1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Cruise control
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1347

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 14 maart 2011 12:21 PM

Heb de set 13 jaar geleden een cruise control systeem gekocht bij Halfords en heeft al in 4 auto’s gezeten en al 500.000 km plezier gegeven, alleen; werkt normaal op vacuum van rembekrachtiger, maar dat heeft een DS niet Heeft iemand ervaring met het inbouwen van zo’n cruise control op een ds?
Het systeem bestaat uit een pulsgever, een computertje, een werkcylinder (op vacuum) met een kabeltje en een kastje met 3 knopjes voor de bediening.
- Kun je dit systeem gewoon op het inlaatspruitstuk vacuum zetten?
- Kun je dit systeem ook alleen op de eerste trap van de Webber carburateur laten werken? (dus dat de tweede zuiptrap niet wordt aangeroepen)

Profiel  

Gepost: 14 maart 2011 12:32 PM
  [ # 1 ]

Op de eerste vraag kan ik je geen antwoord geven, op de tweede lijkt het antwoord me nee. De eerste en de tweede trap van de carburateur werken immers niet mechanisch los van elkaar. Nou lijkt me dat een cruisecontrol alleen maar de tweede trap aanspreekt wanneer je accelereert op de cc. Eenmaal op snelheid doet de tweede trap meestal niet veel meer.

Profiel  

Stef Sep
> 1300 berichten

Gepost: 14 maart 2011 12:41 PM
  [ # 2 ]

Klopt normaal gesproken, maar het is hier nogal begachtig. Ik heb in mijn rit vorig weekend van Kaapstad naar Richards Bay (bij Durban, rechtsbovenin Zuid-Afrika) gemerkt dat veel bergen prima te doen zijn in z’n 5, maar dan niet met 120 maar 90-100 tegen de 2e trap aan. Anders gewoon in z’n 4 met 80. Hij loopt dan mooi zuinig; mijn gemiddelde verbruik die 1900 km was 1 op 11! voor een 1,5 ton zware 7 zitter station zelfs voor een moderne auto niets om je voor te schamen! Heb hem nu een weekje in het dorp gebruikt en dan is het verbruik trouwens 1 op 8
Met cruisecontrol ben ik bang dat hij vaker de 2e trap aanspreekt en het verbruik omhoog schiet op de lange stukken bergop.

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10491

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 maart 2011 07:36 PM
  [ # 3 ]

Bij “normale” rembekrachtiging komt het vacuum van het inlaatspruitstuk af. Inlaatspruitstuk gebruiken als bron voor vacuum moet dan volgens mij gewoon kunnen. Alleen moet je dan, net als in een rembekrachtiging, wel een anti-retourklep in de slang zetten, zodat het vacuum in stand blijft als je gas geeft.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 441

Gepost: 14 maart 2011 10:20 PM
  [ # 4 ]

het vacuum word toch alleen maar groter als je het gas intrapt, het is geen turbo motor…

vriend van me heeft een vergelijkbaar set op zijn DS, en deze werkt naar behoren,

als je wilt voorkomen dat je 2de trap gaat mee werken, dan moet je er voor zorgen dat de uitslag van je cruiseconrol, begrenst word zodat hij de klep niet verder kan aan trekken dan tot de 2de trap,

als het goed is, is dat vrij eenvoudig te doen, door de arm die de kabel aan je Carb verbind een bepaalde lengte te geven…

Profiel  

rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 422

Gepost: 14 maart 2011 11:00 PM
  [ # 5 ]
Stef Sep schreef:

Ik kreeg toch lelijk op mijn sodemieter van de puls voor de toereneller. Ik bouw een cruise control in via een aparte pulsgever op de aandrijfas.

Hoe zit dat dan precies???

Heb ook begrepen dat je een pulsgever op de tellerkabel kunt plaatsen van een XM of CX… Maar details ken ik helaas niet. Dus input/info is welkom…

Ow en ik lees net ook iets over de min van de bobine gebruiken… Iemand daar info over??

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  

sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 14 maart 2011 11:28 PM
  [ # 6 ]

als je de gever van de snelhiedsmeter kabel (inderdaad kun je een pulsgever van de Cx tussen de kabel schroeven) gebruikt, dan werkt hij op snelheid,

als je de toerenteller gebruikt, of een de puls kabel om de bobinekabel van de bobine naar de verdeler wikkelt dan werkt hij op toerental van de motor.

bepaalde CC hebben de mogelijkheid om wanneer je de koppeling intrapt en vervolgens schakelt, dat dan de CC de snelheid automatisch weer oppakt, dit werkt het alleen als je een pulsgever op de snelheidsmeter kabel gebruikt gebruikt.

een opnemer op de aandrijf as werkt ook, is alleen meer werk.

dit werkt met een HAL censor en een magneetje die op aandrijfas geplaatst word.

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 15 maart 2011 12:33 AM
  [ # 7 ]
sloopkogel schreef:

het vacuum word toch alleen maar groter als je het gas intrapt, het is geen turbo motor…

Nee! Het spruitstuk zit tussen de gasklep en de kop. Het vacuum is dus maximaal als de gasklep dicht is en de draaiende motor het spruitstuk leegzuigt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 244

Gepost: 15 maart 2011 12:02 PM
  [ # 8 ]
Stef Sep schreef:

Heb de set 13 jaar geleden een cruise control systeem gekocht bij Halfords en heeft al in 4 auto’s gezeten en al 500.000 km plezier gegeven, alleen; werkt normaal op vacuum van rembekrachtiger, maar dat heeft een DS niet Heeft iemand ervaring met het inbouwen van zo’n cruise control op een ds?
Het systeem bestaat uit een pulsgever, een computertje, een werkcylinder (op vacuum) met een kabeltje en een kastje met 3 knopjes voor de bediening.
- Kun je dit systeem gewoon op het inlaatspruitstuk vacuum zetten?
- Kun je dit systeem ook alleen op de eerste trap van de Webber carburateur laten werken? (dus dat de tweede zuiptrap niet wordt aangeroepen)

Onze DS heeft een cruise control (VDO) die de vorige eigenaar al in heeft laten bouwen. Men kreeg dat niet lekker met een puls vanaf ergens uit de motor en uiteindelijk is er een aparte Pioneer pulsgenerator in de achterbak ingebouwd die werkt op basis van het magnetiseren van een deel van een achterband. Dat werkt redelijk, alleen moet je om de zoveel tijd die band opnieuw magnetiseren. Onze DS is een injectie met BW volautomaat.

Profiel  

sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 15 maart 2011 11:54 PM
  [ # 9 ]
jantje1948 schreef:
sloopkogel schreef:

Nee! Het spruitstuk zit tussen de gasklep en de kop. Het vacuum is dus maximaal als de gasklep dicht is en de draaiende motor het spruitstuk leegzuigt.

dat is niet juist, de onderdruk is het laagst bij stationair draaiende motor, omdat de motor dan het minst aanzuigt..

het is namelijk niet zo dat wanneer je de gasklep openzet, het vacuüm per direct weg is, immers er word brandstof aan het mengsel toegevoegd, waardoor er bij verbranding extra zuurstof nodig is, waardoor de onderdruk in het spruitstuk toeneemt,door de vraag naar zuurstof

als je het puur bekijkt zal je inderdaad er van uitgaan dat er bij een gesloten klep meer onderdruk heerst, echter neemt de vraag naar zuurstof/lucht exponentieel toe met het openen van de gasklep.

waardoor ook de onderdruk in het spruitstuk toeneemt.

de stand van de gasklep bepaalt in deze dus niet de onderdruk maar smoort de vraag naar brandstof.

zou de onderdruk het hoogst zijn tijdens stationair loop, dan zij de motor de hele carburator leeg zuigen, de brandstof word immers onder de gasklep bijgevoegd aan het mengsel.
het is juist de snelheid van de langsstromende lucht die er voor zorgt dat de brandstof meegezogen word.

hang maar een vacuum meter aan de het spruitstuk, en geef maar gas….

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten

Gepost: 16 maart 2011 12:56 AM
  [ # 10 ]

Wat een onzinverhaal. Die zuurstof wordt pas aan de lucht onttrokken bij de werkelijke verbranding. In de kop dus. In het spruitstuk “weet” de lucht nog niet dat die zuurstof er aan onttrokken zal worden. Wat een vacuummeter aangeeft hangt heel sterk af van waar je hem plaatst. De branstof wordt trouwens met de lucht gemengd BOVEN de gasklep, op het nauwste punt van de venturi, waar de snelheid van de lucht het grootst is.
Het is dus de snelheid waarmee de lucht door de venturi gaat die bepaalt hoeveel benzine er toegevoegd wordt.

Profiel  

rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 422

Gepost: 16 maart 2011 10:55 AM
  [ # 11 ]
sloopkogel schreef:

(inderdaad kun je een pulsgever van de Cx tussen de kabel schroeven)

Heeft iemand een foto van zo’n ding?

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  

sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 16 maart 2011 09:17 PM
  [ # 12 ]

tis maar hoe je het leest….

Profiel  

sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 16 maart 2011 09:24 PM
  [ # 13 ]
rvdb20 schreef:
sloopkogel schreef:

(inderdaad kun je een pulsgever van de Cx tussen de kabel schroeven)

Heeft iemand een foto van zo’n ding?

Profiel  

Stef Sep
> 1300 berichten

Gepost: 18 april 2011 04:58 PM
  [ # 14 ]

Het was technisch weer het afgelopen weekend in Zuid-Afrika, dus ben flink gevorderd met de cruise control in de DS. Magneetjes op de homokineet tripoide, opnemer netjes met een beugeltje, servo werkt alleen op eerste trap van de carb.
Zoek alleen nog de remlichtschakelaar (daar moet ik een van de ingangen overheen zetten zodat de cruise control afslaat als ik de rem intrap). Heb gezocht op het forum, zit blijkbaar in “de remunit”?? maar is me nog niet helemaal duidelijk waar… Oh ja; ik heb een paddestoel rem.
Heeft er iemand een fotootje?

Alvast bedankt,

Stef

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 323

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 18 april 2011 06:12 PM
  [ # 15 ]

Stef,

Ben je lid van de Nederlandse DS club? Zo ja, dan inloggen op hun website, onder “technische artikelen” vind je een artikel “remlichtschakelaar”. Daar staat alles in wat je zoekt: demontage rem behuizing en locatie schakelaar.

Beknopte samenvatting:
- rubber knop omhoog lostrekken, moer en ring van remknop los halen;
- (veel) schroefjes van behuizing losdraaien, inclusief houder gaspedaal;
- dan kap verwijderen;
- rechts boven aan zit de rem schakelaar, er zit een stekkertje op aangesloten.

De eerste keer is het redelijk puzzelen en het is weer zo’n lastige locatie om te werken, maar je komt er wel uit.

Succes,

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook