1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Hydrauliek leidingen
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 05 november 2010 07:01 PM

Sinds een paar dagen staat mijn XM, type 2 uit 1999 een 2.0 16v niet hydractief leeggebloed in de garage. Volgens mijn garagehouder zijn er geen heldere schema’s van leidingen van dit model en zijn de leidingen, inclusief de “krullen” niet meer regulier verkrijgbaar. De fabrikant daarvan is failliet. Deze info heeft hij van een lokale citr.dealer.
Wie heeft een helder schema van de achterkant (evt van het hele hydr.leidingenstelsel) van dit type en zijn er nog (nieuwe) leidingen, inclusief de kleine verloopstukjes en krullen te bemachtigen? Een eerder topic hierover in 2009 liep dood.

Zweven is leven

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 november 2010 08:12 PM
  [ # 1 ]

welke krullen? Ik heb nog wel een sloper staan waar misschien goede onder zitten.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 05 november 2010 08:19 PM
  [ # 2 ]

De krullen…

Dat zullen beide leidingen naar de achterremklauwen wel zijn.

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 05 november 2010 08:38 PM
  [ # 3 ]

Yep, die bedoel ik. Op een paar punten zijn ook deze aangetast. 2 jaar geleden heb ik al een aantal leidingen laten vervangen achter, maar ging er vanuit dat de corrosie verder wel zou meevallen…

Zweven is leven

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 november 2010 11:31 PM
  [ # 4 ]

Hm, ik weet niet of ik veel zin heb om die los te halen. Alles aan/op/om de achteras irriteertme altijd Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 06 november 2010 01:28 AM
  [ # 5 ]

Als het een roestvrije leiding is van een niet hydractief dan lijkt het wel leuk. Maar ik moet er niet aan denken dat ik binnen twee jaar weer een aantal liters hydrauliek ga verliezen wegens rotterij. Maar ik ben wel nieuwsgierig mopperpot.

Is er ergens nog een schema van deze leidingen?

Zweven is leven

Profiel  
 
dixie-delight
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 14-08-2009

Gepost: 06 november 2010 10:40 AM
  [ # 6 ]

Anders er een telefoontje aan wagen naar Ton van Soest in Boschenhoofd.
Het service punt voor Citroen’s Ds,Cx en Xm van west brabant.
Weet wel dat ze daar niet altijd even goedkoop zijn,maar daarintegen zijn ze wel goed.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43072
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 november 2010 10:53 AM
  [ # 7 ]

Eigenlijk zie ik het probleem niet zo. Een beetje Citroen specialist kan die leidingen gewoon zelf maken. Staat die auto bij een citroen-specialist?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 06 november 2010 10:59 AM
  [ # 8 ]

Wat vaker schijnt voor te komen is het doorroesten van hydraulische leidingen bij het linkerachterwiel.
Die leidingen gaan daar over de ronde dwarsbalk heen, je kan er eigenlijk niet bij.
Ik had dat ook met een overigens prima auto. Ik heb die vier leidingen gewoon vervangen door nieuwe stukken die ik bij Chyparse op maat heb laten maken.
Kostte nog geen € 100 en een paar uur werk.
Je moet wel kunnen werken met zilversoldeer.
_________________
Zie verder http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=465

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7278
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 november 2010 12:14 PM
  [ # 9 ]

Mmmmm ik heb ze ook wel eens vervangen maar,....zonder zilversoldeer dus de vraag: waar heb je dat voor nodig. ?? Oh ja, aangezien je uit nijland komt kun je ze laten maken bij stoebo in bolsward en ik denk dat wielinga wommels het ook wel doet.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 06 november 2010 12:36 PM
  [ # 10 ]

Als je niet de hele lengte wilt vervangen (en dat is een heksentoer) moet je ergens de leiding doorsnijden (liefst met een pijpensnijdertje ivm staalgruis).
Aan zo’n eind zit dat geen “bolletje”. Je kan ook een gereedschap kopen om een bolletje op een leiding te maken (lekker kostbaar), maar dan zit je met het probleem dat je met die leiding aan de auto moeilijk de krachten kan uitoefenen om dat bolletje te maken. Als je bij Chyparse ziet hoe ze dat doen weet je wat ik bedoel.
Ik soldeer dus een wartel aan het afgesneden leidingeinde. Het soldeer dicht af en draagt de trekkracht.
Met de verlengnippels van Chyparse kan je dan moeiteloos verder.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7278
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 november 2010 12:45 PM
  [ # 11 ]

Oké, duidelijk. Ik heb toen overgens gekozen voor “operatie heksentoer”.  Laughing ben niet zo’n fan van die knelfitting/verlengnippel oplossing.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 06 november 2010 12:52 PM
  [ # 12 ]

Kan je ook uitleggen waarom niet?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7278
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 november 2010 12:57 PM
  [ # 13 ]

Jazeker: Op den duur ging hij (steeds) weer lekken. kon het weer fff oplossen door ze aan te draaien. Tot het uiteindelijk niet meer ging. Het lijkt wel of die knelringen zachter zijn dan de leiding zelf. Van die ringen was niet zoveel meer over vandaar de definitieve lekkage. IK zie het meer als een tijdelijke oplossing bijv: bij pech onderweg. Vandaar dat ik nu zover ben: “doe het goed of doe het niet” ofterwel zo’n leiding in z’n geheel vervangen.(niet persoonlijk bedoelt maar zo denk ik erover).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 06 november 2010 01:47 PM
  [ # 14 ]

Helder,

jij hebt het over knelringen en ik niet.
Bij erg kleine leidingdiameters werken knelringen niet meer. Onder de 8 mm zou ik daar ook niet aan beginnen.
Ik heb het over de verlengnippels van Chyparse, die dezelfde bolletjes en rubbertjes techniek hanteren als Citroen.

als ik een keertje zin heb maak ik wel een foto.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7278
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 november 2010 01:57 PM
  [ # 15 ]
JanSr schreef:

als ik een keertje zin heb maak ik wel een foto.

Graag halelujah

Overgens zijn deze met knelringetjes aangeboden door chyparse…...

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook