aanjager uitwisselen
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 10 juli 2004 05:15 PM


de aanjager van mijn XM doet het alleen nog in standje 3.
er zit climate control op, geen airco, dus als ik stand 3 inschakel gaat ie na ff te hebben nagedacht flink blazen. maakt best veel herrie dus standje 2 en 1 zouden ook welkom zijn.
ik had bij aanschaf een extra aanjager gekregen dus die heb ik zojuist uitgewisseld. helaas doet deze bijna het zelfde.
als ik mijn contact aanzet gaat de aanjager heel kort, fractie van seconde draaien in de stand waarom ie staat. dus ook de lagere standen, maar dan gaat ie weer uit. vervolgens na zijn korte periode van nadenken gaat stand 3 dus wel weer gewoon draaien.  Confused:
ik heb overigens wel 1 draad extra op mijn oude motor. ik heb de gewone stekker met het bruine blok, en een extra 1 draadig stekkertje. bij mijn ruilmoter zit die dus niet.
is die ruilmoter nou ook gewoon stuk? waar is die extra draad voor?

ohw ja, dan vond ik ook nog dit ding…  zie foto.
hoort dat erin of is het een overblijfsel van een carkit? er zat namelijk een microfoon op aangesloten…
ik heb die microfoon weggehaald. ik heb nu toch niet de voice control van deze xm onbruikbaar gemaakt?

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 10 juli 2004 07:02 PM
  [ # 1 ]

Ik heb zo’n flauw vermoeden dat het probleem niet in de aanjager zit, maar in de aansturing van de aanjager.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 10 juli 2004 08:34 PM
  [ # 2 ]
Eric Vertogen schreef:

Ik heb zo’n flauw vermoeden dat het probleem niet in de aanjager zit, maar in de aansturing van de aanjager.

Mee eens, Ik heb welliswaar een maatje kleiner, zx, maar grote problemen met dat kreng gehad.  Ik weet niet zeker of het een soortgelijke constructie heeft maar ... Ik zou het eens zoeken in de weerstand. Zelf heb ik een paar keer op de sloop zo’n ding gehaald en uiteindelijk maar een nieuwe aangeschaft. Ik hoop overigens niet voor je dat die Fan zelf de geest aan het geven is. Gebruikt zijn ze niet zo duur maar nieuw,..... poooo was er rond de 250 piek voor kwijt (nieuw).

Beroerde is dat het een afkeur puntje is als het niet goed werkt. In de zomer best te overleven, maar in de winter en met regen heb je um echt nodig.

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 11 juli 2004 12:45 AM
  [ # 3 ]

ik heb dat hele ding dus vervangen…

alarm ??? ConfusedRolling Eyes

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 11 juli 2004 01:33 AM
  [ # 4 ]

Afleiden?

Profiel  
 
XM-V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 21-04-2004

Gepost: 11 juli 2004 11:30 AM
  [ # 5 ]

Ik heb eens in mijn olving vraagbaak gekeken(XM 1990—1998), hier staat maar weinig in qua tekeningen of zo maar als ik in de schemas kijk zie ik hier een elektronische module staan waarop een potentiomer is aangesloten, dit is de weerstand die Martijn aanhaalt (tussen pen 1 en 3 van de module)pen 2 is massa pen 4 is accuspanning, bij de 2 aansluitingen naar motortje staan geen nummers.Dat hij bij het starten even snel gaat draaien is ingeprogrammeerd om eventuele wrijving te overwinnen (eens een motortje draait heeft het minder stroom nodig )

Profiel  
 
giellie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 03-06-2004

Gepost: 12 juli 2004 11:58 AM
  [ # 6 ]
gompy58 schreef:

Mee eens, Ik heb welliswaar een maatje kleiner, zx, maar grote problemen met dat kreng gehad.  Ik weet niet zeker of het een soortgelijke constructie heeft maar ... Ik zou het eens zoeken in de weerstand. Zelf heb ik een paar keer op de sloop zo’n ding gehaald en uiteindelijk maar een nieuwe aangeschaft. Ik hoop overigens niet voor je dat die Fan zelf de geest aan het geven is. Gebruikt zijn ze niet zo duur maar nieuw,..... poooo was er rond de 250 piek voor kwijt (nieuw).

