tips en hoe om te gaan met het start stop systeem
Wim citroen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 04-05-2007

Gepost: 22 maart 2011 04:24 PM

Hallo mede forum leden
Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met het start stop systeem ik lees verschillende verhalen hierover.
Misschien kan de moderator hier een centrale topic van maken
Gr Wim

Van BX via ZX, Xantia break, Xsara picasso, C3 sensodrive C4 coupe naar de C4 Picasso 5 zitter 1.8 Ligne business in de kleur Blanc Banquise rijdend sinds 19 juni 2007 en op naar een C3 eHDI full opties wederom in de kleur Blanc Banquise rijdend in week 13.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 22 maart 2011 05:25 PM
  [ # 1 ]

Na anderhalve week C3 ehdi-ervaring kan ik het volgende vertellen:

Lekkere dikke diesel
De C3 ehdi is een verdomd lekker wagentje. Hij rijdt als een dikke diesel. Niks spaarpovesorium of armoedebak. De motor heeft flink koppel en nodigt uit tot relaxed autorijden en genieten onderweg. Wat dat betreft een èchte Citroën dus. Het stop/start-systeem werkt al direct, nadat de snelheid hoger is geweest dan 5kmh. Voorwaarde voor stop/start is de deur dicht en de bestuurdersgordel om. Bij een stoplicht schakel ik van b.v. de vijf naar de drie en al rollend naar neutraal met de koppeling los. De motor slaat ongemerkt af, terwijl de stuurbekrachtiging, lampen et cetera blijven branden. Op het dashboard brandt dan een groen eco-lichtje. Bij het stoplicht, treinwegovergang of file is het lekker stil in de wagen. Bij het intrappen van de koppeling ‘rolt’ de motor aan, alsof je alleen het motorgeluid aanzet. Dat werkt echt geweldig. Geen starttrilling of rondheisen van de motor. Het is even wennen, dat het systeem niet werkt bij open deur of losse gordel. Aangekomen op de plek van bestemming laat ik de wagen in zijn vrij tot stilstand komen. Als je dan niet de sleutel omdraait om de (afgeslagen) motor af te zetten voordat je de gordel afdoet of de deur openmaakt, loop ‘ie weer aan. Ik heb zelf nooit met de voet op de koppeling bij een stoplicht gestaan. Uit bescherming voor top- en druklagers, denk ik. Daarom werkt bij mij het systeem direct. Als je wèl altijd met je poot op de koppeling stilstaat, moet je dat afleren om het systeem optimaalt te benutten.
Komend vanaf de snelweg, houd ik wel even de voet op de koppeling bij een stop. Ondanks de gemodificeerde turbo-smering lijkt het nog steeds beter om de turbo eerst op lage toeren te laten komen voordat de motor stilvalt.

Lange bak
De bak heeft een lange overbrenging. Nadeel is dat je harder wilt rijden dan je vindt dat nodig is. Voordeel is het lage geluidsniveau in de C3. Door het forse koppel is die lange overbrenging absoluut geen nadeel, ook niet met vijf man aan boord. Alle electronische speeltjes als boordcomputer en cruisecontrol maken het zuinig rijden tot een sport. Ik heb nu 700 km gereden met een (berekend) gebruik van 4,7 liter.


Klasse hoger

Na een dikke week bevalt de ehdi me goed. De wagen geeft een afgewerkte en verzorgde indruk. Ook het moderne dashboard en de mooie bekledingsmaterialen werken positief daaraan mee. Ten opzicht de gewone C3 zijn alleen de kleine badge ‘EHDI’ en de Pallas-wieldoppen onderscheidend. Aan de onderkant is de hele auto afgewerkt met plastic luchtgeleidingsplaten. 

Ik zal het vervolg op de gebruikerservaring met jullie delen….

Profiel  
 
Wim citroen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 04-05-2007

Gepost: 23 maart 2011 01:44 AM
  [ # 2 ]

Leuk dat je jouw ervaringen met ons wil delen helemaal top.
gr Wim

Van BX via ZX, Xantia break, Xsara picasso, C3 sensodrive C4 coupe naar de C4 Picasso 5 zitter 1.8 Ligne business in de kleur Blanc Banquise rijdend sinds 19 juni 2007 en op naar een C3 eHDI full opties wederom in de kleur Blanc Banquise rijdend in week 13.

Profiel  
 
Pinkèl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-04-2011

Gepost: 28 april 2011 08:12 PM
  [ # 3 ]

Energie terugwinnen bij remmen?

Als je met de C3 EHDI rijdt en moet afremmen, hoe doe je dat dan zo economisch mogelijk? Rem je op de motor af of
wint het systeem ook energie terug als je gewoon remt? Alvast bedankt voor de reacties!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook