















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb gisteren LV de beide rubbers vervangen. de onderste bleek namelijk verdwenen(?) en de bovenste bleek losgelaten ,half naar beneden gezakt en door de ‘cup’ ingesneden. Beide staal op staal dus!
De onderste zat er zo op, daar kon ik goed bij. De bovenste, achter de veercilinder-lekzak was een drama. Daar kan je met een vinger aan een kant langs.
Ik durfde niet de veercilinder te demonteren (nooit eerder gedaan) maar heb eindeloos getobd.
Het bleek dat door het staal-op-staal de cup ingedrukt was. Door het rubber blokje van onder uit te hollen bleef ie zitten. Aandrukken ging door opheffen mbv een krik onder de fusee . Met een (traction) fusee cup en een wiggetje kon ik eindelijk het blokje in de cup drukken….
Kwam daar dan de rammeling van de voortrein op klinkerweggetjes vandaan…..? Na de rechterkant zal ik het zeker weten, die heb ik nog niet bekeken, maar wel alvast blokjes voor gekocht.
Ik zal nu zeker de DS weer op hoogte moeten stellen?
Zijn er eenvoudige methoden op de blokjes te vervangen/plaatsen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. wagenhoogte heeft hier niets mee te maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Re: Aanslagrubbers vervangen…
camemBert schreef:Kwam daar dan de rammeling van de voortrein op klinkerweggetjes vandaan…..?
Als het goed is niet, want je DS zou nooit tot de aanslagrubbers mogen inveren.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Maar je ‘veert’ wel via het onderste rubber, toch?
Bogaard77, je hebt gelijk, de hoogte regelaar ‘kijkt’ naar de draagarmen, niet naar de ‘uitslag’ van de veerbol.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Insmeren met afwasmiddel en dan erin drukken, met een grote waterpomptang of met de wieluitslag zelf.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
camemBert schreef:Maar je ‘veert’ wel via het onderste rubber, toch?
Bogaard77, je hebt gelijk, de hoogte regelaar ‘kijkt’ naar de draagarmen, niet naar de ‘uitslag’ van de veerbol.
Bij normaal gedrag beweegt de draagarm tussen de rubbers in. Alleen bij grote drempels raakt ie het rubber. De hoogte aftelling heeft daar niks mee te maken en rammeltjes komen daar niet door.
Als dat houdertje los zit kan dat natuurlijk wel rammelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Insmeren met afwasmiddel en dan erin drukken, met een grote waterpomptang of met de wieluitslag zelf.
Even doorborduren: hele middag in de weer geweest om achterzijde aanslagrubber te vervangen…
De bedoeling was om ‘even’ de lekzak te vervangen, maar nu kon ik relatief eenvoudig bij het aanslagrubber, en die was verdwenen. Van de voorzijde had ik nog liggen, dus…: niet gelukt, dus!
Na de thee werd het te donker, en realiseerde me daarna dat vóór en achter misschien verschillende maten zitten!
Opzoeken in onderdelenboek leert me: voorkant, rond D 437-3, heeft doorsnede 54.5mm, achterzijde, rond D 437-1, doorsnede 48.5mm
Tsja, als het rubber 6mm te groot is lukt het monteren natuurlijk ook niet.
Maar, klopt mijn constatering van de verschillende maten voor en achter (berline)?
Niet alleen de diameter is anders, maar ook de vorm, kijk maar naar de plaatjes van Sassen:
Voor
Achter





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bedankt, ook voor de visuele ondersteuning!
Morgenavond ritje magazijn doen…
:smt210





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En Break-aanslagrubbers zijn weer anders!
@vlietmansje: Zie je morgen, waarschijnlijk!
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de rammel komt door stabilisatorlagers, kun je wellicht de speling opheffen door de vulplaatjes te vervangen door dunnere. Werkwijze staat in WPHB.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:En Break-aanslagrubbers zijn weer anders!
@vlietmansje: Zie je morgen, waarschijnlijk!
Achteraf is altijd makkelijk: van de break rubbers wist ik, en door beter te kijken had ik kunnen zien dat het rubber dat er nog wél was een andere vorm had. Ware het niet dat die ingedrukt werd door de draagarm, en de andere kant heeft hetzelfde probleem (dus hetzelfde aanslagrubber is foetsie).
Kom vanavond dus twéé rubbers bij jullie ophalen.
Bij zorgvuldiger inspectie vanmorgen zag ik overigens dat de verf van het chassis gesleten is door de houders van de aanslagrubbers, aan beide kanten. Je kunt precies de groene basis-coating zien.
Zit er zó weinig ruimte, of zijn dan de draagarmlagers versleten? Auto heeft vermoedelijk 240.000km gereden.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Houders kunnen ook vervormd zijn door het rijden zonder rubbers?
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het zijn de onderste/achterste exemplaren: daar rust de auto dus op bij stilstand.
Zal straks/vanavond onder ‘Eva’ kijken en aldaar de situatie eens bekijken, het voordeel van twee DS-sen op de oprit!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Tijdens bezoek aan magazijn (bedankt voor de service!) een tip/idee gekregen over de slijtage van de verf: het zou kunnen dat de rubbers uitlubberen over de zitting (vóórdat je ze verliest) en dat daardoor de slijtage optreedt.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geen dank, in het magazijn lopen een aantal mensen met zeer veel ervaring op DS-gebied (dan doel ik niet op mijzelf). Zij helpen graag!
Citroen!