Een boel geratel onder de motorkap en wat blijkt na de kleppendeksel te hebben verwijderd! twee bouten van de tuimelaars los inc schroefdraad.
de bout waar de kleppendeksel op vast zit en de bout achter de bougie cilinder
Is dit op telossen met een helicoil!!!
en zo ja zou dit kunnen met een m8 of zou dan de mogelijkheid bestaan dat deze weer los trilt?
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
is het schroefdraad kapot? Of is ie gewoon losgetrild? Nieuw schroefdraad tappen of helicoil is nog niet simpel. Je tuimelaar galerij moet eraf en daarvoor moet je 8 kopbouten eruithalen = water eruit en eigenlijk nieuwe koppakking..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Schroefdraad is kapot!!
Koppakking is net vernieuwd 500km geleden zou jammer zijn als dit weer moet gebeuren
Maar zo als ik het nu zie is er volgens mij ruimte genoeg om zonder de kop te demonteren hier een helicoil in te prutsen of zie ik dat helemaal verkeerd!
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als het schroefdraad gaar is heb je wel een uitdaging. Zoals Boog al schrijft moet de inlaat-tuimelaar as ook los en tja… dan wordt het tricky met de koppakking. je kan het wel gokken. Auto goed laten afkoelen, KOELVLOEISTOF AFTAPPEN, kopbouten van de inlaat-tuimelaar as één voor eén kruislings losmaken en dan de inlaat tuimelaar los. Daarna de betreffende tuimelaar steun verwijderen. Nu kun je er bij. Helicoil gaat wel werken denk ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo te zien gaat het om een uitlaattuimelaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En wat moet je loshalen om die er uit te halen…..juist… de inlaat tuimelaar..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
O ja, voor het onderste deel natuurlijk. Dat was ik even vergeten!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik vraag me af hoe zoiets kan, de draad aan flarden, het is toch M7 als ik me niet vergis? Te vast gedraaid?
Heb eigenlijk geen idee hoe het kan toen er een nieuwe koppaking in is gekomen alles met een moment sleutel aangetroken.
Het geratel was er in eens zo rijd je en was er niets aan de hand en zo was het geratel er.met als gevolg met de Anwb naar huis
Hoop dan ook als de boel weer heel is dat dit ook het enige was en niet dat dit een gevolg is van .....
zeg het maar de kop is natuurlijk van allu we gaan het zien of dit het euvel was ik hoop het wel.
Koelvloeistof inmiddels afgetapt en gaan nu de bouten losmaken.
Bouten van het schroefdraad is m7 zou m8 voldoende houvast hebben?
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zou moeten gaan. Hoeft niet heel strak. Is er ruimte om een M8 bout door de tuimelaar as heen te steken?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Let wel op met de olietoevoer van je tuimelaar. Deze gaat via je lange tuimelaaras door de gietdelen naar je korte asjes (althans in een 1911 cc blok) een m8 bout moet niet precies door je asje passen, anders stopt de olietoevoer…
Succes
Ja er is ruimte voor een m8 bout!
Kan zelfs een m8 bout in de oude m7 draaien en zit nog vast ook!
Maar ben dan wel bang dat dit niet lang goed zal gaan en weer los trild.
Hier een foto van gedemonteerde as en tuimelaars.
en op volgorde van herkomst in de doos
Nu nog even een helicoil en dan kan morgen het spulletje weer in elkaar lang leve het mooie weer
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als er een M8 inpast is het gat behoorlijk uitgelubberd. Als je een helicoil gebruikt kun je er toch gewoon weer een M7 indraaien?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat kan maar heb geen m7 helicoil tapset en wel m8
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed kijken dat de M8 niet de eerder genoemde olietoevoer afsluit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Horen hier geen tapeinden in ipv bouten?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.