68 van de 79
« Eerste  < Vorige 66 67 68 69 70 Volgende >  Laatste »

Collette; de lente begint te dagen
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8165

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 30 november 2010 09:47 AM
  [ # 1006 ]

Een fotootje extra zou wel mooi zijn idd. Het lijkt er op deze plaatjes allemaal redelijk uit te zien.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 30 november 2010 12:05 PM
  [ # 1007 ]
freek schreef:

ik heb dit topic even niet gevolgd en nu even teruggelezen. Er is een hoop emotie langsgekomen oa waaom men zo verzot is op zijn CX. Dat is inderdaad een wonderlijk fenomeen, net als de liefde voor andere auto’s. Volgens mij is de ervaring in de jeugd veelal een rode draad. Als kind worden eerste indrukken onuitwisbaar gemaakt. Bij mij was dat ook. Je kan dit eigenlijk niet rationaliseren. Mons. Grat zegt ergens dat het innovatieve van de CX hem zo aanspreekt. Maar een CX? Innovatief?? Ik zou niet weten wat er innovatief aan is: motortechniek uit de jaren 50, een veersysteem uit de jaren 50. Een belabberde constructie. Dan mischien het model? Dat komt meer in de richting maar is vergeleken met de DS een slap aftreksel in z’n tijd en eigenlijk ook een beetje gejat….In feite blijkt uit veel dingen dat de CX een model is van een fabriek in grote financiele problemen. Volgens mij moeten we gewoon niet te veel nadenken en lekker doen wat ons gevoel ons ingeeft. Een bijzondere auto is het!

Kom kom! Diravi is toch zeker innovatief. En het blijkt ook uit veel dingen dat de CX met veel liefde, aandacht voor detail, en gevoel voor verhoudingen en design ontworpen is. Ik zie in weinig moderne auto’s zo’n mooi dashboard en interieur (goed, ik heb het niet over de kwaliteit van de materialen). En het rijdt ook nog eens heerlijk.

Profiel  

MonsieurGrat
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 653

- CX 2400 GTi
Gepost: 30 november 2010 12:45 PM
  [ # 1008 ]
par eXeMple! schreef:

Ws ziet het er in het eggie wat minder netjes uit. Wink

Daar komt geen waarschijnlijk aan te pas, da’s gewoon en zekerheid natuurlijk… Wink

M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela

Monsieur Grat

Monsieur Grat on Flickr

Monsieur Grat @ WordPress

Profiel  

MonsieurGrat
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- CX 2400 GTi
Gepost: 30 november 2010 01:00 PM
  [ # 1009 ]
fluidphreak schreef:
freek schreef:

ik heb dit topic even niet gevolgd en nu even teruggelezen. Er is een hoop emotie langsgekomen oa waaom men zo verzot is op zijn CX. Dat is inderdaad een wonderlijk fenomeen, net als de liefde voor andere auto’s. Volgens mij is de ervaring in de jeugd veelal een rode draad. Als kind worden eerste indrukken onuitwisbaar gemaakt. Bij mij was dat ook. Je kan dit eigenlijk niet rationaliseren. Mons. Grat zegt ergens dat het innovatieve van de CX hem zo aanspreekt. Maar een CX? Innovatief?? Ik zou niet weten wat er innovatief aan is: motortechniek uit de jaren 50, een veersysteem uit de jaren 50. Een belabberde constructie. Dan mischien het model? Dat komt meer in de richting maar is vergeleken met de DS een slap aftreksel in z’n tijd en eigenlijk ook een beetje gejat….In feite blijkt uit veel dingen dat de CX een model is van een fabriek in grote financiele problemen. Volgens mij moeten we gewoon niet te veel nadenken en lekker doen wat ons gevoel ons ingeeft. Een bijzondere auto is het!

Kom kom! Diravi is toch zeker innovatief. En het blijkt ook uit veel dingen dat de CX met veel liefde, aandacht voor detail, en gevoel voor verhoudingen en design ontworpen is. Ik zie in weinig moderne auto’s zo’n mooi dashboard en interieur (goed, ik heb het niet over de kwaliteit van de materialen). En het rijdt ook nog eens heerlijk.

De Diravi is een goed voorbeeld van en technische innovatie die in de CX voor een groter publiek (de SM was toch een hel stuk minder toegankelijk) beschikbaar kwam, het dashboard is idd ook bijzonder vooruitstrevend voor haar tijd, met de satellieten. De stroomlijn van de wagen die lange tijd ongeevenaard is gebleven in haar klasse, is een ander voorbeeld, dat compenseerd voor de verouderde motor techniek. Het “veersysteem uit de jaren 50”, was verder verfijnd, voldoende om door verschillende andere fabrikanten in licensie gebouwd te worden voor hun rangetoppers (Mercedes-Benz en Rolls-Royce). Maar ook de overall “packaging”, met een beduidend kleinere footprint dan de DS bied de wagen meer in interieurruimte en bagageruimte.

M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela

Monsieur Grat

Monsieur Grat on Flickr

Profiel  

Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1282

Gepost: 30 november 2010 01:21 PM
  [ # 1010 ]

... en als ik dan mensen meeneem die een moderne auto gewend zijn, die absoluut sprakeloos zijn van de stilte en het comfort van mijn (basis 20RE) CX, denk ik inderdaad dat het met het gebrek aan innovatie wel meevalt.

Natuurlijk doet een CX het in het algemeen zonder airco, traction control, ABS, airbags, etc., maar het basis concept van de comfortabele auto is redelijk ongeëvenaard. Er zijn weinig moderne auto’s die zonder hun moderne (computer-)technieken net zo comfortabel zouden zijn.

En v.w.b. diravi: elke keer als ik in een moderne auto stap, moet weer wennen aan dat k-stuur dat niet vanzelf terugdraait.  Mr. Green

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 30 november 2010 02:41 PM
  [ # 1011 ]
MonsieurGrat schreef:

Maar ook de overall “packaging”, met een beduidend kleinere footprint dan de DS bied de wagen meer in interieurruimte en bagageruimte.

Dat is echt niet waar, de DS is ruimer qua beenruimte achterin en qua bagageruimte. De Prestige is niet voor niets geintroduceerd!

Profiel  

Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3762

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 30 november 2010 06:12 PM
  [ # 1012 ]

Ik moet zeggen dat het er op deze foto’s niet heel slecht uit ziet, maar maak als je een keertje tijd hebt eens wat foto’s met je echte camera, dan krijg je toch een veel betere indruk van hoe de auto er uit ziet… Ik kan trouwens niet wachten om d’r een keer in het echt te zien Very Happy

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  

daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1064

Gepost: 30 november 2010 08:28 PM
  [ # 1013 ]

Hmmm matzwarte auto met een glans van pekel wit het heeft wel wat.

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6508

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 02 december 2010 11:31 PM
  [ # 1014 ]

Ik zeg deze spiegels eraf en zwart kunststoffen erop.

V.w.b. het innovatieve zijn er amper zaken die niet al in andere auto’s waren toegepast. Diravi, HP vering, carrosserieontwerp, bouwkwaliteit… Wink
Het dashboard (lunule) dan misschien, en details in het uiteindelijke ontwerp van de koets. Het chassis misschien, met subframes?

Maar om daar nu het hele beeld van een innovatieve auto aan op te hangen… Er komen een boel eerder toegepaste zaken samen in deze auto, dat is waar. Zonder meer een prachtige en fijne auto, maar innovatief…? Dan is een XM ook innovatief.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10495

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 december 2010 12:12 AM
  [ # 1015 ]

Bij mijn weten was de cx de eerste auto met een subframe over de hele lengte en ook de eerste auto waarbij motor, koppeling en versnellingsbak in lijn dwars voorin geplaatst werden. (daarvoor alleen bak onder motor)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 840

- CX GTI turbo 2
Gepost: 03 december 2010 12:35 AM
  [ # 1016 ]

ik blijf er ook bij dat de CX miet innovatief kan worden genoemd. Dat is wat anders dan ‘gedurfd’; want dat is de CX best wel. Duidelijk is te zien dat de ontwerpers een relatief grote vrijheid hadden en minder gedicteerd door de rationelen die winstmaximalisatie voorstaan en een zo groot mogelijke markt. Citroen had geen geld om het hydraulisch systeem van de DS (dat in de DS meer functies had) verder te vervolmaken. De diravi is het eerst op de SM toegepast in 1970. Het subframe, waarvan je je kan afvragen of dit voor het comfort nodig is, stond de introductie van een 6-cilinder in de weg. De DS vind ik wel een goed voorbeeld van een auto vol innovaties: naast een gedurfd ontwerp werden nieuwe technieken en materialen zoals kunststoffen (oa het dak) toegepast. Begrijp me overigens goed: ik ben CX liefhebber in hart en nieren!

Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 840

- CX GTI turbo 2
Gepost: 03 december 2010 12:42 AM
  [ # 1017 ]
jantje1948 schreef:

Bij mijn weten was de cx de eerste auto waarbij motor, koppeling en versnellingsbak in lijn dwars voorin geplaatst werden. (daarvoor alleen bak onder motor)

Was dat niet de Austin Mini in 1959?? gulp

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 03 december 2010 12:50 AM
  [ # 1018 ]

Whahaha, mijn pa kocht een CX in de jaren 70 in Australie. Als je nog gelooft dat een CX niet innovatief/spectaculair was, had je de blikken en reacties van de bevolking aldaar toen moeten zien…

(en ja, ook in Australie waren er al auto’s in de jaren 70….. Smile )

Profiel  

MonsieurGrat
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- CX 2400 GTi
Gepost: 03 december 2010 12:55 AM
  [ # 1019 ]

Misschien moeten we ons dan eerst afvragen hoe je innovatie definieert…

Neem bijvoorbeeld een nu alledaags object als de mobiele telefoon? was dat toen het verscheen een innovatief object? Als je uitgaat van de techniek.. nee, ‘t is niets meer of minder dan een kleine radio ontvanger en zender… en toch denk ik dat we het erover eens kunnen zijn dat het een innovatief product was, zeker de varianten die niet alleen voor de rijken of de belangrijken toegankelijk waren, maar voor iedereen…

Internet, innovatie of niet? zo kunnen we er nog wel een paar bedenken.

Ja vrijwel alle technieken in de CX zijn eerder gezien, maar nooit eerder zo gecombineerd.. de koets was voor zijn tijd opvallend getekend, en had ook nog eens een uitzonderlijk lage Cw-waarde (hiermee het probleem van verouderde motoren deels omzeilend) en was qua belijning duidelijk hgeen sedan, maar zou als je niet beter weet vaak voor hatchback aangezien worden, in een marktsegment waar dat pas in de jaren tachtig uberhaupt meer voorkwam (muv de SD1 van Rover, en de Gamma Berlina van Lancia, die kort na de CX op de markt kwamen, ook wel een knap wagentjes trouwens en de Renault 20/30) of als acceptabel werd beschouwd en zelfs toen, eigenlijk vooral een Frans fenomeen bleef. De Diravi was al eerder toegepast, in een niche model, maar werd nu toegankelijk gemaakt voor de massa

Ik geloof dat innovatie vaak zit in de combinatie van bekende technieken, niet in de ontwikkeling van nieuwe technieken… en in die zin, en in ieder geval voor mijn gevoel, is de CX een innovatief product geweest.

Van de andere kant, vindt men de meesturende koplampen innovatief zoals die op de latere DS’en zaten? Tegenwoordig gaan merken als Mercedes hiermee de hoort op en noemen het innovatief, menig DS rijder die ik ken is dan ziedend en roept dat het een Citroen uitvinding is, maar da’s klinkklare onzin, zelfs de Tucker Torpedo uit 48 had ze al, maar dan enkelvoudig en als middelste gemonteerd… en toch is het op de DS een innovatie, en nu op de moderne auto’s opnieuw, ze komen beschikbaar voor een groter publiek, en zeker nu, is er een kans dat het ooit een standaard wordt voor alle auto’s, iets wat Tucker niet gelukt is (niet omdat het Tucker was, maar omdat hij de wereld tegen zich zag)

En ja, zowel de XM als de Xantia kunnen als innovatief beschouwd worden… bestaande technieken worden hier ofwel verder verfijnd, ofwel op een vernieuwende wijze gecombineerd..

De CX is idd een der eerste met de versnellingsbak en motor in lijn overdwars, de mini had de motor wel overdwars, maar de bak eronder..

Mulder, voor wat betreft die zwarte spiegels, ik heb ernaar staan kijken, maar alles zwart behalve de RVS bumpers.. nee, dat RVS springt er mooi uit zo… nu nog nieuwe sierstrips op de dakgoten… wederom in chroomlook…

Monsieur Grat

Monsieur Grat on Flickr

Profiel  

MonsieurGrat
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- CX 2400 GTi
Gepost: 03 december 2010 12:58 AM
  [ # 1020 ]
fluidphreak schreef:
MonsieurGrat schreef:

Maar ook de overall “packaging”, met een beduidend kleinere footprint dan de DS bied de wagen meer in interieurruimte en bagageruimte.

Dat is echt niet waar, de DS is ruimer qua beenruimte achterin en qua bagageruimte. De Prestige is niet voor niets geintroduceerd!

Ik heb achterin de DS altijd het gevoel gehad dat het wat krapper was..

voor wat betreft de verlengde versies.. Nooit op die manier bekeken, maar meer in de context van de LWB versies die veel luxe merken van hun sedans uitbrengen, niet zo zeer om een te kort te compenseren, maar een beetje extra te bieden voor de onderscheidende klant die veelal achterin reist…

De achterbak zal ongetwijfeld in liters uitgedrukt groter zijn, maar hoeveel van die liters zijn benutbaar als je in je achterhoofd houd dat de achterklep constant afloopt.. door de Kammtail van de CX ontstaat een simpele boxachtige ruimte die over de hele diepte en breedte ongeveer gelijk is qua hoogte.

Monsieur Grat

Monsieur Grat on Flickr

Profiel  

68 van de 79
« Eerste  < Vorige 66 67 68 69 70 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook