Verschil Xantia 1.9D en Xantia 1.9SD
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 15 oktober 2005 08:36 PM

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een 1.9D en een 1.9SD. Heeft de SD nu wel of niet een “soft-turbo”??

Alle informatie is welkom.

Thanks Wink

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 15 oktober 2005 08:38 PM
  [ # 1 ]

SD heeft idd een softturbo, opvolger van de 19D, iets meer vermogen. 70 vs 75 pk geloof ik

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 15 oktober 2005 10:01 PM
  [ # 2 ]

Re: Verschil Xantia 1.9D en Xantia 1.9SD

austria schreef:

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een 1.9D en een 1.9SD. Heeft de SD nu wel of niet een “soft-turbo”??

Alle informatie is welkom.

Thanks Wink

Beide motoren hebben 1905 cc cylinderinhoud, de SD heeft weliswaar een turbo, maar die doet een klein beetje *mee*.
EN….de SD heeft GEEN intercooler….de TD wel.
De SD heeft (bij mijn weten) 75 pk en de TD 90.
De gewone D 70 pk.

Tevens maakt de SD bij (bijvoorbeeld) 120 km p/u net zoveel toeren als de gewone D…de TD loopt dus rustiger qua toerental, wat dus wil zeggen dat de bak overbrenging hetzelfde is als de gewone D.
Ooit heb ik dit kunnen vergelijken met iemand op het Xantiaforum die een Xantia SD had en ik toen een TD.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 oktober 2005 03:29 AM
  [ # 3 ]

Is zo een SD turbo makkelijk op een gewone 1.9D te “schroeven” ???

Waarom word dat ding een softturbo genoemd, is de turbo anders of word hij anders aangedreven???

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2005 11:48 AM
  [ # 4 ]

Een turbo kun je maar op een manier aandrijven, nl. via de uitlaatgassen, is nl. het standaardprincipe van een turbo. Andere manieren om drukvulling te bekomen zijn mechanischer van aard, bv een blower/rootes compressor zoals in sommige jags of mercedessen (kompressor) of de G-lader die volkswagen een aantal jaren geleden toepaste. Het softe van een softturbo zit hem vlgs mij (maar daar kan ik mis in zijn) in de geringere hoeveelheid overdruk die deze produceert ten opzichte van een normale turbo. Hij helpt dus idd. maar een klein beetje, daar waar alle beetjes helpen.

Profiel  
 
r.slim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 07-08-2004

Gepost: 22 oktober 2005 11:15 PM
  [ # 5 ]

Xantia SD

Zelf zowel een 1.9D als een SD gereden.  Het verschil is helaas niet groot. De SD liep iets rustiger, maar te verwaarlozen. Ook ik trekkracht
heb niet gemerkt met de caravan.
Zoals al opgemerkt zit er dezelfde bak onder als de 1.9D, dus hier ook
geen verbetering.
Prima motor, maar niet eentje om speciaal te gaan kopen.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 23 oktober 2005 12:23 AM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Is zo een SD turbo makkelijk op een gewone 1.9D te “schroeven” ???

Waarom word dat ding een softturbo genoemd, is de turbo anders of word hij anders aangedreven???

Ik denk dat Marten Postma jouw vraag niet heeft opgemerkt. Wink

Nee…volgens mij niet, omdat er dan ook een andere kop op moet.
Een TD heeft bijvoorbeeld minder compressie dan een gewone D :

23,0:1 (gewone D)

21,8:1 (Turbo D)

En de brandstofpomp is ook anders…..geen turboboost e.d.
Dan hebben we het nog niet eens over een Intercooler.

Ik zie het met jou nog weleens een TD worden. Smile  Wink

(of nog beter…..een BX tzd-turbo) Twisted Evil

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 oktober 2005 05:23 AM
  [ # 7 ]
Bram schreef:

Ik zie het met jou nog weleens een TD worden. Smile  Wink

(of nog beter…..een BX tzd-turbo) Twisted Evil

Ik hoop nog altijd dat mijn baas zijn Xsara 110PK HDI total los rijd waarbij de voorkant gespaard blijft Twisted Evil

Een BX voor de hobby erbij lijkt me leuk, maar niet om er dagelijks in te rijden Wink

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 23 oktober 2005 05:28 AM
  [ # 8 ]

Achja, waarom een SD ervan maken als je met hetzelfde gemak er een td van kan maken…

Benodigd, een inlaat, al dan niet zelf gefabriceerd, een uitlaat spruitstuk al dan niet zekf gehobbied en een brandstofpomp met turbo aansluiting…
Intercooler is niet perse nodig maar als je toch bezig bent..
Compressie is te verlagen door een dikkere pakking, al dan niet van metaal.

Ik ben ook nog altijd opzoek naar iemand (van bijv 205gti.com) die met mij een inlaat en uitlaatspruitstuk zou kunnen maken voor een turbo(1.5D Wink )

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 oktober 2005 05:33 AM
  [ # 9 ]

De pomp lijkt mij het grootste probleem, nou ja probleem???.
De D-riem vervangen is al een klere klusje en om de pomp eraf te halen moet dat ding eraf, daar heb ik nu effe geen zin in.

Misschien toch maar een TD uit Frankrijk halen en erin lepelen, als er wat meer geld op de bank staat Confused

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 02 november 2005 12:26 AM
  [ # 10 ]

dit gaat niet zonder meer, de td heeft nog wel een iets ander blok naast compressie verhouding. Namelijk heeft hij olie gekoeide zuigers: vanaf de krukas word er olie tegen de zuigerbodem gepoten om nog meer te koelen. Nog meer is volgens mij dat de gebruikte materialen sterker zijn bij oa drijfstangen en krukas.

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 november 2005 02:28 AM
  [ # 11 ]

Ik zal nog eens in de Revue-Technique kijken, ik dacht namelijk niet zoveel verschil te zien tussen de gewone D en TD Confused

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 november 2005 02:34 AM
  [ # 12 ]
Pieter schreef:

Het is mijns inziens handiger een TD blok erin te lepelen i.p.v. een blok daartoe ombouwen. De intercooler is wel aan te raden, anders gooi je zomaar nog tien peekaa weg.

Daar heb je helemaal gelijk in, ombouwen is duurder en veel meer werk.

Dat komt nog wel, ik ga eerst eens experimenteren met een andere luchtinlaat, eentje uit een 1.9D uit 99 of later.
De foto’s van de motor van mijn lease 306 hebben me wat ideeen gegeven Razz

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook