












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hm, Fluid. Verdacht, want jouw 2400ie had toch ook altijd al het probleem van “geen automatische ‘choke’, dus gasvoetje nodig om koud te starten”?
Zou het hier iets mee te maken hebben, dat een brak contact nu helemaal verbroken is door het onderhoud?
Succes!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hmm, het lijkt me dat de ontsteking het of doet, of niet doet. Dus dat koude startprobleem is denk ik toch iets anders; ik ga volgens Leo’s tip de klep van de LMM proberen te smeren. Maar nu eerst het kreng aan de praat krijgen.
De verdelerkap en de rotor zien er goed uit. Meest waarschijnlijke is toch dat ik een draadbreuk heb gemaakt door bij het schoonmaken van de stekkertjes een al slechte draad te verbuigen. Er zit niets anders op dan stuk voor stuk alle draden te vervangen ben ik bang. Ik begin maar eens met de draden naar de opnemer aan de verdeler, want die lopen met een heel gekke knik onderlangs de bobine. Alleen zit er geen stekkertje bij de verdeler, daar lopen ze gewoon direct naar de opnemer. Dus zal ik ze elders moeten doorknippen en doorverbinden, irritant. Hopelijk geeft een en ander uiteindelijk een betrouwbaarder lopende motor, zullen we maar denken.
Dit gebeurde uiteraard net toen mijn schoonouders opgehaald moesten worden bij het station.
groet! Frederik














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kopervet op de contacten moet er in ieder geval snel van af. Dat werkt niet!
Heb je wel “signaal” op je bobine? dwz: geeft de opnemer signaal aan de module en geeft de module signaal aan de bobine?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Oh, ik dacht dat kopervet juist een mooie oplossing was. Het is toch geleidend en anti-corroderend? Zal het erafhalen hoor!
Hoe test ik het signaal op de module en de bobine? Ik heb alleen een digitale multimeter. En hoe zitten die twee verbonden? Ik zie alleen de vier contacten op de module zeg maar, met een brugvormige stekker op de middelste twee.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Multimeter is mooi. Stekker van de opnemer-draadbundel losnemen bij de module, multimeter er in, startmotor rond laten draaien en even kijken of er een kleine spanning wordt opgewekt. Je kan ook even met de “ohm” stand meten of er geen onderbreking in de opnemer zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Thanks! De opnemer, dat is dus die brugvormige middelste stekker? Ik heb wel de weerstand daar opgemeten, kwam op 800 K ohm uit, wat me nogal veel leek voor een klein spoeltje.
Wat is er nu mis met kopervet?














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat je uberhaupt weerstand meet is al ok, als ie geen weerstand geeft is er eerder wat mis.
Inderdaad, de brugvormige stekker. Die neem je los. Dan zet je daar een voltmetertje (multimeter) tussen van 0,1 tot 20 volt of zo. even laten ronddraaien op de startmotor en kijken of er een beetje spanning wordt opgewekt.
kopervet hoort niet op elektrische contacten, het geeft overgangsweerstand waar niet alle elektronische onderdelen gecharmeerd van zijn
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Thanks, ik zal eerst het kopervet verwijderen met remmenreiniger en er wat WD40 opspuiten. Dan de opnemer controleren en dan komen we hopelijk weer wat verder! Wie weet is het gewoon het kopervet wel, dat zou mooi zijn (en een goede les).














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen WD40. Neem échte contactspray WD40 is van alles nét niet
Als je nou wél signaal van de opnemer krijgt maar geen signaal op de MIN (rup) bobine, dan is de module stuk. Is voor 35 euro te koop bij brezan: dezelfde als van een oudere Renault 18/Fuego/Espace. Ik meen AC-Delco.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Geen WD40 smeer er dan wat vaseline op zodat ze niet corroderen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ah, en dat kan ik nameten op de aansluiting voor de toerenteller. Mooi, ik kan weer even verder.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
waterman schreef:
De module zelf:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hmm, die zit blijkbaar ingebouwd? Want zo ziet-ie er van bovenaf in ieder geval niet uit: ik zie nl vier contacten aan de bovenkant die vrij dicht bij elkaar zitten, niet zoals op de foto.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Goed, na drie uur ploeteren doet-ie het weer!
Eerst had ik alle contacten schoongemaakt met remmenreiniger en gelijk startte de motor. Mooi, mijn conclusie was dat het kopervet had gezorgd voor een slecht contact. Alle contacten nog even goed met echte contactspray behandeld, en omdat het zo mooi weer was, gelijk even de LMM losgemaakt om de luchtklep te smeren volgens de tip van La Leo. Het bleek dat de klep een beetje tegen het aanslagrubbertje aanplakte. Ik heb dat even goed schoongemaakt en het asje gesmeerd, hopelijk heeft dat effect.
Toen startte de motor weer niet: weer geen vonk. Blijkbaar toch een draadbreuk ergens. Na lang zoeken ontdekte ik dat de draad van de opnemer ergens onder de bobine aangesloten zit met een stekkertje. Daar zit dus de module! Stekkertje los en meteen viel een van de draden van totale ellende uit elkaar. Ik had deze plek helemaal niet gezien omdat het zo verborgen zit. Ik heb nu die draad gerepareerd, en toen startte de motor weer meteen.
Nu moet ik eigenlijk een keer die hele zooi daar loshalen en alle draden echt goed controleren en repareren, want ik ontdekte nog wat meer zwakke plekken. Alleen ziet het er uit alsof je de module en bobine alleen kan loshalen als je de koplamp eruit haalt. Daar had ik echt geen tijd meer voor vanmiddag.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Goed gedaan zover weer Fluid Ben nu benieuwd of ‘ie morgenochtend ook koud vlotter start
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005