Ree schreef:MonsieurGrat schreef:En Collette is voor mij heel veel meer dan een auto, menig van mijn vrienden zal zelfs halfgekscherend beweren dat als ze door de voordeur paste, ze iedere nacht naast me in bed zou liggen, en ver zitten zij er niet naast, wel een beetje, maar niet veel
Ik zou moeten snappen wat je bedoelt, want ik heb ook zo’n auto. Mijn HY rijd ik in sinds in 4 ben en ben er sindsdien altijd mee op vakantie geweest door heel Europa. Het is een erfstuk en die kan ik daarom nooit verkopen.
Jij hebt jouw auto inmiddels een half jaar. Ik vind het werkelijk bizar dat je binnen zes maanden zo over een object gaat denken. Wat is er in hemelsnaam tussen jullie gebeurd??? Het komt mij over als je eerste vriendje bij wie je de eerste maanden een irrationeel verwachtingspatroon hebt.
LOL, tja, moeilijk te zeggen wat dat is… maar dat zit denk ik in de familie, mijn pa, zijn broer en mijn opa hadden dat ook met hun auto’s, en mijn pa heeft zijn eerste auto nog steeds, die rust het grootste deel van het jaar, maar mag zo af en toe nog even buitenspelen… Maar goed, we geven onze auto’s ook allemaal een naam, en refereren aan ze als meisjes en dames, en niet als stukken blik
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
La Léo schreef:MonsieurGrat schreef:menig van mijn vrienden zal zelfs halfgekscherend beweren dat als ze door de voordeur paste, ze iedere nacht naast me in bed zou liggen, en ver zitten zij er niet naast, wel een beetje, maar niet veel
Hey Alban, je weet hoe het met de hoofdpersoon uit dit verhaal is afgelopen hè?![]()
tja, misschien had ik Collette beter Christine kunnen noemen, jaloers als de pest, maar ik denk maar zo, Stephen King is leuke fictie, hele leuke fictie, gelukkig blijft het daar ook bij
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela

Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Maar goed, we geven onze auto’s ook allemaal een naam, en refereren aan ze als meisjes en dames, en niet als stukken blik
Dat is dan dus ook psychisch niet helemaal gezond vind ik.
Jeroen
Robin Visser schreef:MonsieurGrat schreef:een CX is een bijonder stukje geschiedenis, waarvan er hopelijk zo min mogelijk in jullie converters recycled worden.
waterman schreef:maar dat chauvinistische gedoe van “alleen citroen is heilig” slaat nergens op. Ik weet dat er zat mensen op dit forum rondlopen die ook andere merken een warm hart toedragen, dus misschien kan daar een beetje rekening mee worden gehouden.
Ik begin toch echt de neiging te krijgen dat kreng van mij voor straf in de schredder te stoppen
![]()
De CX ziet er goed uit. Er zijn auto’s uit dezelfde periode die kwalitatief veel beter zijn. Dat is me tegen gaan staan aan de CX, zeker toen ook de SM erbij kwam. Wat betreft het Citroënchauvinisme, ik draag inderdaad ook andere merken een warm hart toe. Dat is is niet in de laatste plaats vanwege het feit, dat de CX wel wat ‘papier maché’ is. Dat de auto volgens mij te lijden heeft gehad van niet conscientieus sleutelen in het verleden, versterkt op dit moment het wat matige gevoel over de auto. Ik hoop, dat je dit bespaard zal blijven Alban. Met een CX is uiteindelijk tegenvallen niet uit te sluiten en ik vraag me af hoe positief je dan nog blijft. De tijd zal het leren.
Die mooie bruine van je? Da zou zonde zijn van de tijd en energie die je er in hebt gestoken, maar ik zal je niet tegenkomen houden.
En ja, de SM is kwalitatief superieur, om maar te zwijgen over de rij-eigenschappen die ik dankzij jou onlangs aan den lijve heb ondervonden, maar dat is dan ook meteen weer een heel andere klasse auto. En in har klasse is de CX ongetwijfeld verre van de beste als het om bouw kwaliteit en gekozen materialen gaat, maar het mooie van Citroen is niet zozeer de kwaliteit, maar de innovatie, dat is wat mij altijd in ze heft aangetrokken, technische innovatie en vooruitstrevende vormgeving… als ik voor de kwaliteit ging, dan had ik wat anders gereden…. en tegenslagen verwacht ik ook, wat dat betreft heeft ze zich technisch beter gehouden dan gedacht, dus dat valt alleen maar mee, en ik verwacht nog steeds dat ze me de nodige kopzorgen zal bezorgen, met die verwachting ben ik eraan begonnen… Of mijn verwachtingspatroon reeel is of niet, kan ik en wil ik niet beoordelen, of ze er aan voldoet, dat kan ik wel beoordelen, en dit eerste halfjaar kan ik alleen mar zeggen, dat ze me alleszins meevalt, en at ik ergens nog een hele grote klapper verwacht om dat te compenseren
en zoals ik net al aangaf, ik beperk me qua interesse en bewondering ook niet tot alleen Citroën, zelfs niet tot enkel Citroën en Panhard (ow wat ik er niet voor over zou hebben een 24 CT voor de deur te hebben staan, misschien een van de weinige dingen die ik nu kan bedenken die me zouden kunnen doen bewegen richting afscheid nemen van Collette), maar deze twee steken er voor mij met kop en schouders boven uit….
Robin Visser schreef:Dat de auto volgens mij te lijden heeft gehad van niet conscientieus sleutelen in het verleden, versterkt op dit moment het wat matige gevoel over de auto. Ik hoop, dat je dit bespaard zal blijven Alban.
Hopelijk heeft Colette Christine eigenschappen. Dan heb je geen last van alles wat er kapot kan gaan en iedereen die er aan sleutelt. Dan komt het vanzelf goed. Ik hoop alleen dat het met de eigenaar beter afloopt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
toniclight schreef:Maar goed, we geven onze auto’s ook allemaal een naam, en refereren aan ze als meisjes en dames, en niet als stukken blik
Dat is dan dus ook psychisch niet helemaal gezond vind ik.
Jeroen
Vast niet, maar de meeste niet Citroën-rijders zeggen hetzelfde over de welhaast masochistsch drang die velen hier op het forum delen om in oude Citroenen te rijden… dus daar lig ik niet zo wakker van…
Ik snap de onnodig harde kritiek op Grat niet helemaal, en nog minder dat hij zich meent te moeten verdedigen. Laten we het gezellig houden.
Grat, je hebt voor de toekomst leergeld betaald. Plaatwerken en spuiten is vakwerk. Dat is nu weer gebleken. Zoiets kun je eenvoudig niet zelf, en al helemaal niet zonder de middelen die een profi tot zijn beschikking heeft.
dat laatste heb je helemaal gelijk in, en zoals ik altijd zeg, de beste lessen zijn de hard geleerde lessen
Voor wat betreft de toon, tja, ligt vooral aan mezelf denk ik dan, ik laat me snel in het defensief drukken… maar dat gaat ook wel weer over..
Voorlopig zal er verder weinig te melden zijn, want met de winter voor de deur kunnen we niet heel veel meer dan rijden, alhoewel ik nog wel hoop te kunnen bewerkstelligen dat de deuren recht komen te hangen… maar daar wordt inmiddels al naar gekeken…

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Ik blijf nog wel wachten op een daglicht-fotootje hoor
Way out in the water, see it swimming.
Alban als je financieel zover bent dat je jouw dame echt er weer netjes voor kan zetten, je weet het, ik geef je support, maak je niet druk om wat er allemaal wordt geroepen ( lees geschreven )
als wij samen jouw Collette onder handen nemen wordt het een strakke sjieke dame.
V.w.b het afbijten van de verf enzv, wellicht niet eens nodig als je acrylaat spuitbussen hebt gebruikt ook dit lossen wij samen op een proffessionele wijze op.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Da’s een toffe afsluiting wat mij betreft voor de dag, en ik sluit me daarbij dus wel bij aan.
Mijn garage staat bij deze ter beschikking maar dat wordt wel ver reizen voor je! Warm is’ie ook niet momenteel!
Zwart mat; mijn witte is ter ziele, mijn glanzende zwarte kan ook wel een nieuw jasje gebruiken maar wat maakt het allemaal uit?
Ik vond je actie vermakend en top, jammer dat je resultaat niet zodanig is dat het in een keer goed is.
Niels, foto’s gaan hopelijk dit weekend gebeuren
Harry en Puffel, dank jullie wel, tzt ga ik jullie hier zeker over benaderen (Harry, je femme fatale gat trouwens erg mooi worden volgens mij, complimenten)
Voor nu is de conclusie, veel geleerd en ontdekt, veel wijzer geworden over mijn auto, over mezelf en over heel veel meer… De lak is verre van perfect, maar ze is in ieder geval soort van egaal, en belangrijker, de deuken zijn heen, de strips zijn foetsie en ik weet nu waar ik heen ga, en waar ik aan begin als we verder werken.
Ow, morgen even nieuwe zekeringen halen, toen ik van huis weg ging deze avond, deden de hemelverlichting en radio het niet meer, en op kantoor in de parking heb ik bevestigd dat de achteruitlichten het ook niet meer doen, hebben we al eerder meegemaakt, die delen hetzelfde zekeringetje…dus da’s zo gepiept, alhoewel tzt die bedradign dus even helemaal nagezien moet worden, want twee keer in een ahlfjaar tijd dezelfde zekering, da lijkt me een veeg teken… Nu weer lekker verder werken, welterusten voor hen die gaan slapen
Mensen ik heb de lak mogen zien voor de metamorfose,en binnenkort ook waarschijnlijk de nieuwe.
Als Alban ooit er nog aan zou mogen beginnen moet hij echt de auto tot op het bod kaal halen anders is echt weer zonde,doe dan geen halfslachtig werk,van laat maar zitten gewoon doen.
En begin gewoon weer met een gezonde basis dus kaal staal,dat noem ik proffesioneel werk!!De oude witte lak is te onvoorspelbaar,jullie hebben gezien wat er op de motorkap gebeurde.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Onder die lak kom je soms ook nog wat slechte plekken tegen die nog niet zichtbaar zijn. Beste is ALTIJD helemaal kaal te maken. Neem de auto van Thijs. Die leek hier en daar nog goed, maar was het niet. Dat zie je alleen als je terug gaat naar staal, wat dan meteen ook GOED te behandelen valt.

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Hoe bedoel je GSM, zit er dan onder de lak al beginnende roest?
Way out in the water, see it swimming.