Ik heb op ‘gebruikers ervaringen’ geklikt, is grappig.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Peter3L schreef:Maar goed, stel dat de DS airco 2500W koelvermogen biedt, dan is het nog 10x zoveel als de aangeboden set. Ik zou er niet aan beginnen. Gewoon een echte kopen of met de raampjes open rijden.
Halen we hier niet de begrippen ‘elektrisch (as-)vermogen’ en ‘koelvermogen’ door elkaar? Zit toch een factor van ongeveer 3 tussen?
Dus 250W elektrisch vermogen naar zo’n 750W koelvermogen? Dan nog niet veel natuurlijk.
PS er staat ook dat je een grotere dynamo nodig kan hebben, ook nog rekening mee houden….
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Als je met één zo’n ding 750Watt koelvermogen hebt is dat dus uit te breiden met extra van die dingen tot 4x 750Watt = 3000Watt… De zomer is nog ver weg dus ben benieuwd of we voor die tijd meer weten over dit systeem
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Denk niet dat het electrisch systeem het leuk vind om continue 3Kw te leveren.
Dat hoeft gelukkig ook niet
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het 3000 Watt elektrisch vermogen kost = dat 250 Ampere! hahahahahaha doet ie het 5 minuten
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als de bedrading maar dik genoeg is lukt het, kun je er meteen een electrode aan hangen om de gaten dicht te lassen.
Volgens mij is het geen vrijdagmiddag hoor… Ik zou het bijna gaan denken
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ga maar eens bedenken hoe je 5 dynamo’s onder de kap van een ds krijgt. Het is niet voor niets dat de enige auto-airco’s die elektrisch aangedreven worden, die van hybrides zijn, die met een spanning van boven 200V werken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
jantje1948 schreef:Ga maar eens bedenken hoe je 5 dynamo’s onder de kap van een ds krijgt. Het is niet voor niets dat de enige auto-airco’s die elektrisch aangedreven worden, die van hybrides zijn, die met een spanning van boven 200V werken.
en dan via een omvormer op 230V wisselspanning….
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij zitten er 2 converters in. De ene maakt van 200V gelijkspanning 600 V wissel, en de andere maakt van 200V gelijk 12V gelijk. De airco werkt op 600V AC. Ja, dan is de stroomsterkte wel wat minder….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Jullie snappen het nog steeds niet helemaal, geloof ik.
Zo lees ik hierboven dat asvermogen drie maal elektrisch vermogen zou zijn.
Nee, dat is hooguit haalbaar bij een compressor-type (verdampen / condenseren).
Die Peltier is dus gewoon een plaatje dat een hete en een koude kant heeft. Warmte wordt als het ware van de koude kant naar de hete kant verplaatst. Middels een klein pompje laat je water van de koude plaat naar de cabine stromen, waar het met een radiatortje omgezet kan worden in lauw water en afgekoelde lucht. Het lauwe water gaat weer terug naar de koude kant van het element. Een zelfde soort circuitje heb je aan de warme kant, daar wordt de warmte aan het water afgestaan, en het hete water gaat met een pompje naar een radiatortje onder de motorkap of ergens achter de bumper, alwaar het de hitte kan afstaan aan de rijwind. Het afgekoelde water gaat weer terug naar het element, om de hete plaat af te koelen.
Het voordeel van een Peltier is dat er geen bewegende delen zijn, maar dat gaat ten koste van het beroerd lage rendement. Het zou me verbazen als dat ding de 50% haalt. Dus voor 250 W aan koeling heb je 500 W electrisch nodig. Succes!
Kijk even op Wikipedia als je meer wilt weten.
Lijkt me volkomen ongeschikt voor een DS, maar potentieel interessant voor de niche markt, bijv. een electrisch voertuig waar het ook de verwarming kan verzorgen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
camemBert schreef:
Halen we hier niet de begrippen ‘elektrisch (as-)vermogen’ en ‘koelvermogen’ door elkaar? Zit toch een factor van ongeveer 3 tussen? Dus 250W elektrisch vermogen naar zo’n 750W koelvermogen?
Even los van de praktische kanten van kabeldiktes en dergelijke: altijd weer spijt dat ik niet goed genoeg heb opgelet op school, maar er bestaat zoiets als de 1e wet van de thermodynamica, die zegt dat energie wel omgezet kan worden, maar nooit meer of minder wordt. Gaat het niet over energie maar over vermogen dan speelt de factor tijd natuurlijk een rol, maar die is aan beide kanten van de vergelijking hetzelfde. Anders gezegd: van 250W naar 750W zie ik niet helemaal voor me.
Is het niet zo dat een airco met 250W opgenomen vermogen bij een (theoretisch) rendement van 100% precies 250W aan koelvermogen zal opleveren - en in de praktijk dus alleen maar minder ?
Ah ik snap het al, de formule is waarschijnlijk omgekeerd: 250W aan electrisch vermogen resulteert in 83W aan effectief koelvermogen.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het hangt er van af hoe je rendement definieert; een warmtepomp heeft een rendement van >200%.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb indertijd wel goed opgelet bij de 1e en 2e wet van de thermodynamika, maar ben het helaas na 30jr behoorlijk vergeten.
Wat ik nog onthouden heb is dat een wamtepomp als je hem als verwarming gebruikt inderdaad een veel hoger “rendement” heeft dan een gewone kachtel. Dit komt omdat de koude kant met radiator niet aan het absolute nul punt ( nul graden Kelvin) ligt maar bv bij 10 gr C. De warmte energie die daar zit, wordt zo ook gebruikt. Als een warmte pomp met bv aardwarmte gebruikt wordt is de koude kant nog warmer en daarmee het “rendement” nog hoger.
Als we een wamrte pomp de andere kant op gebruiken: dus om te koelen, slaat het voordeel om in een nadeel ( zo heb ik het onthouden, maar kan het niet goed uitleggen).
Daarnaast is mijn ervaring dat een Peltier element als koeling inderdaad erg veel energie gebruikt. Neem een Beertender, die gebruikt 70W om alleen maar dat kleine vaatje bier koel te houden. Mijn kleine koelkast in de caravan werkt ook met een Peltier element en gebruikt 150W om een piepkleine koelkast te koelen. Dus 250W zal echt niet veel doen hoor.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper