





















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zaterdag kreeg ik twee veerschotels in handen, een rechts en een links. Drie prominente forummers waren bezig nieuwe te monteren in de buurt van Maartensdijk. Wimb blijkt er net zo uit te zien als in zijn Avatar.
Een van de twee veerschotels was al in een vergevorderd stadium. Aan de buitenkant wel indicaties, maar het is lastig te beoordelen, zeker als de schade aan de achterzijde zit:
Het rubber zit in een dun laagje over het staal gevulcaniseerd. Daar kruipt vroeg of laat vocht tussen en dan woekert het verder zonder dat je iets ziet.Ook de verdikte rand aan de onderzijde is van rubber. Daar draait de stofkap omheen.
Dit is de “goede” van de onderzijde. Je ziet hier ook dat het rubber in segementen is gevulcaniseerd, niet rondom.
Grappig is te zien dat er verschillende getallen op staan: 29 en 32. Aan dat gietstuk is geen enkel verschil tussen links en rechts te bespeuren. Alleen de positie ten opzichte van de onderste schelp is spiegelbeeldig.
Om de delen te scheiden eerst even een opspandoorn voor de draaibank gemaakt, met een centreerring:
Afdraaien:
Even later: Los:
Het verwijderen van het rubber is een lastige klus. Met een scherpe decoupeerzaag zijn de twee stalen delen te scheiden. Morgen meer plaatjes.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43459
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zie je wel? de echte doet het zelfert kan niet zonder draaibank. Mooi werk jan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is het mogelijk om het corrosieproces van een veerschotel te voorkomen/vertragen; ik neem aan dat met verloop van tijd ze allemaal aan de beurt komen qua roest!?
eens een xm, altijd een xm!!






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat zal niet gemakkelijk zijn, maar voor een aanzienlijk deel moet dat kunnen.
Het zal nodig zijn de veerschotel te demonteren, hetgeen niet zo’n lastige klus is.
Met roterende staalborstels (Kom- en schijf) kan je dan aan de bovenzijde en aan de onderzijde het dunne laagje rubber wegpoetsen van het staal. Dan een of andere coating erover en je bent voor vele jaren de boel de baas. Ik zou daar RX voor nemen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Zo doet/deed een Citroen-dealer hier het ook, laat die poten zaken en laat er RX5 in/over lopen
Ouwe mopperkont






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Weet iemand toevallig het gewicht op de vooras? Liefst van de zwaarste, de V6.
Ik schat iets rond de 1000 kg.
Dat is van belang bij het inveren van de veerschotels.
Ik ben even een persje aan het maken waarmee ik de bestaande veerschotel kan belasten, zodat ik de bestaande invering kan meten.
Straks bepaalt dat de hardheid van het benodigde rubber bij de nieuwe versie.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
ben blij dat ik eindelijk eens iemand van dienst heb kunnen zijn .
De veerschotels (L+R) komen uit mijn SX uit ‘96.
hoop dat het een suc6 verhaal gaat worden.
Ik blijf het draadje volgen.
gekocht en verkocht
simpel toch






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
JanSr schreef:Weet iemand toevallig het gewicht op de vooras? Liefst van de zwaarste, de V6.
Ik schat iets rond de 1000 kg.Dat is van belang bij het inveren van de veerschotels.
Ik ben even een persje aan het maken waarmee ik de bestaande veerschotel kan belasten, zodat ik de bestaande invering kan meten.
Straks bepaalt dat de hardheid van het benodigde rubber bij de nieuwe versie.
Ik denk minder dan 1000 kg. Een DS is redelijk extreem met 70-30 verdeling. Laat een XM 60-40 zijn, kom je uit op ongeveer 900. Neem je wat marge, dan kom je uiteindelijk toch op die 1000kg uit.
Ik denk trouwens dat een 2.5TD zwaarder is dan een V6.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
moet je niet een wat ruimere marge aan houden?
Neem een mens, 80-100 kg. Als die aan het hard lopen is schijnt de klap op de hak een behoorlijk aantal kg meer op de weegschaal te zetten.






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er zijn twee criteria: De statische en de dynamische belasting.
Het statische deel moet in elk geval kloppen.
Het dynamische deel uiteraard ook, maar dat is meer gokken dan wat anders.
Stel dat iemand zit te suffen en met 140 over een verkeersdrempel gaat waar een normaal mens met 60 over gaat.
Wat accepteer je dan als uitkomst?
Ik zou niet willen dat de veerpoot door de motorkap gaat (zoals nu). Wel dat ik een oorverdovende klap hoor en dat misschien iets verbogen is in de veerschotel.
Ik heb eens een DS Break gekocht die zijdelings over een stoeprand was gegaan met 100 of zo. De voorste wieldraagarmen waren krom en de velg ook. Nieuwe unit van de sloop en een dagje later reed het weer.
Er moet ook iets kapot kunnen gaan. Liefst niet alles.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

























Totaal aantal Berichten: 6355
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Hartstikke mooi Jan! De koe bij de hoorns vatten en aan een oplossing werken. Daar hebben we wat aan!
Respect Jan! Ondanks mijn kritische houding in het andere draadje heb ik wel heel veel respect voor wat je hier doet. Dit is tenminste een aanpak in plaats van afwachten!
De kritische houding zit in me en hoort denk ik ook wel een beetje bij een techneut
Ben benieuwd naar de eerste resultaten!

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Jan, misschien heb je hier wat aan.
XM Break V6 24v automaat:1655kg massa leeg, geschatte massa leeg op de vooras 1655*0,65=1075kg. Geschatte massa beladen op de vooras:1200kg
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Jan, is die belasting op de eoa manier niet te herleiden uit de banden die voor een model wordne voorgeschreven? Daar moeten ze toch ook rekening houden met de dynamische belasting op piek momenten? Het is maar een suggestie.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Mijn vorige Xm 2.1 td was ruim 1000 kilo voor en 400 achter. Dat heb ik een keer gezien bij de apk op de remmentestbank.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heren, dank. Hier kan ik mee verder.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop