1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Boel geratel onder de motorkap 23 ie van johnny meijboom
johnny meijboom
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 15-10-2009

Gepost: 06 mei 2011 12:10 PM

Een boel geratel onder de motorkap en wat blijkt na de kleppendeksel te hebben verwijderd! twee bouten van de tuimelaars los inc schroefdraad. cry

de bout waar de kleppendeksel op vast zit en de bout achter de bougie cilinder

Is dit op telossen met een helicoil!!!
en zo ja zou dit kunnen met een m8 of zou dan de mogelijkheid bestaan dat deze weer los trilt?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 mei 2011 12:15 PM
  [ # 1 ]

is het schroefdraad kapot? Of is ie gewoon losgetrild? Nieuw schroefdraad tappen of helicoil is nog niet simpel. Je tuimelaar galerij moet eraf en daarvoor moet je 8 kopbouten eruithalen = water eruit en eigenlijk nieuwe koppakking..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
johnny meijboom
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 15-10-2009

Gepost: 06 mei 2011 12:25 PM
  [ # 2 ]

Schroefdraad is kapot!!
Koppakking is net vernieuwd 500km geleden zou jammer zijn als dit weer moet gebeuren
Maar zo als ik het nu zie is er volgens mij ruimte genoeg om zonder de kop te demonteren hier een helicoil in te prutsen of zie ik dat helemaal verkeerd!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 mei 2011 12:27 PM
  [ # 3 ]

Als het schroefdraad gaar is heb je wel een uitdaging. Zoals Boog al schrijft moet de inlaat-tuimelaar as ook los en tja… dan wordt het tricky met de koppakking. je kan het wel gokken. Auto goed laten afkoelen, KOELVLOEISTOF AFTAPPEN, kopbouten van de inlaat-tuimelaar as één voor eén kruislings losmaken en dan de inlaat tuimelaar los. Daarna de betreffende tuimelaar steun verwijderen. Nu kun je er bij. Helicoil gaat wel werken denk ik.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 mei 2011 12:54 PM
  [ # 4 ]

Zo te zien gaat het om een uitlaattuimelaar.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 mei 2011 12:57 PM
  [ # 5 ]

En wat moet je loshalen om die er uit te halen…..juist… de inlaat tuimelaar..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 mei 2011 12:59 PM
  [ # 6 ]

O ja, voor het onderste deel natuurlijk. Dat was ik even vergeten!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 mei 2011 01:42 PM
  [ # 7 ]

Ik vraag me af hoe zoiets kan, de draad aan flarden, het is toch M7 als ik me niet vergis? Te vast gedraaid?

Profiel  
 
johnny meijboom
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 15-10-2009

Gepost: 06 mei 2011 02:03 PM
  [ # 8 ]

Heb eigenlijk geen idee huh hoe het kan toen er een nieuwe koppaking in is gekomen alles met een moment sleutel aangetroken.
Het geratel was er in eens zo rijd je en was er niets aan de hand en zo was het geratel er.met als gevolg met de Anwb naar huis
Hoop dan ook als de boel weer heel is dat dit ook het enige was en niet dat dit een gevolg is van .....
zeg het maar de kop is natuurlijk van allu we gaan het zien of dit het euvel was ik hoop het wel.

Koelvloeistof inmiddels afgetapt en gaan nu de bouten losmaken.
Bouten van het schroefdraad is m7 zou m8 voldoende houvast hebben?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 mei 2011 02:37 PM
  [ # 9 ]

Zou moeten gaan. Hoeft niet heel strak. Is er ruimte om een M8 bout door de tuimelaar as heen te steken?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 06 mei 2011 03:30 PM
  [ # 10 ]

Let wel op met de olietoevoer van je tuimelaar. Deze gaat via je lange tuimelaaras door de gietdelen naar je korte asjes (althans in een 1911 cc blok) een m8 bout moet niet precies door je asje passen, anders stopt de olietoevoer…
Succes

Profiel  
 
johnny meijboom
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 15-10-2009

Gepost: 06 mei 2011 03:36 PM
  [ # 11 ]

Ja er is ruimte voor een m8 bout!
Kan zelfs een m8 bout in de oude m7 draaien en zit nog vast ook!
Maar ben dan wel bang dat dit niet lang goed zal gaan en weer los trild.

Hier een foto van gedemonteerde as en tuimelaars.

en op volgorde van herkomst in de doos

Nu nog even een helicoil en dan kan morgen het spulletje weer in elkaar lang leve het mooie weer
                        happy

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 mei 2011 03:40 PM
  [ # 12 ]

Als er een M8 inpast is het gat behoorlijk uitgelubberd. Als je een helicoil gebruikt kun je er toch gewoon weer een M7 indraaien?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
johnny meijboom
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 15-10-2009

Gepost: 06 mei 2011 03:45 PM
  [ # 13 ]

Dat kan maar heb geen m7 helicoil tapset en wel m8

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 mei 2011 03:53 PM
  [ # 14 ]

Goed kijken dat de M8 niet de eerder genoemde olietoevoer afsluit…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 mei 2011 04:03 PM
  [ # 15 ]

Horen hier geen tapeinden in ipv bouten?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook