Ik heb een beetje vaag fenomeen bij de bediening van de wisser op de achterruit.
Het werkt op zich allemaal prima, alleen…
Iedere keer als ik op de knop druk voor eenmalig wiswas. ( niet de sproeiknop) gaat de wisser 2 cm van zijn plaat, druk ik daarna er weer op dan werkt het zoals het hoort.
Doe ik het binnen, laten we zeggen een minuut weer, dan werkt de wisser direct. Wacht ik langer, pak 5 minuten ofzo, dan moet ik weer 2 keer drukken.
Ik dacht eerst dat die knop misschien gaar was. De afwijking is echter constant en dat zou je niet verwachten bij een elektra ding dat misschien op de laatste binnen loopt.
Heeft iemand wellicht een verklaring voor dit vage “fenomeen” ?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Een verklaring niet zo zeer, maar ik zou beginnen met het relais te vervangen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb hetzelfde, af en toe. Ik ga ook eens kijken naar het relais.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
het relais…mwah, klinkt logisch…
ga ik blij worden van de plek van dat ding? Zit die toevallig aan de binnenkant van dat ding dat helemaal vol zit met relais’ , je weet wel, die bij het koppelingspedaal?
Dat vind ik namelijk het meest ellendige ding in de hele xm wat elektra betreft. Enig idee wat er nog meer aan dat ding gekoppeld zit ?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, die zit bovenop je zekeringen. Dus je wordt daar niet blij van nee.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Laat ik dat nou ook hebben , zeker een XM kwaal.
Alleen doet ìe bij mij de 1e keer helemaal niets en de rest hetzelfde als bij jou.
XM TCT Ambiance`94
nah… dan maar es ff gaan uitvogelen welke van de heleboel dat is…
Met een beetje mazzel zit die nog op de reserve “plank"die ik bijna vol afgelopen citro mobile heb meegenomen…
Baal, dat is echt een K klus om dat ding eruit te halen
Ik ga het maar combineren denk ik…
Moet nog een carkit inbouwen wat ik maar vooruit aan het schuiven ben en een v6-24 toerenteller met olie temp erin schroeven. lading lampjes erbij omdat de boel dan toch open ligt… nu nog ff een dag met mooi weer…
GEWOON MEE LEREN LEVEN GOMP,da`s “karakter”
XM TCT Ambiance`94






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gomp, er is hoop. Ik heb even in het WPH gekeken en de ‘rear wiper timer’ zoals die heet zit wél bovenop de zekeringen, maar niet achteraan. Het is de rechter van de drie relais’ die voor/bovenop de zekering bak zit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
van mij heeft hetzlefde ‘probleem’, maar t boeit me niet zo
Ouwe mopperkont





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Bij mij ook precies dezelfde symptomen, een echte Xm feature dus .
Het lijkt bij mij beter te gaan als ik de schakelaar resoluut indruk en niet “aarzelend”.
Een probleem zou ik het eigenlijk ook niet willen noemen, ik ga er in ieder geval geen tijd aan besteden. Het knopje in voorkomende gevallen nogmaals indrukken is verre weg de meest efficiente oplossing
Hier idem, ik ben er altijd vanuit gegaan dat de intervaltimer eerst begint te lopen en als die afgelopen is de wisser pas van zijn plaats komt.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Brian schreef:Gomp, er is hoop. Ik heb even in het WPH gekeken en de ‘rear wiper timer’ zoals die heet zit wél bovenop de zekeringen, maar niet achteraan. Het is de rechter van de drie relais’ die voor/bovenop de zekering bak zit.
hahah, hoop doet leven.
Het is ook geen halszaak en echt heel erg stoort met het ook niet, maar ja.. aard van het beestje, het moet in orde zijn. Daarbij , als ik die hele handel moet doen kan die net zo goed worden meegepakt.
Bedoel jij voor/bovenop dat het ding aan de cabine kant van die plaat zit of aan de motorkant. Die laatste is idd iets met peren, de cabine kant is zo gepiept.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als je de zekeringkast laat zakken, dan kom je eerst drie relais’ tegen, daarachter wat stekkers en daarachter weer een verzamelingetje relais’. Die jij moet hebben is de rechter van de drie die je als eerste tegenkomt, waar je dus het makkelijkst bij kan.
Volg je hart, gebruik je hoofd.