HereN!
Vandaag een blunder begaan, of misschien niet!
Distributieketting vervangen vandaag geheel volgens het boekje. Echter, na demontage van het nokkenastandwiel kon ik dus dat merkje niet vinden! En natuurlijk vergeten dit EERST even te doen….. staat ook niet in het WPH, maar zou ik geweten moeten hebben. Daarna dus zo goed als het gaat de nokkenas en krukas “uitgelijnd” door het kleppendiagram na te lopen…... Toen dit was gedaan zag het hele boeltje er exact uit zoals op de foto in het WPH, boutgaten en centreergaatje op het nokkenastandwiel enzo. Ketting ook prima op spanning, kleppen gaan prima open en dicht met (zover na te meten) een correcte opening voor BDP. Maar het zit me toch niet lekker….... Echt geen merkje te vonden op dat tandwiel, wel op de krukas. Dus…... Zou ik het zo kunnen laten zitten, of zou ik er iets aan moeten doen? KWestie is: kan ik een nieuw nokkenastandwiel kopen met een correct merktekentje???
Shit, shit…. Het is de onzekerheid die me irriteert!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019
Heeft zelfs niemand een mening?
‘t is pas kort natuurlijk, maar ik zit er net aan te denken die motor en bak dus weer in de auto te takelen….. Wat moet ik doen?
Vandaag de kleppen gesteld en nogmaals gecontroleerd of de kleppen netjes werken, de timing min of meer overeenkomt met het diagram. Lijkt alleemaal OK, maar wat zou een tandje ernaast betekenen? NOgmaals, ‘t is de onervarendheid zodat ik niet weet of iuk een blunder heb begaan…..
Vandaag in ieder eval de bak er weer tegenaan gekregen (zeer bedankt Ali, niet te doen alleen!). Ben lekker aan het opbouwen op een relatief schoon blok en bak, met lekkere nieuewe spullen, heerlijk klusje. Zoals: nieuwe ringen in de oliekoeler, nieuwe oliedruksensor, nieuwe watertemp sensor, nieuwe startmotor, nieuw uitlaatspruitsuk, nieuwe riemen, ben nog op zoek naar een goede centrifugaal regelaar en heb een CX pomp op het oog. Lekker hoor!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hallo Hilko,
In de RTA, en vast ook in het WPHB, staat hoeveel een klep ingedrukt moet zijn bij een bepaalde klepspeling met de betreffende zuiger in BDP (einde uitlaatslag). Als deze controle klopt hoef je je geen zorgen te maken.
Groeten, en als je die gegevens niet hebt kan ik ze vanavond wel opzoeken.
Jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De merktekens kunnen niet vervagen, ze zijn ingeslagen namelijk. Je hebt wel het merkteken op de krukas gevonden? Als de zuiger in het bdp staat, staan de kleppen van die cilinder dan op tuimelen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kan je foto’s posten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, ze staan precies op tuimelen. dwz, Cilinder 1 staat op tuimelen en 4 vrij.
Had de camera mee, maar weigerde alle dienst natuurlijk wanneer het erop aankomt. Vandaag dus de kleppen gesteld en niente problemi.
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat je mazzel hebt…. Je hebt de boel niet verdaaid toen alles los was neem ik aan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wellicht ten overvloedde: de krukas heb in lijn gebracht met:
1. Tuimelen van 1, en vrij van 4
2. Strakke kant tegeonver de ketting spanner
3. Merkteken op de krukas exact in lijn met de harten van het krukastandwiel en het nokkenastandwiel.
4. Zo goed als kan het BDP van 1 en 4 gelijk.
Met de ratio van nokken- en krukas zou ik er natuurlijk wel een tndje naast kunnen zitten. Ik heb iig zeer zeker geen zuiger-klep contact!
Merkje zou zijn moeten ingeslagen, maar niet te vinden, zelf na diverse litertjes remruiniger en een microscopisch onderzoek…...
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019
Wel verdraaid….. Maar daarna redelijk snugger (hoop ik dus) het boeltje gereanimeerd…! Kleppendiagram aangehouden, met dus het merk op de krukas in lijn met de centers.
Het voelt OK, maar kan niet inschatten wat een tandje verkeerd zou inhouden…. Eerste keer! Kijkend naar het diagram is het risco op backfire en dergelijke klein (anders dan het geval zou zijn met minder-cilindrige).
Zou het het een idee zijn een nieuw nokkenastandwiel te kopen, mits deze een standaard merkteken hebben en dus niet mis te plaatsen zijn? Zo ja, dan ga ik daarvoor!
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, dat is mooi. Bedankt Driver, ik zocht me al een ongeluk naar een goede foto…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er is dus een “backupmethode”!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, een backup methode, maar….. Die van mij zit dus 180 graden “verder”. Dus, dat gat zit op pak en beet 120 graden….. Zoals te zien in het WPHB…..
Ik heb dus vandaag de kleppen gesteld volgens de volgorde, en alles lijkt te kloppen… 1 tuimelen, 4 stellen, 2 tuimelen, 3 stellen, etc. Lijkt dan toch OK?
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nokkenas draait met halve krukastoerental, dus 180 graden verder kan zomaar!
Citroen!



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Heb je de rode stip al gezien op de nokkenaspoelie?:D
En dan het merkteken op het krukastandwiel.
Dat zijn beide merktekens.
zou bij jou ook aanwezig moeten zijn
Gr Bjorn





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hilko Schmitt schreef:Ja, een backup methode, maar….. Die van mij zit dus 180 graden “verder”. Dus, dat gat zit op pak en beet 120 graden….. Zoals te zien in het WPHB…..
Ik heb dus vandaag de kleppen gesteld volgens de volgorde, en alles lijkt te kloppen… 1 tuimelen, 4 stellen, 2 tuimelen, 3 stellen, etc. Lijkt dan toch OK?
Dan staat je krukas dus een volle slag verder. Geen probleem, maar wel de ontsteking checken. Desnoods de kabels van 1 en 4 en ook 2 en 3 verwisselen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.