Ik doe zelf geen mods van veercilinders maar ze zijn idd via VDL te verkrijgen.
Iets stuggere veerring en duidelijk minder LHM lekken omdat bij de CX de retourstroom via een kanaal in het dikke stuk van de stofhoes gaat en niet via de hoes zelf.
CX GTi Turbo 2 - All Black





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bij plaatsing van een CX pomp moet je wel wat extra ringen gebruiken (van die brede platte) om hem goed uit te lijnen op de poelie van de motor. Verder wijst het eigenlijk zichzelf. Ik heb het ook gedaan omdat ik een lekkende DS pomp had, en het werkte prima, betere opbrengst ook.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Bij een hydraulique kan het dus ook gewoon, alleen moet je wel de CX pomp aanpassen om een drievoudige poelie te monteren. Voor cx-veercylinders plaatsen moet je goed opletten welke veercylinders je gebruikt, als je de goeie pakt is er vrijwel geen verschil in veerkarakteristiek. De levensduur van CX lekzakken wordt meer in tientallen jaren gemeten dan in enkele jaren, dus 1 lekzak stuk in 3 jaar en 90,000km is in cx lekzak termen ook een belabberde score.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoe lang gingen de orginele lekzakken achter op de DS mee?
Citroen!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Niet zo lang als CX lekzakken in ieder geval. Bovendien zijn de echte originele lekzakken niet meer te koop. Die dingen die in een citroen zakje zitten met een citroen nummer er op doen het weliswaar langer dan de rommel van een derde van de prijs, maar het wordt nog steeds niet echt indrukwekkend ten opzichte van CX’en die na 20 jaar eens een keer een nieuwe lekzak nodig hebben.
Je ziet het ook wel aan het ontwerp van de achterveercylinders. De lekzak is bij een CX zo dramatisch goed weggestopt dat de veerbol demonteren debiel lastig is. Bijna alsof de ontwerpers een trauma hadden van de DS. Bij de XM, BX en Xantia zijn ze weer een beetje bij zinnen gekomen en hebben zich gerealiseerd dat een metalen kooi om de hele veercylinder niet echt nodig was. Het splitsen van lekzak en stofhoes functie van de lekzakken was eigenlijk al voldoende.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
ik heb de oude rekeningen van wijlen mijn vader eens nageplozen
van 1 auto weet ik nog , dat die 280000km gelopen had, en volgens de rekeningen geen lekzakken
maar ja dat was over 3 jaar tijd[72t/m 75]
wel 2 keer voortrein-revisie 1x op 122000 en 1x op 266000 !
de meest kapotte lekzakken die ik tegen kom , zijn stuk net voor of achter [t’is maar hoeje het bekijkt] de klem op de veerstang [ verkeerd klemmetje en of zonder manchet ook vaak ti-rip]


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Maar uhhh…. houdt een voortrein revisie niet ook nieuwe lekzakken in dan?
Los van montagefouten gaan de huidige generaties lekzakken ook gewoon stuk. klemmetje aan de binnenkant met een scherp randje is een manier om heel snel je lekzak te slopen natuurlijk, maar ik zie ze ook regelmatig die gewoon op de las loslaten, maar ook gewoon heel vaak een klein scheurtje of gaatje.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Maar uhhh…. houdt een voortrein revisie niet ook nieuwe lekzakken in dan?
Los van montagefouten gaan de huidige generaties lekzakken ook gewoon stuk. klemmetje aan de binnenkant met een scherp randje is een manier om heel snel je lekzak te slopen natuurlijk, maar ik zie ze ook regelmatig die gewoon op de las loslaten, maar ook gewoon heel vaak een klein scheurtje of gaatje.
nou ik bedoelde de draagarmlagers onder en boven links en rechts [dus had ik beter wielophanging kunnen schrijven ]
wat betreft lekzakken , alles kan stuk natuurlijk en inderdaad er gaat niets boven originele












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
sans-pareil schreef:Maar uhhh…. houdt een voortrein revisie niet ook nieuwe lekzakken in dan?
Los van montagefouten gaan de huidige generaties lekzakken ook gewoon stuk. klemmetje aan de binnenkant met een scherp randje is een manier om heel snel je lekzak te slopen natuurlijk, maar ik zie ze ook regelmatig die gewoon op de las loslaten, maar ook gewoon heel vaak een klein scheurtje of gaatje.
De lekzak voor heeft geen klemmetje aan de binnenzijde. Voor lekzakken gaan ook immitatie heel lang mee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja ik moet zeggen dat voor in mijn ervaring iets minder vaak problemen geeft dan achter. Alleen dan kom je er achter dat de kwaliteit van de imitaties ook iets te wensen over laat. Ik heb hier een SM, (lang verhaal), ooit eens opgeknapt, nieuwe lekzakken voor en toen zonder er noemenswaardig mee te rijden in een tuin gezet. Daar heeft ie jaren gestaan. De voorlekzakken veranderen letterlijk in gruis als je ze aanraakt.
Maar goed, het is allemaal wel zijdelings on-topic natuurlijk, maar voor mij blijft het toch helder, een CX/BX/XM lekzak heeft een dramatsich langere levensduur dan een DS lekzak. CX veercylinders onder mijn SM is een van de eerste modificaties die ik gedaan heb.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Nou goed om te horen dat het zo’n verbetering is t.o.v. DS lekzakken. Ik irriteer me namelijk mateloos aan dat soort kleine lekkages en die moeten bij mij ook gewoon niet aanwezig zijn. Ik ga het als de tijd en het geld het weer toelaat eens shoppen voor goede CX- veercilinders.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Heeft iemand een foto van zo’n CX veercilinder onder een DS ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige