2 van de 2
 < Vorige 1 2

Doorrijden in de winter met de DS
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 05 januari 2011 11:50 AM
  [ # 16 ]

Doorrijden ‘s winters gaat eigenlijk alleen als je droge stalling hebt. Om je roestpreventie te doen moet je regelmatig aan de (droge) auto kunnen werken, en dat gaat niet op straat (ook ‘s zomers regent het namelijk, en niet iedereen heeft alle dagen ter beschikking om onder zijn auto te liggen).

En als je géén droge stalling hebt en je rijdt ‘s winters door loop je snel achter de feiten aan: dus zonder stalling laat je de auto staan, al dan niet afgedekt met een zeiltje.

Momenteel beschik ik over een droge stalling, en daar staat mijn (bruine) DS het hele jaar te wachten op evenementen ed.
Verder heb ik een (natte) parkeerplek, en daar staat mijn beige DS (Eva) te wachten tot de pekel voorbij is.

knuffel

Profiel  

CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1425

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 05 januari 2011 05:25 PM
  [ # 17 ]

Hier een leuke om over na te denken.

In 1971 werd er bij Citroen garage de Vos te Bergen op Zoom een nieuwe DS21 IE hydraulique (non pallas!) besteld. Daarbij werd als optie tectyleren genoteerd. Toen deze nieuwe DS bij de garage afgeleverd werd is deze NIEUWE auto getectyleerd. In 1987 is deze DS door mijn vader gekocht, ook wonend in Bergen op Zoom. (daarom kennen we de geschiedenis) 16 jaar lang heeft deze DS het nederlandse weer, pekel enz gezien. Slechts de onderkanten van de deuren hadden roestblaasjes en de dorpels waren aan de randen slecht. De gootjes en schelpen bij de kofferbak waren slecht. De rest mankeerde niets. (Deze DS word momenteel gerestaureerd, door mijn vader en is nog steeds in de zelfde staat zoals hij het ding in 1987 kocht!)

Wat ik hiermee wil zeggen is dat als je een nieuwe DS behandeld, deze goed tegen pekel kan. Het probleem is volgens mij dat DS-en die al wat beginnende roestvorming hebben waar eea aan roest werende/stoppende/enz producten over heen gaan, het volgens mij bijna niet mogelijk is deze roest nog te stoppen. Het zal trager gaan maar op een bepaald moment ga je roest/gaten zien.

Profiel  

DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243

Gepost: 05 januari 2011 07:32 PM
  [ # 18 ]

Toch konden ze ook ongelooooooflijk roesten! Ik kocht in 1979 mijn eerste DS (Break). De auto was van ‘73, dus 6 jaar oud. Deuren waren rot (heb ik vervangen), het deel onder de achterruit ‘netjes’ met plaatjes dichtgepopt (zo ging dat toen…..), gat in de bodem gewoon laten zitten (APK bestond nog niet). Toch nog vele vele jaren probleemloos in gereden.
Wat dat betreft blijft het bijzonder dat er nog zoveel overleefd hebben, en ik nu soms nog originele DSsen vind die beter zijn dan mijn toen 6 jaar oude Break.

Profiel  

Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938

Gepost: 05 januari 2011 09:17 PM
  [ # 19 ]
Han S schreef:

. Als je het draadje van SPAM volgt, kan ik me niet voorstellen dat die beste man straks in de zoute blubber gaat rijden, om een voorbeeld te geven.

Mijn gerestaureerde wagens zal ik nooit in het heerlijke pekel doen laten rijden nono
Hiervoor zitten teveel tijd, liefde en geld in deze projecten. Een ieder ander is natuurlijk geheel vrij om zijn godin aan het pekel bloot te stellen.
Ik wacht meestal tot het voorjaar totdat voldoende regen de pekelresten hebben weggespoeld.  Genieten van dit leuke spul doe ik in de droge perioden. Bij pekel pak ik een sigaartje en pilsje en geniet binnen in de stalling van de contouren van de Franse dames bleh

Profiel  

Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

Gepost: 05 januari 2011 10:02 PM
  [ # 20 ]

Ik denk ook dat een goed onderhouden ID/DS goed kan winteren. Het is een kwestie van onderhoud én behoud : kachel en ventilatie in uitstekende staat,alle afwatering kanalen moeten schoon zijn, alle holle ruimtes behandeld, etc.. Als dit allemaal in orde is, zie ik geen reden waarom een ID/DS moe afzien in de winter. Met rijden, blaas je ook alles droog en schoon.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  

JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682

Gepost: 05 januari 2011 10:20 PM
  [ # 21 ]

Inderdaad, en ook zorgen dat alle beruchte lekkage plekken goed in orde zijn, zoals bv dakrubber, voorruitrubber enz. In het wphb staat ergens een opsomming van al deze locaties.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4966

Gepost: 05 januari 2011 10:36 PM
  [ # 22 ]

Het is toch wel interessant om te lezen hoe men hier over denkt en mee omgaat. Bijvoorbeeld: waar ik woon is een grote modezaak en in het voorjaar heeft men een gerestaureerde VW kever gekocht als eye catcher. Die staat voor de zaak met het bedrijfslogo en de merkkleding stickers die men voert.

Die kever zag er uit alsof hij net de fabriek had verlaten, prachtig gerestaureerd en loeistrak, chroom als nieuw en dus helemaal geweldig. De zoon van de eigenaar rijdt er mee en doet niets aan onderhoud. Hij staat er nog steeds en de voorbumper staat stijf van de roest, met pukkels en dus te laat, de achterbumper begint ook redelijk bruin te worden en de wieldoppen zijn ook al bruin. In het rechter portier zit beneden in de hoek al een puist en dat is binnenkort een gat.

Je moet dus als je blijft rijden denk ik voortdurend de boel heel goed in de gaten houden, af en toe de deurbekleding eens los halen om te kijken wat daar binnen gebeurt en dan meteen de boel even in de tjet zetten of ‘bij-tjetten’.

Aan de andere kant denk ik dat als je de auto in zo’n onverwarmde en slecht of niet geventileerde garagebox zet, dat zij dan ook wegrot. Ik heb de DS en de Jag in de verwarmde ruimte staan voor de studio en de Peugeot staat onder een grote carport. Die carport is aan de oost/zuid kant open en aan de noord/west kant dicht met zo’n luchtdoorlatende schutting. Daar staat zo’n auto over het algemeen lekker droog te tochten en nu hij meer dan acht jaar oud is ziet hij er nog uit als een nieuwe.

De XM staat noodgedwongen buiten, maar die kan daar redelijk goed tegen, regelmatig zet ik de portierramen open om de boel droog te luchten. Hij staat daar sinds eind juli denk ik en vanmiddag moest hij even opzij, dus een volle accu er in, starten en onmiddelijk lopen. Ik ga een droog plekje opzoeken voor deze geweldige automobiel die ik aan de straatstenen niet kwijt kom.

Anyway, ik denk er net zo over als SPAM, zij is me veel te kostbaar om er nu mee te rijden en ik heb een alternatief. Mocht die in een sloot belanden of tegen een boom, dan gaat de XM weer in bedrijf, maar de DS blijft wachten op betere tijden.

Profiel  

XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 831

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 05 januari 2011 11:33 PM
  [ # 23 ]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Je kunt, als je dat wilt, een DS of andere klassieker prima een heel jaar doorrijden, maar dat betekend wel de boel goed in de gaten houden en ook gewoon schoon houden. Ik ben nu bezig met de restuaratie van mijn DSuper5 en die gaat straks ook niet meer de pekel in. Daar heeft het mij gewoon teveel geld voor gekost en natuurlijk energie. De CX rijd ik wel het hele jaar door, maar dat betekend gewoon veel onderhoud om haar schoon en dus roestvrij te houden. Geloof me dat kost veel tijd. Verder ben ik wel twee keer zo voorzichtig met gled weer. Ik heb dan wel winterbanden maar ik ij wel voorzichtig. Met een andere niet-emotionele auto zou het me niet zo heel veel kunnen schelen als ik die per ongeluk tegen een boom, andere auto of in de sloot parkeer. Dat is denk ik ook een van de belagrijke zaken met het doorrijden vnan een klassieker. Het tegengaan van roest kan, maar het tegengaan van een slippertje wil je niet. Dat doet erg veel pijn als je haar in de kreukels rijd.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 06 januari 2011 09:39 AM
  [ # 24 ]
Han S schreef:

Die kever zag er uit alsof hij net de fabriek had verlaten, prachtig gerestaureerd en loeistrak, chroom als nieuw en dus helemaal geweldig. De zoon van de eigenaar rijdt er mee en doet niets aan onderhoud. Hij staat er nog steeds en de voorbumper staat stijf van de roest, met pukkels en dus te laat, de achterbumper begint ook redelijk bruin te worden en de wieldoppen zijn ook al bruin. In het rechter portier zit beneden in de hoek al een puist en dat is binnenkort een gat.

Dat kan nooit een grondige restauratie zijn geweest. Waarschijnlijk over de roest heen geplamuurd en daarna gespoten…

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 06 januari 2011 09:48 AM
  [ # 25 ]

De namaak-bumpers zijn van slechte kwaliteit: je kunt beter een originele in eigen beheer opnieuw laten verchromen.
Een collega had destijds hetzelfde probleem, de voorbumper roestte er vanaf (namaak), de achterbumper bleef netjes (na poetsbeurt en invetten).

Wellicht geldt hetzelfde voor de wieldoppen?

knuffel

Profiel  

MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454

Gepost: 07 januari 2011 03:58 PM
  [ # 26 ]

MIjn vader rijdt gewoon door met zijn pas gerestaureerde Break, maar bij niet rijden staat deze wel binnen, ik heb het idee dat dat ook wel veel uitmaakt. Hij houdt hem in perfecte staat, maar daar zijn natuurlijk de nodige kosten aan verbonden.
Aangezien ik met minder financiele middelen mijn DS ook in goede staat wil houden, heb ik besloten een stalling te zoeken (en gevonden!) en zo staat mijn DS nu van november tot er geen pekel meer ligt binnen, daarna zal ze de zomermaanden wel buiten slapen om in de winter weer naar binnen te gaan. Het idee mijn zorgvuldige gepoetste plaatwerk en behandelde wielkasten wit van het zout te zien staat me al helemaal niet aan, roest al helemaal niet en zo probeer ik het zoveel mogelijk in te dammen.

Wat is een goede manier om de longerons van binnen met Owatrol/Wolvet/Dinitrol oid te behandelen, aangezien ik niet over een compressor met druikspuit beschik…

Profiel  

MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454

Gepost: 07 januari 2011 04:03 PM
  [ # 27 ]
SPAM schreef:
Han S schreef:

. Als je het draadje van SPAM volgt, kan ik me niet voorstellen dat die beste man straks in de zoute blubber gaat rijden, om een voorbeeld te geven.

Mijn gerestaureerde wagens zal ik nooit in het heerlijke pekel doen laten rijden nono
Hiervoor zitten teveel tijd, liefde en geld in deze projecten. Een ieder ander is natuurlijk geheel vrij om zijn godin aan het pekel bloot te stellen.
Ik wacht meestal tot het voorjaar totdat voldoende regen de pekelresten hebben weggespoeld.  Genieten van dit leuke spul doe ik in de droge perioden. Bij pekel pak ik een sigaartje en pilsje en geniet binnen in de stalling van de contouren van de Franse dames :smt110

Kijk, zo kan je ook van je auto’s genieten en toch pekelvrij houden! Super! Ik heb ook zoiets straks; een parkeerplek onder m’n dakterras, zodat ik straks de zomeravond met zicht op de DS ‘n pilsje kan drinken met vrienden!

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook