Totaal aantal Berichten: 839
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ik ben zoals gezegd bezig met de restauratie van een DS21 break uit 1970.
Status nu :
nieuwe bodem, kokers, nieuwe raampartijen achter en alles wat eronder zit, nieuwe dakgoten etc. Chassis, dak, achterklep gestraald en van binnen en van buiten gespoten. Al het losse plaatwerk achterin (strapontins \achterbank) gepoedercoat. Motor nagelopen, waterpomp, hd-pomp en alle bollen vervangen en dan natuurlijk nog het nodige rubber en slangenwerk.
Deuren en schermen staan bij renelas en zijn bijna spuitrijp, dus het schiet op.
Nu een vraagje voor de meer ervaren rotten, de bodem binnen is kaal en nu vraag ik mij af of het handig is daar het e.e.a. aan vloerisolatie op te doen.
En zo ja wat dan. Dat geldt ook voor dat harige spul wat ik van de tankafdekking heb gehaald.
Tweede vraagje geldt voor het hemeltje, heb de rol klaarliggen maar vraag mij ook hieraf of het handig is eerst het dak te isoleren met het e.e.a. voordat ik de hemel erin plak.
Ben benieuwd naar jullie reactie.
groetjes
rob
vloer en dakisolatie
Zeker zinvol om hier aandacht aan te geven, werk serieus en laat niks aan het toeval over.
De interieurbodem en eventueel de vertikale kokers die hierop aansluiten kun je voorzien van een zelfklevende antidreunmat, zelf op maat te maken, matjes worden geleverd door o.a. 3M of Teroson. Randen van deze plaatjes bij voorkeur afkitten met polyurethaan of polymeerkit (Sikaflex bijv.), er mag nooit een opening ontstaan waar vocht onder kan kruipen.
Op de antidreunplaatjes kun je 2 lagen losse ondervloerbedekking leggen (horizontale vlakken), naast het dempende effect heeft dit als voordeel dat je bij het verwijderen hiervan altijd zicht hebt op de staat van het e.e.a. (vocht en condens). Daarna plaats je de originele vloerbedekking.
Origineel ligt er op de bodemplaat een soort bitumenmat geplakt met vilt eronder, als je deze na wilt maken kan dat uit dakbitumen die je op maat maakt en aan de randen erin brandt, dit kan op de antidreunplaatjes, kit de randen goed af, en plaats de 2 lagen vilten ‘ondervloerbedekking’ (tapijtwinkel) en originele vloermat.
De tankafdekplaat kun je voorzien van een dempende viltlaag, op sommige uitvoeringen standaard geleverd.
Overweeg om ook de achterbinnenschermen met antidreunplaatjes te bekleden, hier komt ook relatief veel ruis en rumoer vandaan.
Bij het dak kun je zeker een extra isolatielaag aanbrengen tussen dak en bekleding, let erop dat je een lijm gebruikt die warmtebestendig is, onderschat de werking van de zon niet, het zou zonde zijn als het hemeltje los gaat hangen na zomerse zuidfrankriikrit. Dit werkt het makkelijkst als het dak gedemonteerd is, je weet dan gelijk de staat van je dakrand en kunt hem dan weer waterdicht monteren.
Realiseer je dat er veel geruis komt langs de deuren en achterklep, dit is vaak ook de bron van kou. Ook hier kun je wat aan doen.
Bij mijn 70-er Break heb ik hier heel veel aandacht aangegeven en mijn ds is nu fijn gedempt.
Feit blijft dat ds-sen nooit bekend hebben gestaan als stille auto’s, lees de testen in de jaren zestig autokrantjes er maar op na, er is een grens aan het haalbare, je rijdt tenslotte in een auto uit een ander tijdperk!

Totaal aantal Berichten: 839
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hardstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Heb dus nog wat te doen.
groet
rob
wellicht is dit een idee? Kwam het laatst tegen. Geen idee of zoiets duur is ten opzichte van andere opties.
http://www.noise-killer.nl/index.html
succes ermee!!
Saxo 1.5D wat een bakkie!
1 : 20 zelfs met winterbanden!

Totaal aantal Berichten: 7618
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Goed plan om geluidsisolatie toe te voegen. Aan mijn auto is op dat gebied nooit wat gedaan en ‘t maakt lawaai bij 130.
Wat ‘t meeste opvalt: de achterklep. Dat ding fluit dat het een lieve lust is. Dat is alleen met dikke rubbers en zorgvuldig afstellen iets te verhelpen. Isolatie helpt daar niet tegen. Evenzo je zijruiten: die trekken bij hogere snelheden open en zorgen voor veel windgeruis.
Zorg ook voor gevoerde ventilatie-slangen (vanaf de bumper naar de kachel/interieur): als de ventilatie open staat komt daar naast lucht ook herrie binnen.
Als de motor er toevallig ook nog uit ligt, kun je het hitteschild van een Pallas monteren. Scheelt in stralingswarmte en in geluid. Dat is nog altijd een wens van me.
Vraagje: in mijn Break zit een soort kunstleer tegen het dak (heel dun, ietje schuimig). Heb jij dat nog te pakken gekregen, of gebruik je stof op schuim, zoals in de Berlines?
repelsteeltje schreef:vloer en dakisolatie
De interieurbodem en eventueel de vertikale kokers die hierop aansluiten kun je voorzien van een zelfklevende antidreunmat, zelf op maat te maken, matjes worden geleverd door o.a. 3M of Teroson. Randen van deze plaatjes bij voorkeur afkitten met polyurethaan of polymeerkit (Sikaflex bijv.)
Alle genoemde leveranciers hebben zelfklevende spullen. Heeft het zonder plakken/verlijmen/kitten geen zin/effect, heeft iemand daar ervaring mee? Ik neig ernaar niks aan de bodem/balken te plakken omdat je er dan zelf niet meer zonder slopen bij kunt, terwijl onze Roestvriend Formerly Known As Water er altijd wel weer een ingangetje onder weet te vinden. Zou het (voor de geluidsisolatie) ergens op slaan van dit soort dempend spul los te leggen? PS, als el cheapo zijpaadje..ik zag in de bouwmarkt van die wasmachinedempingsmatten liggen, of ben ik nu teveel door de crisis bevangen ?
[Break 20 Familiale ‘71]

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
als je voor een los materiaal kiest, dan is een harde steenwol plaat ook geschikt (kijk maar naar de vloermatten van een bx. Een plaat van 1,5 tot 2cm dik onder de gewone vloerbedekking. Voordeel hiervan is dat het geluid absorbeert. Dunne matjes hebben alleen zin als je ze plakt. Omdat ze dan kwa gewicht samenwerken met het “blik”. Door het hogere gewicht van de totale constructie komt de plaat minder snel in trilling (geluidsgolven). Waardoor de overdracht kleiner is.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Totaal aantal Berichten: 249
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
break23m schreef:Evenzo je zijruiten: die trekken bij hogere snelheden open en zorgen voor veel windgeruis.
Na goed en zorgvuldig afstellen heb ik er tot 130 geen last meer van.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Totaal aantal Berichten: 777
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Vloerisolatie heb ik ook toegepast in mijn DSuper5je, in de vorm van extra dempingsmatten uit een Pallas (ik heb het dus over een berline, dus vloerdeel voor de voorstoelen en vloerdeel voor de achterbank). Deze liggen er los in zodat ze er ook weer uitgehaald kunnen worden (ja duh) om eventuele vocht- en roestellende te lijf te kunnen gaan.
Helpt het qua geluidsisolatie? Ja, maar verwacht er geen wonderen van.
(op een ander vlak, zie evt. ook de officiële prachttest die Gerald Willemsen maakte over de Noisekiler-producten in de la Bombe nr. 288 - mei 2009)

Totaal aantal Berichten: 93
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Op 20 januari as. zal er door de IDDS Club Regio West een lezing worden gehouden over geluidsisolatie.
http://www.dsclub.nl/agenda.asp?steID=1&ID=102&agendaID=218
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl

Totaal aantal Berichten: 1626
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
pvanessen schreef:break23m schreef:Evenzo je zijruiten: die trekken bij hogere snelheden open en zorgen voor veel windgeruis.
Na goed en zorgvuldig afstellen heb ik er tot 130 geen last meer van.
Zijn de zijruiten af te stellen los van het stellen van de deur?

Totaal aantal Berichten: 1425
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ja, vraag me alleen niet hoe

Totaal aantal Berichten: 249
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
er zitten stelschoeven in de kopse kant van de deur. losdraaien en daarna voorzichtig de ruit bovenaan heen en weer bewegen. Overigens kan het strakker stellen van de slotvanger ook tot bevredigend resultaat leiden.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het kan ook zijn dat de geleiders uitgelubberd zijn, hierdoor worden ze nog makkelijker opengetrokken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 10632
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
pvanessen schreef:er zitten stelschoeven in de kopse kant van de deur. losdraaien en daarna voorzichtig de ruit bovenaan heen en weer bewegen. Overigens kan het strakker stellen van de slotvanger ook tot bevredigend resultaat leiden.
Kopse kanten voor en achter. Moertjes zitten achter de rubbertjes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb bij mijn wagen bij het eruit halen van de motor een hitteschild van de 2100/2300 motor aangebracht. Dat hitteschild heb ik met antidreunmat verzwaard, want massa dempt. Het helpt iets tegen het geluid maar nog beter tegen de hittestraling. De DS wordt echter nooit een stille wagen, het beste helpt misschien een lange 5-bak. In mijn geval zou dat een hydraulische worden en dat is mij wat te duur.