Ik zelf heb nu ook problemen met m’n aanjager. Zat zelf aan 1st aan en kapotte zekering etc te denken want hij deed helemaal niets meer. Was t allemaal niet. Aanjager eruit gesloopt blijkt dat er een lager vastgelopen is. Dus andere aanjager gehaald op de sloop €17,- en wat denk je: NOG STEEDS NIET WERKEN! Denk dat misschien ook de weerstand kapot is, maar moet dat nog even nakijken. Lijkt me dat er toch niet veel anders kapot kan gaan of zie ik t fout???

Giel

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 juli 2004 09:15 PM
  [ # 7 ]

Hier werd ik dus ff helemaal gestoord van he!!! Zat dit stukje te lezen en bedacht hpoe blij ik was dat ik van dat gedonder af ben…

Zit ik vanmiddag in me auto, voor d everandering even geen radio aan. Bedenk ik me opeens dat ik iets mis. Duurde even maar toen drong het tot me door…. de aanjager was er mee opgehouden…..


Evil or Very Mad  Evil or Very Mad  Evil or Very Mad

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 21 juli 2004 01:41 AM
  [ # 8 ]

ik ben er net ook weer even mee bezig geweest en heb o.a. die hele &^%&^%  yahoo lijst doot zitten spitten van de xm club.
het zou kunnen zitten in de zekeringen kast voor het luchtfilterhuis onder de motor kap. dit antwoord heb ik een paar keer gevonden. maar het lijkt me onzin,want welke zekering ik er ook uittrek, de aanjager blijft gewoon op stand 3 wel draaien ( en op de rest dus niet )
de zekering in de auto zelf onder het stuur, is goed.
ik heb de knoppen en paneeltje van de kachel eraf gehaald om die printplaat te bekijken, maar daar zie ik niks geks aan.
wat ik dus weten wil is:  als ik ga meten met de multimeter wat moet ik dan waar meten?  en graag in het nederlands antwoorden. pootje a4rood heb ik niets aan als ik niet weet waar die zit Surprisedops:  ( dit is een uiting van mijn frustratie na het lezen van de yahoolijst )

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 21 juli 2004 06:10 AM
  [ # 9 ]

Eric, Zit er in een Xm niet , net als bij een ZX, zo’n weerstand unit? Bij mij is het een soort ijzeren blokje waar een 4 tal ijzeren draadjes doorlopen. Stand 4 heeft geen weerstand en is vol draaien. De anderen remmen de boel. Dat wat jij beschrijft, enkel in 1 snelheid draaien, komt overeen met een kapotte weerstand unit….

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 21 juli 2004 01:29 PM
  [ # 10 ]

waar zou dat moeten zitten zo ongeveer?

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 24 juli 2004 11:15 PM
  [ # 11 ]

ikheb me vanmiddag een slag in de rondte gezocht naar die weerstand die je me gad gomp, maar ik heb hem nog niet gevonden.  Sad

Profiel  
 
XM-V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 21-04-2004

Gepost: 25 juli 2004 03:48 AM
  [ # 12 ]

Hallo Erik,
Volgens mijn schema (Olving) zit de snelheidsregeling (electronische module) op/in de aanjager motor zelf. Het kleine stekkertje zou volgens het schema naar de regelknop (potentiometer/of standenschakelaar) in het dashboard moeten lopen. Volg deze dunnere draad eens nauwkeurig. De Dikke rode draden krijgen gewoon spanning via een relais met contact aan.
Groetjes,
Willy Meys

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook