ax 1.1i ‘92
crimin33l
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 19 juni 2005 03:26 AM

hoi allemaal,
bij mijn ax blijft sinds kort mijn accu lampje continue licht branden.
ik heb enkele dagen terug mijn start motor vervangen.
hiervoor heeft hij het nooit gehad.
ik mijn onderhoudsboekje staat dat ik als het lampje brand naar de dealer moet ?????
weet iemand wat dit betekend als het lampje blijft branden Wink  Twisted Evil

thanks voor de hulp alvast

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 juni 2005 03:45 AM
  [ # 1 ]

Dat lampje geeft aan dat de accu niet goed oplaad, gaat het lampje wel uit of minder hard branden als je gas geeft?

Het kan zijn dat de koolborstels van de dynamo op zijn, die dingen zitten op een plaatje met een stukje elektronica, dat plaatje kost c.a. €30.
Dit kan puur toeval zijn dat het gebeurt nadat je de startmotor heb verwisseld, controleer in iedergeval of je alles goed heb aangesloten.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 augustus 2005 07:31 PM
  [ # 2 ]

Zal vast je dynamo zijn, mijn AX had in het begin precies hetzelfde. Die sloeg dan ook onder het rijden zomaar af. Ongeveer aan de onderkant (grillkant) zit ook een stekkertje, die van mij zat toen erg los. Was een klein draadje eigenlijk maar met een schuifklemmetje. Waarvoor die precies was wist ik niet , maar nadat ik de dynamo eruit had gehaald om ‘m schoon te maken viel me dat draadje op. Daarna heb ik er nooit meer last van gehad…

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 24 augustus 2005 07:36 PM
  [ # 3 ]

Doet mijn ZX bij te kort aan accu vloeistof. Ik zou dat even nakijken.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 24 augustus 2005 07:42 PM
  [ # 4 ]

Als dat extra stekkertje los zou zitten, dan doet het lampje het ook niet. Denk dus dat je dynamo is overleden (of onderdelen ervan zoals de koolborstels).

Profiel  
 
Joost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 28-01-2004

Gepost: 24 augustus 2005 11:11 PM
  [ # 5 ]

je Vsnaar kan ook niet goed gespannen zijn.

Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub!  http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 24 augustus 2005 11:48 PM
  [ # 6 ]

Meten is weten. Meet eens hoeveel volt je over je accu hebt staan. Mocht de dynamo wel goed zijn dan kan het dus aan je acc liggen. Vergeet ook niet dat de sensor/meter waarop het laadstroomlampje reageerd ook defect kan zijn.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 augustus 2005 04:17 AM
  [ # 7 ]
patje74 schreef:

Meten is weten. Meet eens hoeveel volt je over je accu hebt staan. Mocht de dynamo wel goed zijn dan kan het dus aan je acc liggen. Vergeet ook niet dat de sensor/meter waarop het laadstroomlampje reageerd ook defect kan zijn.

Het laadstroomlampje zit direct op de dynamo aangesloten. Ofwel, als het lampje brandt doet je dynamo het niet.  Een niet brandend lampje wil niet per definitie zeggen dat je dynamo goed is. Je weet alleen wel zeker dat het mis is als het lampje brandt.

Slappe of kaptte V-snaar zou inderdaad de meest simpele oplossing voor het probleem zijn.

Profiel  
 
crimin33l
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 13 oktober 2005 03:32 AM
  [ # 8 ]

dynamo van ax

hoi allemaal,
ik heb inmiddels, mijn startmotor, ontstekking,bombine,accu,bougie’s en kabels vervangen. ik begrijp dat het probleem van mijn accu lampje die steeds blijft branden mogelijk hier door kan komen. ik heb de laatste tijd ook meerder malen gehad dat ik me auto starte zonder problemen, en even later wou hij niet meer starten net als of me accu leeg was???
waar zit me dynamo eigelijk.
ik heb een citroen ax 1.1i uit 92 met nieuwe type motor

ik hoop snel iets te horen.

gr richard Laughing  Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 oktober 2005 04:09 AM
  [ # 9 ]

De onderdelen die je vervangen heb, hebben niets met het bijladen van de accu te maken, hooguit de accu zelf.
Hoe dan ook, preventief vervangen van die onderdelen kan nooit kwaad, heb je alleen maar voordeel bij.

Lijkt me duidelijk je dynamo die niet of slecht bijlaadt, kunnen de koolborstels zijn, controleer deze eerst maar eens, zie een eerder van mij in dit draadje.

Als je voor de auto staat, zit de dynamo linksvoor naar onderen, hij word aangedreven door een V-riem, kan eigenlijk niet missen het is het enige onderdeel wat aangedreven word door een V-riem. En aangezien er maar 1 draaiende V-riem (snaar) te zien is aan de linkerkant van de motor als je ervoor staat en op de motor kijkt, kun je het bijna niet over het hoofd zien.

Profiel  
 
crimin33l
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 13 oktober 2005 04:14 AM
  [ # 10 ]

is dat het apparaat wat eruit ziet als een motortje en zit links onder bij de motor. ik dacht dat dit de startmotor was ???? die heb ik dus vevangen na dat ik de problemen kreeg.
Confused

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 oktober 2005 04:33 AM
  [ # 11 ]
crimin33l schreef:

is dat het apparaat wat eruit ziet als een motortje en zit links onder bij de motor. ik dacht dat dit de startmotor was ???? die heb ik dus vevangen na dat ik de problemen kreeg.
Confused

Ja dat is de dynamo, de startmotor zit ergens achter aan de achterkant op de versnellingsbak.

Heb je de dynamo vervangen door een nieuwe of een gebruikte van de sloop?
Heb je de dynamo goed aangesloten?

Profiel  
 
crimin33l
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 15 oktober 2005 06:34 PM
  [ # 12 ]

nee het is wel een gerbuikte, ik heb een tijd terug een ander motor kunnen kopen, kan het eventueel komen door mijn versterker??
hij heeft soms dagen dat hij nergens last van heeft het lampje niet brand em zo. ik heb onlangs gehad dat ik weg was geweest zonder problemen en ik ben daarna thuis gekomen en ik wou denk ik een uur later weer weggaan en toen was me accu helemaal leeg. ik heb hem door gemeten en kreeg geen spanning meer
Sad

Profiel  
 
Joost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 28-01-2004

Gepost: 27 oktober 2005 02:39 AM
  [ # 13 ]

het kan een versterker zijn die te veel van de accu vraagt (ook als de motor niet loopt!

Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub!  http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook