















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik ga vanavond naar de regio West clubavond in Bleiswijk, zie ik daar nog mede forumleden?
Egbert geeft een lezing over de “kachel van de DS”
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik ga ook!,tot vanavond.
Groeten Peter.
Ik ook,
Groeten Pieter




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
En ik was er dus ook
Was leuk verhaal.
Voor de aanwezigen:
Nu allemaal de onderkanten van de kacheltjes los solderen, kalk troep er uit en kanaaltjes schoon maken en de bodem weer terug solderen.
Of toch voor het gemak eerst de azijn methode.
En natuurlijk niet vergeten een kogeltje in het thermostatisch was-elementje te plaatsen om het verlies van was te kompenseren.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Bedankt voor de korte en bondige samenvatting.
Hier ook de foto’s erbij:
http://www.mijnalbum.nl/Album=TFZKGRZG
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb alle foto’s bekeken, maar… wil je hier nog iets posten over het kogeltje en de was in de kachelkraan?
S’il vous plait?
14-12 is de lezing nogmaals te horen in Arnhem.
Ik ga niet alles al verklappen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
vlietmansje schreef:Heb alle foto’s bekeken, maar… wil je hier nog iets posten over het kogeltje en de was in de kachelkraan?
S’il vous plait?
dit noemen we dan maar een ‘cliffhanger’ voor de Arnhem-gangers
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ter aanmoediging voor ventilatie & kachel lezing 14 december in Arnhem:
Geïnspireerd door lezing van Egbert in Bleiswijk heb ik afgelopen week met kachel en ventilator een opfrisbeurt gegeven.
Na demontage kachel doorgespoeld met water. Er kwam wat los vuil uit, maar doorstroming leek vrij goed, dus vermoedelijk niet teveel (kalk) verstopping. Toch voor zekerheid maar middagje in de schoonmaak azijn gezet. Omdat het koper niet teveel aan te tasten heb ik de azijn flink verdund (gokkende dat het dan wel iets doet, maar niet teveel). Daarna goed uitspoelen.
Belangrijkste actie was demontage van ventilator uit het slakkenhuis en het vernieuwen van het voedingsdraadje dat grotendeels bloot lag en nog maar aan een paar koperdraadjes vast zat.
Bij montage gezorgd dat de rubber manchetten tussen ventilator huis en schutbord aansluitingen zo goed mogelijk aansloten. De vorige keer zaten manchetten niet goed en blokkeerden enerzijds deels de warme lucht toevoer en anderzijds lekte de koude lucht toevoer, zodat (warme) lucht opbrengst maar mager was.
Tenslotte nog even worstelen om fixatie boutje aan onderzijde ventilator huis weer te monteren zonder voorscherm los te halen (lukt net).
Weer een actie van de lijst. Nu wachten tot de pekel weggespoeld is voordat ik proberen of het ook wat meer warme en koude lucht oplevert.
In ieder geval is me al wel duidelijk geworden dat koude lucht toevoer van zij-openingen helemaal dicht moet om geforceerd een luchtstroom door de kachel te krijgen en nog beetje volumestroom aan warme lucht op voorruit en/of voeten te krijgen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gewoon zorgen dat je hele verwarming en ventilatie ok is, en zoals Citroën het bedoelde, dan heb je het -ook nu met vorst- lekker warm in je DS.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25734
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb 2 oude radiateurtjes opengesoldeerd. Ik ben me kapot geschrokken wat eruit kwam, ondanks de aardige stroom schoon water die er nog doorheen ging!
Ik heb net als egbert de kanaaltjes ook netjes opengemaakt. Binnenkost in de break monteren en eens kijken wat het oplevert.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En dan voor de mensen die de lezing gemist hebben: inderdaad volgende week Di 14-12 vertel ik het allemaal nog een keer in Arnhem.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ook ik heb, aangemoedigd door de foto’s, deze week een kacheltje opengesoldeerd, en jongens jongens wat een troep.
Echter, het weer dichtsolderen lukt niet erg: dekseltje er op is makkelijk zat, maar nu is hij overal lek. Het lijkt wel een douchekop! Waarschijnlijk zijn de oude soldeerverbindingen van de “buisjes” met de eindplaat door de warmte gaan kruipen.
Nu probeer ik dat weer stuk voor stuk dicht te krijgen (stralen, s-39, solderen, volgende) maar dat gaat nog best lastig en dat moet makkelijker / beter kunnen.
Arnhem is voor mij een beetje te ver, dus ik hoop dat je evt tips hierover alvast met mij wilt delen (evt. per PB) of tenminste na afloop van je lezing.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10628
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Even in de gouden gids in je buurt kijken onder “radiateuren”. Dan vind je vast wel een bedrijf dat ze ook repareert. Kost hooguit een paar tientjes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik ben natuurlijk niet de enige die dit gedaan heeft.
Ik hoor zo om mij heen ( incl eigen ervaring) dat 1:3 fout gaat. Als de radiateur “te” oud is, dan steek je de kanaaltjes bij het schoonmaken makkelijk lek. In Delft kwam daarom de tip om het niet met een ijzerzaagje ( mijn foto’s) te doen, maar met een oude pijlstok ( is mooi rond afgerond). Daarnaast bij los en vast solderen niet te lang verwarmen, zodat alleen het soldeer in het randje gaat smelten. Ook hoef je alleen de onderkant los te solderen ( die gaat er makkelijker weer op) En uiteraard heel goed schoonmaken voor het dichtsolderen, zodat het soldeer lekker vloeit.
Om lekkage te testen: niet met water, maar met lucht in een bak water testen. Dan kan je sneller weer solderen als er een lekje in zit.
Meer tips heb ik nu niet, maar wie weet komen er in de discussie volgende week nog meer tips.
En voor wie nu denkt, Arnhm hoeft niet meer volgende week: ik vertel nog veel meer dan dit, dus het blijft de moeite waard.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
@Egbert;
Helaas was ik er gisteravond niet bij, komt de lezing nog een keer of kan ik aanvullende info (en dan vooral over de kachelkraan) ergens vandaan halen?
Ik heb zelf afgelopen winter gebruik gemaakt van een zelf gemaakt systeem;
kachelhuis zelf gevouwen van een stuk plaatstaal.
Maar de kraan stond gewoon open omdat ik niet helemaal uit de bediening kwam…