag dus kennelijk niet.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Mooi!
wel oppassen dat je op goede plekken goed invet, zodat het lekker blijft lopen de komende jaren,
Naaldlager doen niet heel veel, dus een beetje soepel is ok.
nieuwe rubbers in de remcylinders (oppassen met rood/groen!)
Die tandwieltjes zijn het kwetsbaarste en meest lastig te vinden onderdeel..
grtz!
.komma