




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@repelsteeltje: Je PB heb ik gelezen en positief ontvangen.
Citroen!
Gelukkig, eind goed al goed.
Ik heb donderdag de achterband weggebracht om te laten repareren; op basis van duidelijke argumenten gewoon met een nieuwe BINNENBAND.
Nog even gesproken met de bandenmeneer, eentje van de oude stempel. Hij gaf aan dat het hoogst onwaarschijnlijk was dat de buitenband verschoven is, hij heeft de banden bij montage tot 4 bar opgepompt zodat de band zich goed kon zetten.
Verder vertelde hij dat het met een lekke binnenband altijd zo dat is het ventiel scheef zit. Al na twee meter, zodra de druk weg is verschuift deze tov de velg en buitenband.
Vandaag de band opgehaald en…. gewoon een spijker! Sterker nog, ik had met m’n voorband tegen de stoep aan gezeten met de sneeuw, ook achter gelaten om gelijk te balanceren (ze moeten de balanceermachine speciaal ombouwen..) Blijkt deze band ook lek te zijn; een schroef!!
Twee nieuwe banden lek in vier dagen tegen 10 jaar geen lekke banden (en ongeveer 50 000 km per jaar)
Afijn op het verkeerde been gezet, dank voor alle reacties en sorry voor de consternatie .. was wel leerzaam!
grt Arjan
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik was nog eens aan het kijken naar tubeless vs tube en liep deze discussie af. Nu wil ik zeker niet in de praktijk onverzekerd rijden, dus als de verzekering zegt tubes dan worden het tubes.
Maar ik dacht, ik kijk ook nog even bij Michelin en wat schrijven die voor mijn DS 21 IE:
Brand : CITROEN
Model : DS 21 IE
Year : 1971The original tyre sizes are :
Front : 185 HR 15
Rear : 185 HR 15We suggest the following tyres for your vehicle :
Front : 185 HR 15 XVS-P
Rear : 185 HR 15 XVS-PThe recommended inflation pressures for these tyres are :
Front : 2.0
Rear : 1.8The recommended tubes for these tyres are : 15F13
Die laatste regel zegt mij toch wel dat Michelin aanraadt om in deze formeel TL (tubeless) band een tube te zetten.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Michelin maakte de banden en de velgen voor de Citroën DS. Michelin wist en weet ook, dat de velgen ongeschikt zijn voor tubeless gebruik (want de velgen hebben geen hump).
Ik weet dat er mensen zijn die toch zonder binnenbanden op hun DS-velgen rijden, tegen de adviezen van Michelin en Citroën in. Ik vind dat zeer onverstandig.
Citroen!
Jaren geleden in Frankrijk mijn auto afgekeurd bij de apk, om goede sier te maken had ik in Nederland 4 nieuwe tubelessbanden er op advies van de bandenboer om laten leggen,wist ik veel, kon ik er alsnog binnenbanden inleggen, heb trouwens nooit gemerkt dat ze er in Nederland op letten.
graddus schreef:En anders net als bij een fietsband een velglint er in… Zal waarschijnlijk niet bestaan, maar misschien dat je met bv een paar rolletjes sporttape een heel eind komt
Ik heb nieuwe banden besteld bij Münchner Oldtimerreifen (goede prijs voor Michelin XVS-P) en die leveren daar standaard velglinten bij. Wel nauwkeurig monteren want die kunnen zelf ook weer tot een lekke band leiden heb ik gemerkt.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wat betaal je dan voor een XVS?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Prima firma, daar in München. Op http://www.oldtimer-reifen.com/ kun je zien wat het allemaal kost. Ik betaalde in juni vorig jaar daar voor 2 stuks XAS’en € 417,10 incl. BTW en bezorgen per post. Ik schrik wel van de slijtage. Nu, na 17.000 kilometer zijn de voorbanden al heel ver weg. Zo snel sleten mijn XVS’en nooit. Ook op goedkope Kumhu’s reed ik makkelijk meer dan 40.000 km. Misschien is het rubber zachter dan vroeger. Ze rijden wel erg fijn, ook afgelopen winter in de sneeuw.
bogaard77 schreef:wat betaal je dan voor een XVS?
Ik betaalde ongeveer 20 euro voor het versturen van 4 banden. Prijslijst












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
XVS nu 251 euro…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
XAS iets goedkoper, maar naar verwachting niet leverbaar tot medio augustus in verband met nieuwe productiebatch bij Michelin
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
mischien een optie om je banden te laten vullen met Stikstof,
loopt lang niet zo snel leeg als “lucht”






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Valt ook wel mee, lucht is ook 80% stikstof, en na 1 keer bijvullen zit er al 90-95% stikstof in je band. Stikstof in je band is zoiets als gebakken lucht.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Bandenfabrikant Vredestein. zegt er het volgende over:
Het vullen van banden met stikstof wordt gedaan om een aantal redenen:
# Stikstof diffundeert trager door rubber dan zuurstof (theoretisch een factor 2-3). Met 100 % stikstofvulling wordt dus getracht de banden langer op de gewenste spanning te houden.
# Stikstof is een inert gas en oxideert niet met oxidatiegevoelige materialen (zoals staal).
# Stikstofvulling is een droge vulling (geen waterdamp) wat zowel qua oxidatie als temperatuurbeheersing positief is.
Men moet zich echter realiseren dat lucht al voor 80% uit stikstof bestaat en dat het effect op spanningsverlies in de praktijk klein is. De druktoename als gevolg van optredende temperatuurverschillen is voor beide vullingen gelijk en men hoeft dus de banden gevuld met stikstof in koude toestand niet op een andere spanning te zetten dan de banden gevuld met lucht.
Gebruik van stikstofvulling wordt eigenlijk alleen gedaan bij gebruik in extreme condities (zoals vliegtuig- of racetoepassingen), waar vocht en zuurstof in combinatie met extreme temperaturen ongewenst is, in verband met oxidatie- en degradatieverschijnselen.
Voor personenautobanden is het gebruik van stikstof niet nodig. De kwaliteit en oxidatiebestendigheid van moderne autobanden en velgen is ruim voldoende voor normale luchtvulling. Onafhankelijk van het type vulling is regelmatige controle van de bandenspanning aan te bevelen, zelfs noodzakelijk en ook bij luchtvulling kan en moet zorg gedragen worden voor een droge vulling.