













































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gelaleo schreef:één tandje verkeerd op de distributie merk je echt niet zonder vermogensbank
Sorry, maar dat is echt onzin. Je merkt dat direct! De motor zal lui zijn, heetlopen en je zal hem NOOIT goed lopend krijgen. In 10 jaar dagelijks DS-werk heb ik een aantal keren auto’s van zelf-sleutelaars mogen herstellen die met de distributieafstelling een foutje hadden gemaakt en daarbij heb je heus geen testbank nodig om vast te stellen dat de ketting een tand verkeerd staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad, en je hoeft niet eens een geoefend monteur te zijn om dat op te merken!
Citroen!
Accoord !
Mijn evaringen op dat gebied waren van andere typen motoren, geen DS.
Goed om te weten dat het bij een DS duidelijk merkbaar is (gaat het later ook niet knagen door twijfel of je het wel helemaal goed gedaan hebt…)
Dus eigenlijk is het verhaal kort en krachtig; Indien het markeerstreepje op de krukas niet meer te vinden is:
1. Zuigers 1 (en 4) in BDP (6mm pin valt in vliegwiel)
2. Trekkende deel van ketting op spanning zetten
3. Dan moet de positioneerstift op nokkenas (oftewel het gaatje hiervoor in het tandwiel) naar beneden zitten en op de hartlijn tussen beide kettingwielen.
Top, nu kan ik mijn blok ook controleren. Iedereen bedankt. Groet, Leon.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
LET OP! Pen in vliegwiel is alleen BDP bij motoren van na augustus ‘71 (type ‘72)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Leon,
Een fotootje van je kettingwielenpositie zou mooi zijn. Volgens mij hebben we allebei hetzelfde gedaan en is dus ook het resultaat hetzelfde.
Waar ben je bezig? Kan een keer langskomen om eens bij jou te kijken. Mijn blok heb ik net weer tegen de bak aan, gaat er over een paar weken weer in.
Groeten,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019
Ciao Leon,
Ik heb het boeltje toch nog eens open gehad en zie nu het volgende:
1. Pen in vliegwiel
2. Strakke zijde ketting tgenover de spanner
3. gat in tandwiel aan de bovenkant én in lijn met merkteken krukas
Dus, zoals DriverD dat heeft in z’n WPHB. Vraag is dus nu: welk WPHB is juist, voor mijn blok (DX5)? Citroen 23 heeft dat gat ook naar beneden, maar heeft wel z’n ontsekingsvolgorde moeten aanpassen. En, jij en ik hebben een injectiesysteem…... Volgens spuit die continue in (ik heb nog nooit een positiesensor gevonden), maar wellicht maakt dat alles no gecompliceerder….
Anyway,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
jantje1948 schreef:LET OP! Pen in vliegwiel is alleen BDP bij motoren van na augustus ‘71 (type ‘72)
Jan, je hebt helemaal gelijk, maar hier is dat geen probleem want alle 23ie’s zijn van na augustus ‘71.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Hilko,
Zoals DriverD de foto geplaatst heeft in bericht #22, is correct.
Dus, langs de liniaal van boven naar beneden:
- rond gat in nokkenastandwiel
- hart tandwiel
- ‘a’ : centerpunt of rode verfstreep op een tand
- ‘b’ : elektrisch aangebrachte streep tussen de tanden van het krukastandwiel
Ik kan me voorstellen dat je even in verwarring was, dit wil je gewoon goed doen. Ik heb een nokkenastandwiel opgezocht en gevonden , waar de rode verfstreep goed zichtbaar op was. Ook heb ik mijn aantekeningen er op nageslagen, ik heb in het verleden ook wel eens zitten puzzelen…
Voor zover ik weet zijn alle nokkenastandwielen van de korteslag-ds-motoren hetzelfde.
Succes!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Hilko Schmitt schreef:Volgens spuit die continue in (ik heb nog nooit een positiesensor gevonden
in je verdelerhuis zit een sensor unit/cassette die het inpuit moment opneemt vanaf de ontstekingsas. De computer stuurt daarbij 2 injecteurs tegelijkertijd aan (dus steeds 2 om 2), waarbij de ene inlaatklep meteen opent en waardoor de geinjecteerde benzine voor de andere inlaatklep een halve slag moet wachten voordat die klep opent.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar gezien de korte tijd die daartussen zit maakt het niet uit of die 180 graden fout staan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank heren!
Ik heb het boeltje gelaten zoals ‘t is en weer mooi dichtgemaakt. Ook weer opgelost!
Nu nog effe een nieuwe HD pomp en centrigugaalregelaar en dynamo zoeken, en klaar is klara!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019
Hoi Hilko,
Alles nog gelukt ? Draait-ie al ?
Bij mij stond alles even stil, gister eindelijk de ontsteking gemonteerd.
Wat blijkt ? Aan de positie van de ontsteking kon ik zien dat de nokkenas verkeerd stond !
En wel op 2 manieren:
a. Ik kreeg de mee-neem-sleuf van de verdeleraandrijving niet in lijn met de motor (zoals wel zou moeten volgens het werkplaatshandboek). De aandrijving is het onderste deel dat vast op de motor gebout zit.
b. Hierdoor kreeg ik dus ook de onsteeknok (bovenop de rotor) niet recht tegenover het contact voor de eerste cilinder in de verdeelkap.
De nokkenas verdraait bij één tand verkeerd 1/38 x 360° = 9,5°.
Dit geldt ook voor de ontsteking, welke met hetzelfde toerental draait.
En 9,5° afwijking is op de meeneemsleuf van de ontsteking duidelijk te zien als ‘niet meer parallel aan motor’.
Oftewel: aan de ontsteking valt goed te zien of de distributie op tijd staat !
Nu had ik nog een ander nadeel: mijn ketting is al redelijk opgerekt; de spanner komt al ca. 9 mm vanuit zijn rustpositie.
Vraag: wie weet hoeveel slag van de spanner als maximaal gezien wordt voor de ketting vervangen moet worden ?
Groet,
Leon














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
onzin! Als de verdeleraandrijving ooit verkeeerd op de nokkenas is geplaatst klopt de redenering al niet meer. Daarbij geldt dat als de aandrijving niet goed op de nokkenas is gemonteerd je gewoon de verdeler kan verdraaien.
Aan de positie van de ontsteking kan je dus niet afleiden of de nokkenas op tijd staat. Dat kan je alleen door te kijken naar de positie van de kleppen als de 1e cilinder in het bdp staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt dat alles in allerlei standen kan staan en toch werkt; maar als de distributie niet op tijd staat dan is het onmogelijk om de aandrijving van de verdeler correct volgens het handboek te monteren (dus sleuf in lijn met motor en dunste stuk richting motor zie deel I D210-6 ‘revisie van een aandrijfas voor de verdeler’). Moet wel op dat moment de versnellingsbak eraf zijn.
Oftewel, staat de aandrijving anders, staat de distributie misschien correct.
Staat de aandrijving volgens handboek, staat de distributie zeker goed!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gelaleo schreef:
Staat de aandrijving volgens handboek, staat de distributie zeker goed!
Echt niet!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste